چگونه به همسرمان «تحسین نامه» بنویسیم؟

همسرتان را متوجه ویژگی های مثبتی می کند که دارد و احتمالاً خودش هم به آنها توجه نمی کند./ ویژگی های مثبت همسرتان در عمل تقویت می شود./ همسرتان از این که می بیند شما به او توجه دارید خوشحال می شود و متقابلاً توجه اش را به شما بیشتر می کند، به ویژه بیش از پیش متوجه ویژگی های مثبت شما می شود.

سواد زندگی ؛ سواد عاطفی – یکی از راه های تقویت ارتباط مؤثر و مفید همسران، نوشتن “تحسین نامه” است. در تحسین نامه، شما ویژگی های خوب همسرتان را می نویسید و به او می دهید. بهتر است تحسین نامه روی کاغذ و به خط خودتان باشد تا برای همیشه باقی بماند ولی می توانید حتی روی گوشی تلفن همراه نیز به او بفرستید.

برای نوشتن تحسین نامه، ابتدا باید مدتی -که می تواند از چند دقیقه تا چند روز باشد- به این فکر کنید که همسرتان چه ویژگی های قابل تحسینی دارد که می توانید به آن اشاره کنید. هر انسانی پر از نکات خوب و قابل تحسینی است و حتماً همسر شما هم از این اصل مستثنی نیست.

قرار نیست نکات خاص و ویژگی های بسیار شاخصی را پیدا کنید بلکه هر چیز خوبی که در او وجود دارد می تواند در تحسین نامه بیاید، مانند:
– نحوه لباس پوشیدن

– نحوه آرایش
– تن صدا
– لبخندی که هنگام ورود به خانه همیشه بر لب دارد
– آشپزی خوب
– حامی خانواده بودن
– مهربانی با پدر و مادر
– دست و دل باز بودن
– مدیریت خوب اقتصادی
– ورزش کردن
– درست کردن دمنوش های خاص
– رسیدگی به گل و گیاهان خانه
– پاکدستی در محیط کار و جامعه
– سلیقه خوب در خرید
– وقت گذاشتن برای بچه ها
– خطاب کردن محترمانه همسر
– مشورت پذیری
– قانع بودن
– رقص هنرمندانه برای همسر
– اهل کتاب بودن
– روابط خوب با خانواده همسر
– رازداری
– و …

همان طور که می بینید طیف وسیعی از موضوعات وجود دارند که ممکن است همسرتان در بخش هایی از آنها قابلیت هایی برای تحسین داشته باشد. بنابراین باید آنها را پیدا و گوشه ای یادداشت کنید و سپس در نامه ای به همسرتان یک به یک آنها را بنویسید و درباره هر کدام شان اندکی توضیح دهید، مثل:

– تو همسر قانعی هستی و این خیلی تحسین برانگیز است، آن روز که رفته بودیم کفش بخریم هر چند که من با خرید کفش گران تر موافق بودم ولی تو گفتی عزیزم همین کفش که قیمتش پایین تر است برایم کافی است، فرق زیادی که با هم ندارند، فقط آن یکی برندش معروف تر است، چرا باید پول مان را بیهود هدر دهیم؟ من قدر این رفتار تو را می دانم.

– تو خیلی مهربان و فهمیده ای؛ وقتی از سرکار به خانه بر می گردی، با وجود این که می دانم روز سختی را پشت سرگذاشتی ولی همیشه در را که باز می کنم، لبخند می زنی.
عزیزم! این لبخند تو برای یک دنیا ارزش دارد و به من آرامش می دهد؛ ممنون.

– تو یک کدبانوی تمام عیاری؛ غذاهایی که می پزی خارق العاده اند. واقعاً ازت ممنونم.

– وقتی برایم می رقصی، انگار پرواز می کنم. واقعاً هنرمندی عزیز دلم.

– به تو افتخار می کنم که سخت کار می کنی و هر چند موقعیت کاری ات طوری است که می توانی درآمد ناپاک هم داشته باشی ولی آنقدر دست پاک هستی که جز روزی حلال به خانه نمی آوری. خوشحالم که همسری پاک مثل تو دارم.

– و …

تحسین نامه را کی بنویسیم؟

زمان خاصی ندارد ولی می توانید در مناسبت های خاص هم نامه را به او بدهید مثلاً بعد از تحویل سال نو، سالگرد ازدواج یا تولد و … . اما در نوشتن تحسین نامه زیاده روی نکنید تا عادی نشود. همچنین اگر تحسین نامه نوشتید، منتظر تحسین نامه متقابل نباشید؛ ممکن است همسرتان راه های دیگری برای ابراز علاقه به شما داشته باشد.

تحسین نامه چه فایده ای دارد؟

۱ – همسرتان را متوجه ویژگی های مثبتی می کند که دارد و احتمالاً خودش هم به آنها توجه نمی کند.

۲ – ویژگی های مثبت همسرتان در عمل تقویت می شود.

۳ – همسرتان از این که می بیند شما به او توجه دارید خوشحال می شود و متقابلاً توجه اش را به شما بیشتر می کند، به ویژه بیش از پیش متوجه ویژگی های مثبت شما می شود.

۴ – تحسین شما نسبت به همسرتان باعث می شود حس قدردانی در او تقویت شود.

۵ – تحسین همسرتان تمرینی است برای مثبت اندیشی که می تواند به سایر مسائل زندگی نیز تعمیم یابد.

نکته ۱ : تحسین نامه را می توان با مناسب سازی ادبیات برای افراد دیگری هم نوشت، مانند والدین، فرزندان، کارمندان، دوستان و … .
نکته ۲ : تحسین نامه فقط باید ویژگی های مثبت موجود را در بربگیرد، مواظب باشید تملق آمیز نباشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا