آبشار ویسادار کجاست؟

ایران، ۳۹۲ آبشار فصلی و ۲۸۷ آبشار غیرفصلی دارد که بیشترشان در استان لرستان واقع‌اند، اگرچه دیگر استان‌ها مثل استان‌های شمالی نیز از داشتن آبشار بی‌بهره نیستند.

مجله آنلاین موبنا –  یکی از زیباترین آبشارهای ایران، آبشار ویسادار است، آبشاری در پره سر رضوانشهر در استان گیلان.

آبشار وایسادار کجاست؟

سومین آبشار مرتفع گیلانسومین آبشار مرتفع گیلان

رضوانشهر با رشت ۶۲ کیلومتر فاصله دارد و ویسادار در این شهرستان و ۱۶ کیلومتری شهر پره سر قرار گرفته، شهری بین رضوانشهر و هشتپر تالش. این شهر در دهستان ییلاقی ارده و در نزدیکی روستایی به نام  آوَوییار است.

۳۰ کیلومتر بعد از تالش نیز به این آبشار می‌رسید. اینطور معروف است که وایسادار بعد از آبشارهای لاتون و چالدشت، با حدود ۱۵ متر ارتفاع، سومین آبشار بلند گیلان است. این جاذبه سر راه رودخانه لمیر واقع شده، رودخانه‌ای که سرچشمه‌اش کوه‌های تالش(مشهور به گردنه الماس) است و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. پس نشستن کنار رودخانه و علم کردن بساط کباب هم به راه است.

وایسادار به چه معنی است؟ ویسادار یک کلمه تالشی به معنی سایه درخت بید است و برای رسیدن به آن باید در جنگل قدری پیاده روی کرد، حدود ۲۰ دقیقه. جاده‌ای که به این آبشار می‌رسد پوشیده از درخت‌های سربه فلک کشیده است و کوهی سرسبز آن را پوشانده.

پل فلزی آبشار ویسادار

تا یکی دو سال پیش آبشار ویسادار، جزو مناطق بکر شمال ایران بود، اما الان چند سالی‌ست که به لطف معرفی جاذبه‌های گردشگری توسط گروه‌های طبیعتگردی و حضور هرچه بیشتر آدم ها در فضای مجازی، یکی از جاهای پرطرفدار و پرمسافر شمال ایران است. نمیتوانیم هم بگوییم خوشبختانه یا متاسفانه ، چون  از حالت بکری درآمدن تا حدودی هم به ضررش تمام شده و با وجود زباله‌های اطرافش آن حالت دست نخورده و زیبای سابقش کمرنگ‌تر شده.

آبشار از بالای بلندی‌ای سنگی و نیم دایره و در ارتفاع ۱۵ متری، روی صخره‌ای تیره رنگ که حکم دیواره را دارد، جریان پیدا می‌کند و به پایین می‌ریزد. این دیواره حالت لایه لایه و پله مانند دارد، نمونه ای خیلی کوچک از باداب سورت، آب از بالا توی حوضچه‌ای می‌ریزد که می‌شود در آن، تنی هم به آب زد.  عمق این حوضچه زیاد نیست، پس با خیال راحت میشود از شر گرمای هوا به آن پناه برد.

رودخانه لمیر

آبشار ویسادار کمی پایین‌تر از سطح زمین قرار گرفته و چنانچه بخواهیم به بالایش برسیم هم به کمک پله امکانش هست.  از جاذبه های دیگر اینجا، درخت‌های قدیمی‌اند که ریشه‌هایشان از دل زمین بیرون زده و روی زمین پیدا هستند.

روبه روی آبشار هم  پلی فلزی  وجود دارد که با ایستادن رویش میتوان به همه جا خوب احاطه داشت، رودخانه را از بالا تماشا کرد و عکس‌های یادگاری قشنگی هم دید.

از آنجایی که در سال‌های گذشته، رفت و آمد به این منطقه زیاد شده، اطرافش کلبه‌هایی هست که چای، قلیان و تقلات یا چیزهایی مثل عسل طبیعی می‌فروشند. همچنین اگر بخواهید کباب، که جزو سنت‌های ما ایرانی‌ها در طبیعت است را درست کنید، به مدد آلاچیق‌ها و زمین‌های صاف برخی از نقاط اینجا، امکانش فراهم است.

بهترین فصل سفر

جاذبه گردشگری رضوانشهر

بهترین فصل سفر به این منطقه از فروردین تا اویل آبان است، ولی در پاییز و زمستان هم اگر سختی‌های راه را به جان بخرید، قشنگی‌های خاص خودش را دارد. در فصل‌های پرباران، لباس و کفش مناسب همراه داشته باشید.

کجا بمانیم؟

این آبشار از آن دست جاذبه‌هایی نیست که خیلی از شهر فاصله داشته باشد. شما دو ساعت تا رشت فاصله دارید و تا تالش هم یک ساعت راه. بنابراین میتوان اقامت در یکی از هتل های تالش یا هتل های رشت را انتخاب کرد، اجاره خانه محلی هم که دیگر گفتن ندارد.

جاذبه های نزدیک

دریاچه سرآگاه

نزدیکترین شهر تالش در ۳۰ کیلومتری‌ست. جاهای دیدنی تالش زیادند ولی از جاهایی که نباید دیدنشان را از دست داد، یکی پارک جنگلی گیسوم است که به دریا می‌رسد و دیگری دریاچه سرآگاه. اگر بخواهید میتوانید رشت هم بروید و چرخی در شهر و بازار رشت بزنید.

اما در همان رضوانشهر می‌توان کجاها را دید؟

آبشار آسیابگا در منطقه ارده و رودخانه شفارود که پرآب ترین رودخانه تالش است، دهکده وسکه با ۴ هزار سال قدمت، بنای اسپیه مزگت (با قدمتی هزار ساله)، دهستان ییلاقی ارده و ساحلی دینا چال در کنار پل آجری شفارود و آرامگاه شرفشاه دولابی (از عرفای بزرگ گیلان).

مسیر دسترسی: برای رسیدن به آبشار ویسادار باید از شهر رشت به سمت انزلی حرکت کنید و به رضوانشهر بروید. بعد از رضوانشهر در پونل جاده رشت-آستارا را در پیش بگیرید تا به پره سر برسید. در پره سر بعد از ساختمان شهرداری باید به سمت چپ بپیچید و وارد خیابان آبشار شوید. با گذشتن از روستای صیقل‌سرا و آوَوییار (و بعد ازحدود ۱۵ کیلومتر) به محل آبشار می‌رسید. دقت داشته باشید که ۴ کیلومتر پایانی این جاده روستایی خاکی است و پس از آن حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در پیش دارید. 

اگر از تهران قصد سفر به این آبشار را دارید، می‌توانید قبل از رشت در جاده قزوین-رشت وارد مسیر فومن به سراوان بشوید و بعد از پونل مسیر اردجان را در پیش بگیرید و با ادامه راه به پره سر برسید.

 منبع: اسنپ تریپ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا