شنوایی گزینشی؛ از برچسب تا واقعیتی علمی!

قطعا مردان و زنان از لحاظ ظاهری تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در همان نگاه اول می توان آنها را مشاهده و درک کرد. اما تفاوت های ساختاری بسیاری نیز وجود دارند که شاید کمتر بدان پرداخته شده باشد.

مجله آنلاین موبنا – در این میان دامنه وسیعی از تفاوت های آناتومیک و فیزیولوژیک در سیستم شنوایی انسان وجود دارد که با حالتی بسیار شگفت انگیز در زنان و مردان دارای عملکرد جنسیتی هستند. تا کنون بیشترین تحقیقات انجام شده رابطه با عملکرد سیستم شنوایی در زنان و مردان مبتنی بر شواهد الکتروفیزیولوژیک بوده است. اما مطالعاتی تخصصی در رابطه با قابلیت های درک گفتار متناسب با جنسیت افراد کمتر مورد توجه بوده است.
گاهی اوقات مشاهده می شود که زنان یا مردان در دریافت و درک برخی از کلمات و واژه ها عملکردی ضعیف دارند اما در رابطه با خیلی از کلمات نیز واکنشی سریع و هوشمندانه دارند. مطالعه روی حالات مذکور، این فرضیه را تقویت می کند که زنان و مردان در شنیدن و درک برخی واژگان عملکردی انتخابی دارند که به اصطلاح آنرا شنوایی گزینشی یا انتخابی می نامیم.
از این رو گروهی از محققان شامل دکتر جان فیلیپس از بیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ انگلیس، دکتر کوری جامعه شناس برجسته دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا، دکتر وستر برگ متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه بریتیش کلمبیا به همراه دو کارشناس برجسته شنوایی سنجی و علم آمار تصمیم به راه اندازی تحقیقاتی گرفتند تا وجود شنوایی انتخابی در زنان و مردان را ثابت کنند.
در گام اول لیست کلماتی ویژه زنان و لیستی مشابه ویژه مردان تهیه شد. فهرست واژه ها ایجاد شد و البته در انتخاب و تهیه لیست نیز از تیم تخصصی بخش جامعه شناسی و مرکز مطالعات جنسیتی دانشگاه بریتیش کلمبیا استفاده شد. کلماتی مانند فوتبال، خرید، شکلات، رانندگی، اسلحه، آرایش و …
پس از تهیه لیست، ۵۳ کلمه مختص زنان و مردان با هم ترکیب و به ترتیب حروف الفبا مرتب شدند. سپس کلمات توسط یک گوینده زن براساس استانداردهای تست شنوایی سنجی ضبط شدند. در نوار ضبط شده پیش از هر کلمه عبارت “کلمه را تکرار کنید” قرار داده شد تا واکنش مغز نمونه های مورد آزمایش در هنگام مواجه با این کلمات و تکرار آن، روی دستگاه ثبت شود.
برای آزمایش از ۸۰ داوطلب شامل ۴۰ زن و ۴۰ مرد استفاده شد. داوطلبان در رده سنی ۱۹ سال به بالا قرار داشته و هیچگونه سابقه بیماری شنوایی نیز در آنان گزارش نشده بود. در پایان آزمایش مشخص شد به طور متوسط مردها کلمات مردانه را بهتر از انواع زنانه شنیده و واکنش نشان می دهند، زنان نیز به همین ترتیب کلمات زنانه را بهتر تشخیص می دادند. نتایج آزمایش دقیقا همان چیزی بود که تیم تحقیقاتی انتظار آنرا داشتند. شنوایی انتخابی در زنان و مردان وجود دارد و بر اساس شرایط محیطی تکامل نیز می یابد. از این رو برچسب شنوایی انتخابی که از قدیم با آن آشنا بوده ایم نه تنها موردی برای مزاح نیست بلکه یک واقعیت علمی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا