«معاملات الگوریتمی» تخلفات و شایعات در بورس را کاهش می‌دهد

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: معاملات الگوریتمی نقش شایعات در بازار سرمایه را کاهش می دهد و فرصتی برای مطرح کردن شایعات و حرکت های اغواگرانه باقی نمی گذارد.

مجله آنلاین موبنا – «شاپور محمدی» در مراسم اختامیه نخستین دوره مسابقات الگوریتمی بازار سرمایه ایران افزود: معاملات الگوریتمی روندی رو به رشد در دنیا دارد بطوری که سهم قابل توجهی از معاملات بورس کشورهای پیشرفته به این نوع معاملات اختصاص یافته است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: از مزایای این نوع معاملات این است که نخبگان و دانشگاهیان از طریق آن با بورس آشنا شده و وارد فرایند معاملات می شوند.
وی با بیان اینکه در این معاملات از هوش مصنوعی و سایر علوم مهندسی و ریاضی و احتمالات استفاده می شود، گفت: در این نوع معاملات بدون دخالت انسان، سفارش گذاری می شود.
رییس سازمان بورس واوراق بهادار به نقش معاملات الگوریتمی در افزایش شفافیت معاملات اشاره کرد و گفت: معاملات الگوریتمی باعث جلوگیری از دستکاری قیمت ها شده و میزان جرایم در بازار سرمایه را کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه این نوع معاملات با افزایش میزان کشف قیمت ها، کارامدی بازار سرمایه را بالا می برد، افزود: ارتباط میان دارایی های پایه و اوراق مشتقه (غیر فیزیکی) نیز از طریق این معاملات افزایش می یابد.
محمدی گفت: این نوع معاملات به علت اینکه قابل شناسایی هستند، میزان تخلفات خارج از بازار سرمایه را نیز کاهش می دهد.
وی با بیان اینکه سازمان بورس از فرهنگ سازی و توسعه ابزارهای مختلف معاملاتی حمایت می کند، اظهار داشت: در معاملات الگوریتمی نقش عوامل انسانی به شدت کمرنگ می شود.

 منبع: ایvنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا