تویوتا و گشت و گذار روی ماه! (+عکس)

خودروی مخصوص پروژه آپولو مبتنی بر باتری‌های معمول حرکت می‌کند و در مقابل، خودرویی که توسط ژاپنی‌ها ساخته می‌شود مخزن انرژی متفاوت برای ۱۰ هزار کیلومتر حرکت بدون سوخت گیری را در خود جا داده است.

موبنا – «آژانس اکتشافات فضایی ژاپن» (JAXA) و شرکت خودروسازی تویوتا طی بیانیه‌ای از آغاز همکاری‌های مشترک پیرامون وسایل نقلیه مخصوص کره ماه با برد زیاد خبر دادند تا به کمک این خودروهای جدید بتوانند اکتشافات گسترده‌تر را روی ماه به انجام برسانند. خودروی جدیدی که قرار است به صورت مشترک بین این دو مرکز ساخته شود برد ۱۰ هزار کیلومتری دارد و اندازه آن با مینی‌بوس‌های زمینی برابری می‌کند و البته، این خودروی فضایی می‌تواند دو مسافر را هم با خود حمل کند و در شرایط اضطراری امکان حمل چهار مسافر هم برای آن در نظر گرفته شده است.

از هم اکنون پیش بینی شده است نسل بعدی فضانوردانی که به کره ماه می‌روند گردشگرانی باشند که با خرید بلیت‌های چند صد هزار دلاری، یک سفر کاملا متفاوت را تجربه می‌کنند. گردشگری فضایی که این روزها به یکی از حوزه‌های مورد توجه تبدیل شده است توجه همگان را به خود جلب کرده است و شرکت‌های مختلف در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های فراوان انجام داده‌اند. به هر حالا اگر قرار باشد پای توریست‌ها به کره ماه باز شود، آنها به خودروهایی برای گشت و گذار روی سطح ماه نیاز دارند تا رفت و آمدهای خود را انجام دهند. اگرچه به نظر می‌رسد نزدیک‌ترین همسایه کره زمین اندازه کوچکی دارد، ولی باید توجه داشته باشید وسعت کره ماه از آنچه که تصور می‌کنید بزرگتر است و مجموع سطح این سیاره با قاره آفریقا برابری می‌کند. کره ماه در برخی نقاط خود کوهستان، دره، و محیط‌هایی را شامل می‌شود که جذابیت‌های توریستی دارد و انسان‌های زمینی علاقه زیادی به تماشای آنها دارند.

توجه داشته باشید که گردشگران فضایی روی سطح ماه می‌بایست لباس‌های مخصوصی را برای مقابله با فشار زیاد به تن کنند و بنابراین انجام آسان‌ترین کارها نیز روی ماه دشوار است و برای درک بهتر این مسئله می‌توانید غواصانی را تصور کنید که با لباس‌های مخصوص و ماسک اکسیژن در اعماق آب شنا می‌کنند.

شرایط متفاوت روی سطح ماه مهم‌ترین دلیلی بود که در آخرین ماموریت «آپولو» با دو فضانورد از یک وسیله نقلیه مخصوص برای حمل این افراد استفاده شد. هم اکنون سازمان فضایی JAXA و شرکت خودروسازی تویوتا نیز این ایده را پیش می‌برند تا خودروی تحت فشار مخصوص کره ماه به گونه‌ای ساخته شود که بدون سوخت‌گیری مجدد بتواند هزاران کیلومتر حرکت کند.

تویوتا و گشت و گذار روی ماه! (+عکس)

محققان ژاپنی به منظور محقق کردن این هدف نه تنها طراحی پایه‌ای این وسیله نقلیه فضایی را با جزییات کامل و به صورت متفاوت انجام می‌دهند، بلکه مخزن تامین نیروی آن را هم کاملا متفاوت پیش‌بینی کرده‌اند. خودروی مخصوص پروژه آپولو مبتنی بر باتری‌های معمول حرکت می‌کند و در مقابل، خودرویی که توسط ژاپنی‌ها ساخته می‌شود مخزن انرژی متفاوت برای ۱۰ هزار کیلومتر حرکت بدون سوخت گیری را در خود جا داده است. طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۶.۰، ۵.۲ و ۳.۸ متر است و و برای آن از فناوری سوختی ویژه استفاده شده است تا سیستم مذکور کارآمد باشد. محققان ژاپنی در این زمینه توضیحات زیادی را منتشر نکردند و با این وجود اعلام کردند که این خودرو به پنل‌های خورشیدی هم مجهز شده است و برای تامین انرژی مورد نیاز خود نور خورشید را جذب می‌کند. خودروی جدید فضایی همچنین سیستم ویژه‌ای در اختیار دارد تا پساب ناشی از فعالیت سلول‌های سوختی را تصفیه می‌کند تا از این طریق سخت هیدروژنی و اکسیژنی بسازد.

«واکاتا» مدیر سازمان فضایی JAXA ژاپن طی همایشی که این هفته در شهر توکیو برگزار شده بود توضیح داد: «ما در آژانس اکتشافات فضایی ژاپن سناریوهای مختلف را مورد مطالعه قرار می‌دهیم و در حال بررسی فناوری‌های گوناگون هستیم تا بتوانیم عملیات‌های فضایی کاملا متفاوت را با موفقیت به انجام برسانیم. خودروهای فضایی با قابلیت حمل سرنشین تحت فشار زیاد از مهم‌ترین عناصر اکتشافات فضایی هستند و ما پیش‌بینی می‌کنیم خودرویی که هم اکنون در حال تکمیل آن هستیم در دهه ۲۰۳۰ میلادی پروازهای خود را به کره ماه انجام دهد. هدف ما در نهایت این است که سال ۲۰۲۹ میلادی این خودرو برای نخستین بار به کره ماه برود».

نیروی گرانش در کره ماه یک‌ششم کره زمین محاسبه می‌شود. در این میان، سطح کره ماه فضای بسیار پیچیده با دهانه‌های بزرگ، صخره‌ها و تپه‌ها را در خود جا داده است و علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که کره ماه به صورت دایم در مقابل تباش و دمای بالای خورشید است و شرایط در آن بسیار دشوارتر از شرایط کره زمین بررسی می‌شود و همچنین باید توجه داشت که افراد در یک محفظه فوق العاده بالای خلا قرار می‌گیرند. برای ساخت خودروهای با برد بالا مخصوص اکتشاف کره ماه، ماه خودرویی را طراحی کردیم که می‌تواند بدون سوخت گیری مجدد در این فضا بیش از ۱۰ هزار کیلومتر حرکت کند. مدل مفهومی «خودروی فضایی» تویوتا تمام شرایط لازم برای قرار گرفتن در این فضا را شامل می‌شود. تویوتا و JAXA به صورت مشترک مطالعاتی را پیش می‌برند تا بتوانند در نهایت این خودروی فضایی با قابلیت حمل انسان را به تولید برسانند و فعالیت‌های مشترک دو سازمان مذکور در این زمینه از مه ۲۰۱۸ آغاز شده است.

مدیر سازمان فضایی JAXA همچنین گفت: «مطالعات مشترک ما تاکنون مفهوم اولیه برای یک سیستم پیشرفته مجهز و تحت فشار را ارایه کرده است و ما هم اکنون در حال بررسی فناوری‌های مربوطه هستیم تا بهترین راهکار را برای حرکت خودرو روی سطح ماه شناسایی کنیم. ما قصد داریم فناوری‌های تویوتا و JAXA را به صورت کاربردی مورد استفاده قرار دهیم و آن را با منابع انسانی،‌ دانش فضایی و دیگر ابزارهای در دسترس تلفیق کنیم تا در نهایت بهترین خودروی فضایی جهان ساخته شود».

مدیر آژانس اکتشافات فضایی ژاپن در پایان اظهار داشت اکتشافات فضایی بین‌المللی این روزها چالش‌های فراوانی را پیش روی خود می‌بیند که از بزرگترین آنها در اختیار داشتن وسایل نقلیه برای حرکت روی کرات دیگر است. این مسئله اهمیت بسیار زیادی دارد که مشکلات مذکور برطرف شود و ژاپن سرمایه‌گذاری‌های بسیار گسترده‌ای را در این حوزه انجام داده است تا بتواند بهترین خودروی ممکن را تولید کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا