شخصیت نوع D چیست/چگونه متوجه شویم/چگونه کمک کنیم؟

افراد دارای شخصیت نوع D با احتمال بالاتری به امراض قلبی مانند بیماری عروق کرونری و همینطور اختلالات سیستم ایمنی و التهابات مزمن مبتلا می شوند.

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی های فردی– اگر فردی گوشه گیر هستید و احساسات خود را از دیگران پنهان می کنید یا در بیشتر اوقات به نیمه خالی لیوان توجه می کنید، به احتمال زیاد شما یک شخصیت نوع D هستید.

طبقه بندی شخصیت های متفاوت انسانی برای اولین بار توسط یک متخصص قلب و عروق در دهه ۱۹۵۰ میلادی برای تشخیص ریسک بالای ابتلا به بیماری های قلبی صورت گرفت. با ادامه یافتن این مطالعه طی سال های متمادی، انواع بیشتری از شخصیت ها شناسایی شدند که برای نشان دادن آنها از حروف خاصی استفاده می شود. هرکدام از این تیپ های شخصیتی خصوصیات مختلفی را شامل می شوند. برای مثال تیپ A افرادی رقابت پذیر، تهاجمی و همراه با سطح بالایی از جاه طلبی هستند.

البته صحبت در مورد تیپ های شخصیتی بدین معنا نیست که می توان از آنها به عنوان یک مرجع مطمئن و صد در صدی برای تشخیص اختلالات روان شناختی و یا بیماری ها استفاده کرد. آنها تنها الگوهای واضحی هستند که قادر به یاری نسبی محققین در راستای ارزیابی سلامت جسمی و همچنین ذهنی خواهند بود. با توجه به موارد مذکور، در ادامه تیپ شخصیتی D را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد. علت این که سواد زندگی شخصیت نوع D را در اولویت بررسی قرار داده این است که در شرایط کنونی جامعه شاهد افراد بیشتری از این نوع هستیم.

شخصیت نوع D چیست/چگونه متوجه شویم/چگونه کمک کنیم؟

شخصیت نوع D چیست؟

شخصیت نوع D برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط یک روانشناس و محقق بلژیکی به نام Johan Denollet معرفی شد. حرفD از distressed به معنای پریشانی گرفته شده است و به ویژگی های خاصی اشاره دارد:

– احساس نگرانی

– ناراحتی

– تحریک پذیری

– بدبینی

– منفی نگری درباره خود

– اجتناب از موقعیت های اجتماعی

– ترس از طرد شدن

– کمبود اعتماد به نفس

– ظاهر غم انگیز

– نا امیدی

لازم به ذکر است که هر فردی در جریان فراز و نشیب های مختلف زندگی ممکن است مخلوطی از این احساسات را تحربه کند. اما باید توجه داشت که افراد تیپ D بیش از مردم عادی با عواطف مذکور دست و پنجه نرم می کنند و استمرار این احساسات نیز طی زمان بیشتر گزارش می شود.

شخصیت نوع D چیست/چگونه متوجه شویم/چگونه کمک کنیم؟

چگونه متوجه شویم که یک تیپ D هستیم؟

برای شناخت بهتر شخصیت نوع D و بررسی چگونگی ارتباط آن با افزایش ریسک بیماری های مختلف، محققین یک ابزار ارزیابی استاندارد به نام مقیاس- ۱۴ پیشنهاد داده اند (DS14)؛ این ابزار به آنها کمک می کند که سطح مهار اجتماعی و منفی نگری را که هر دو از جمله مهم ترین مشخصه های تیپ D هستند، اندازه گیری کنند.

مهار اجتماعی به معنای آن است که افراد غالباً به دلیل ترس از طرد شدن و یا مورد قضاوت قرار گرفتن، تلاش می کنند تا از تعاملات اجتماعی دور باشند.  منفی نگری هم در ارتباط با تجربه احساسات ناخوشایند همچون غم، نگرانی و تحریک پذیری بالا است.
برای آن که بتوانیم تشخیص دهیم تا چه اندازه شخصیت نوع D هستیم، باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

– آیا بیش از آن که فردی برون گرا باشم، به عدم نشان دادن احساسات خود به دیگران تمایل دارم؟

– آیا ملاقات با افراد جدید برایم دشوار است؟

– آیا در موقعیت های تنش زا به سرعت عصبانی می شوم و صبر خود را از دست می دهم؟

– آیا تا جای امکان از قرار گیری در موقعیت های اجتماعی دوری می کنم؟

– آیا در اغلب اوقات مکالماتی منفی با خود دارم؟

– آیا دائما با عواطفی نظیر ناراحتی یا تحریک پذیری درگیر هستم؟

– آیا مرتب نگران هستم؟

هر چه پاسخ های مثبت بیشتر باشد، احتمال بیشتری دارد که شخصیت نوع D داشته باشید.
شخصیت نوع D چیست/چگونه متوجه شویم/چگونه کمک کنیم؟

حال ببینیم این افراد چه وضعیتی در عرصه های مختلف دارند:

چالش های عاطفی

به اشتراک گذاری احساسات شخصی می تواند برای بسیاری از افراد آزار دهنده و حتی نشانه ای از ضعف باشد. این وضعیت زمانی بیش از پیش تشدید می شود که یک تیپ D باشید. آنها برای آن که خود را از عواطفی همانند رد شدن و یا تحت قضاوت قرار گرفتن حفظ کنند، به پنهان کردن احساسات و عقاید شان می پردازند. این دسته از افراد همچنین به سختی می توانند به دیگران اعتماد کنند. همان طور که می توان تصور کرد، تلاش بیش از اندازه شخصیت های تیپ D برای مخفی کردن احساسات خود بسیار چالش بر انگیز خواهد بود.

سلامت جسمانی

 تلاش بی وقفه شخصیت های تیپ D برای پوشاندن عمیق ترین و در عین حال مهم ترین عواطف خود، سلامت جسمانی آنها را در مقایسه با افراد دیگر بیشتر تهدید خواهد کرد. برای مثال این شخصیت ها با احتمال بالاتری به امراض قلبی مانند بیماری عروق کرونری و همینطور اختلالات سیستم ایمنی و التهابات مزمن مبتلا می شوند.

مطالعات حاکی از آن هستند که این افراد ضربان قلب، فشار خون و قند خون بالاتری دارند. در تحقیقات اولیه Denollet  بیش از ۳۰۰ بیمار در برنامه توانبخشی قلبی بررسی شدند. حدودا ۲۷ درصد بیماران با شخصیت تیپ D طی یک دوره زمانی ۱۰ ساله پس از تشخیص بیماری قلبی خود فوت شده بودند. همین رقم در مورد بیمارانی که تیپ D نبودند، تنها ۶ درصد گزارش شد. همچنین مطالعه ای دیگر روی ۹۰۰ بیمار که تحت عمل جراحی عروق کرونری قرار گرفته بودند، احتمال حمله قلبی و یا مرگ ۴ برابری شخصیت های تیپ D ظرف ۹ ماه از زمان جراحی را تایید کرد.

روابط

  فرد برای مخفی کاری موفقیت آمیز، انرژی زیادی را از دست می دهد که می تواند با توسعه حالات افسردگی همراه باشد. از آن جایی که شخصیت های تیپ D با سطوح بالایی از نگرانی، استرس و غصه رو به رو هستند، روابط اجتماعی خود را امری طاقت فرسا و چالشی می پندارند و مهارت اجتماعی فرد برای ارتباط گیری با دیگران را در هر مرحله ای از روابط کاری گرفته تا عاشقانه با مشکل مواجه می شود. حتی در صورت ارتباط گیری نیز، حفظ رابطه و کمک به رشد آن تبدیل به بحرانی جدی می شود. به همین علت است که این افراد از نظر دیگران، شخصیت هایی منفی نگر، نا امید، بی احساس و غصه ناک دیده می شوند.

مدرسه و شغل

افرادی که تیپ D هستند، با چالش های متعددی نیز در محیط مدرسه و یا کار خود رو به رو می شوند. اصلی ترین دلیل این موضوع هم همانطور که اشاره شد، مهار اجتماعی نهادینه شده در عملکرد این افراد است. شخصیت های نوع D در صورت قرارگیری در موقعیت های کار گروهی به شدت پریشان می شوند و تمایل به ترک محیط مورد نظر دارند. این حالت منجر به تجربه نگرانی و استرس بیش از اندازه خواهد شد و در نهایت نیز نتیجه کار گروهی را به گونه ای منفی تحت تاثیر قرار می دهد.

شخصیت نوع D چیست/چگونه متوجه شویم/چگونه کمک کنیم؟

اگر تیپ D باشیم، چه کاری از دستمان ساخته است؟

همان طور که اشاره شد، شخصیت های تیپ D با چالش های مختلفی در زندگی خود رو به رو هستند. اما حتی اگر در این دسته نیز طبقه بندی شوید، روش های متنوعی برای کمک به بهبود کیفیت زندگی و لذت بردن از آن وجود خواهد داشت. جالب است بدانید که با استفاده از متدهایی که در ادامه معرفی می شوند، نه تنها تجربیات احساسی فرد تغییر می کند بلکه سلامت جسمانی وی نیز تضمین خواهد شد.

فراگیری روش های جدید و موثر برای مدیریت استرس، افزایش امید، مثبت نگری و همچنین توسعه مهارت های مقابله با مهار اجتماعی، از جمله مهم ترین فاکتورهای کلیدی در راستای یاری رسانی به یک شخصیت تیپ D محسوب می شوند.

در اینجا نگاهی به چند مورد از بهترین متدهای مذکور خواهیم داشت:

* گفت و گوی مثبت با خود: شناسایی و به چالش کشیدن الگوهای قدیمی حاکم بر گفت و گوهای منفی با خود، می تواند به تکامل هویت شخصی کمک شایانی کند. البته این متد پروسه ای بسیار زمان بر است و باید به صورت مستمر انجام شود.

ساده ترین روش برای شناسایی الگوهای ناکارآمد نیز، یادداشت برداری است. با خودتان صادق باشید و تمامی واژه های منفی مورد استفاده که طی روز بارها و بارها نشخوار ذهنی می شوند را در دفتری به نام “مثبت اندیشی” بنویسید. سپس در مقابل آنها کلمات متضادشان که مثبت هستند را بنویسید و به مثبت ها فکر کنید و تکرارشان کنید. در پایان روز سطح موفقیت خود در گفت و گوی مثبت و دوری از منفی نگری را آنالیز کرده و در صورتی که از عملکردتان راضی هستید، روی صفحه حاضر یک شکلک خندانبکشید در غیر این صورت همچنان این روند را تکرار کنید  تا به شکلک خنده برسید.

– ورزش: شاید تعجب کنید اما از جمله کارا ترین متدهایی که برای کمک به شخصیت های تیپ D پیشنهاد می شود، می توان به ورزش اشاره کرد. تمرینات ورزشی مداوم و منظم از هر نوعی که باشند ضمن تنظیم سطح آرامش سلول به سلول تشکیل دهنده بدن، فرصتی ویژه برای رفع تنش و پریشانی در اختیار افراد قرار می دهند. ورزش همچنین هورمون های شادی بخش را در بدن آزاد می کند و باعث نشاط روحی فرد می شود.

– ارتقاء آستانه تحمل استرس: یادگیری روش های مدیریت لحظات استرس زا می تواند کمک بسیار بزرگی در این راستا به خصوص برای افراد تیپ D باشد. برای ارتقا آستانه تحمل استرس و برخورد منطقی با آن، ثبت نام در یک کلاس آموزش یوگا به شدت توصیه می شود. تمرینات یوگا می توانند آرامش ذهنی و به دنبال آن جسمانی را به همگان مخصوصا شخصیت های تیپ D هدیه دهند.

– هدف گذاری: یکی دیگر از روش های موثر برای غلبه بر ناامیدی و منفی نگری در شخصیت های نوع D، هدف گذاری (کوتاه مدت و بلند مدت) است. در گام اول باید ارزش های شخصی و اولویت هایتان در زندگی را مشخص کنید. بهتر است این امر را با یادداشت برداری انجام دهید. همانطور که در روش های قبلی نیز اشاره شد، بهترین راه برای کمک به یک شخصیت تیپ Dاستفاده از جادوی نت برداری خواهد بود. نوشتار می تواند در دراز مدت ذهن این افراد را سر و سامان دهد و افکار مزاحم را دور بریزد. همچنین برنامه ریزی امید به آینده را تا اندازه قابل توجهی افزایش می دهد زیرا احساسی از مفید بودن را به فرد انتقال خواهد داد.

شخصیت نوع D چیست/چگونه متوجه شویم/چگونه کمک کنیم؟

چگونه به یک فرد تیپ D کمک کنیم؟

 موثر ترین کمکی که می توانید در مورد یک شخصیت تیپ D انجام دهید، همراهی با او به گونه ای خالصانه و توام با شکیبایی است. هرچند که این افراد عواطف درونی خود را بروز نمی دهند اما شدیدا از تنهایی و انزوای ناخواسته خود رنج می برند. بدین ترتیب حتی اگر واکنش خاصی نیز در قبال پیگیری و محبت شما نشان ندهند، باز هم زمان و اهمیتی که به آنها اختصاص داده اید را از صمیم قلب ستایش خواهند کرد.
اگر چنین فردی را در دوستان، خانواده و یا آشنایان خود می شناسید، از وی بخواهید که شما را در باشگاه، پیاده روی، خرید و یا هر فعالیت مناسب دیگری همراهی کند. غالبا ممکن است نیاز به اصرار بیش از حد و بعضا طاقت فرسا وجود داشته باشد! اما شما نباید میدان را خالی کنید. با وجود آن که جلب اعتماد شخصیت های تیپ D زمان بر و مشکل است، اما می تواند در نهایت سلامت روان و جسم وی را تضمین کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا