وزن کهکشان راه شیری معادل وزن ۱.۵ تریلیون خورشید

محاسبات جدیدی که صورت گرفته است نشان می‌دهد حدود ۱.۵ تریلیون توده خورشیدی در کهکشان راه شیری وجود دارد و اعدادی که از قبل در این زمینه به دست آمده است چندان درست نیست.

موبنا – کهکشان راه شیری چقدر سنگین  است و به نظر شما می‌توان وزن چنین مجموعه بزرگی را محاسبه کرد؟ حتی اندازه‌گیری وزن سیارات کوچک هم غیرممکن به نظر می‌رسد و بنابراین چنین اتفاقی عملی نیست. ولی گروهی از اخترشناسان تلاش‌های گسترده انجام دادند تا وزن کهکشان راه شیری را به دست آورند. هم اکنون یک تیم بزرگ متشکل از ستاره‌شناسان داده‌های به دست آمده از تلسکوپ‌های فضای هابل و گایا را در اختیار گرفتند تا اندازه‌گیری‌های دقیق از جِرم‌های کهکشان را انجام دهند و طی این اتفاق حرکت‌های مربوط به خوشه‌های ستاره‌ای در کهکشان راه شیری را به دقت مطالعه کردند.

پیش‌بینی قبلی بر این اساس بود که توده کهکشان راه شیری طیف وسیعی از وزن‌های مختلف را می‌تواند شامل شود. بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته، کهکشان راه شیرین حدود ۵۰۰ میلیارد توده خورشیدی را در خود جا داده است و همان طور که احتمالا حدس می‌زنید، یک جرم خورشیدی برابر با خورشید است.

محاسبات جدیدی که صورت گرفته است نشان می‌دهد حدود ۱.۵ تریلیون توده خورشیدی در کهکشان راه شیری وجود دارد و اعدادی که از قبل در این زمینه به دست آمده است چندان درست نیست. در یک گستره بزرگتر می‌توان توضیح داد که راه شیری از جمله کهکشان‌های متوسط محسوب می‌شود و کهکشان‌های همسایه از آن هم بزرگتر هستند. کوچک‌ترین کهکشان همسایه ما یک میلیارد توده ستاره‌ای را در خود جا داده است و این در حالی است که سنگین‌ترین کهکشان در اطراف ما بیش از ۳۰ میلیارد توده ستاره‌ای را شامل می‌شود.

نکته جالب‌تر اینجاست که بیشتر توده‌های ستاره‌ای کهکشان راه شیری غیرقابل مشاهده هستند. صداها میلیارد ستاره در این کهکشان تنها چند درصد این مجموعه را شکل می‌دهند و در این میان سیاه چاله‌های بزرگ در قسمت مرکزی کهکشان ۴ میلیون توده خورشیدی را داخل خود می‌کشد.

کارشناسان بر اساس اطلاعات تلسکوپ فضایی گایا پیش‌بینی کردند ۳۴ خوشه کروی با فاصله ۶۵ هزار سال نوری از ما حضور دارند و این در حالی است که اطلاعات تلسکوپ فضایی هابل نشان داد ۱۲ خوشه در فاصله ۱۳۰ هزار سال نوری از ما مستقر شده‌اند. دانشمندان با مجموع این اطلاعات توانتسند جرم کهکشان راه شیری را محاسبه کنند که البته این بررسی فقط برای ستاره‌هایی که با فاصله یک میلیون سال نوری از زمین قرار دارند انجام شد.

دانشمندان در مجموع اعلام کردند وزن کهکشان راه شیری معادل وزن ۱۰۵ تریلیون خورشید محاسبه می‌شود و این عدد بسیار قابل ملاحظه است. با این یافته‌ها کارشناسان هم اکنون می‌کوشند فهم بهتری در مورد کهکشان‌های اطراف راه شیری به دست آورند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا