پای رباتیک ساخت محقق ایرانی به خود راه رفتن یاد می‌دهد (+عکس)

محققان دانشگاه کارولینای شمالی موفق به تولید یک پای رباتیک شده‌اند که مانند موجودات طبیعی می تواند بهتر راه رفتن و افزایش توانایی را در این زمینه به خود بیاموزد.

مجله آنلاین موبنا – تا به حال ربات‌ها کمتر از قابلیت خودآموزی و افزایش توانمندی‌های خود بدون دخالت انسان برخوردار بوده اند، بنابراین تولید رباتی خودآموز یک دستاورد بزرگ علمی برای بشر محسوب می شود.
انسان ها و حیوانات از لحظه تولید می توانند دانسته ها و مهارت های خود را افزایش دهند، اما مصنوعات بشری تا به امروز چنین قابلیتی نداشته اند. محققان دانشگاه کارولینای شمالی موفق به تولید یک پای رباتیک شده‌اند که مانند موجودات طبیعی می تواند بهتر راه رفتن و افزایش توانایی را در این زمینه به خود بیاموزد و به گفته کارشناسان روند خودآموزی این پای رباتیک بسیار سریع است و در آینده می توان سرعت انطباق آن با طبیعت و محیط اطراف را به همین شیوه افزایش داد.

پای رباتیک ساخت محقق ایرانی به خود راه رفتن یاد می‌دهد (+عکس)

به گفته علی مرجانی نژاد یکی از محققان این طرح پای رباتیک یادشده دارای تاندون هایی مانند بدن حیوانات بوده و کنترل آن با استفاده از یک الگوریتم هوش مصنوعی صورت می گیرد. این ربات با طراحی یک نقشه داخلی برای خود می تواند تعاملات خود با محیط اطراف را هم بهتر کند.
نکته جالب اینکه ربات مذکور می تواند در عرض ۵ دقیقه یک الگوی حرکتی جدید را برای راه رفتن بیاموزد و همین طور برای حرکت ایمن برنامه ریزی کند. علاوه بر این ربات مذکور با درک شرایط محیط اطراف، وضعیت آب و هوا و موانع موجود می تواند بهترین تصمیم را برای راه رفتن اتخاذ کند.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا