آنتی بیوتیک‌های جدیدی که با معماری شرقی و شیشه‌های رنگی ساخته می‌شوند!

محققان به این نتیجه رسیدند که باکتری‌ها در جریان تماس با یون‌های شیشه و فلز عکس‌العمل نشان می‌دهند و این اتفاق باعث می‌شود دیواره سلولی آنها از بین برود و در نهایت آنها جان خود را از دست بدهند.

موبنا – باکتری‌ها یکی از بزرگترین مشکل در مراکز درمانی و بهداشتی محسوب می‌شوند و به خصوص در فضای بیمارستان‌ها که آلودگی زیادی در آن وجود دارد، باکتری‌ها به یکی از بزرگترین معضلات برای تمیز نگه داشتن محیط تبدیل شده‌اند. کلنی باکتری‌ها می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را به دنبال داشته باشد و برای انتقال عفوت به بیمارانی آسیب‌پذیر خطرات فراوان را به همراه آورد. در حال حاضر محققان «دانشگاه آستون» نوع جدیدی از مواد ضدمیکروبی تولید کردند که در اصل با استفاده از تکنیک شیشه‌های رنگی ساخته شده است و این شیشه‌های رنگی معمولا در معماری شرقی به کار گرفته می‌شود.

همواره گفته می‌شود که «پیشگیری بهتر از درمان است» و در زمینه جلوگیری از انتشار باکتری‌ها، این جمله بسیار کاربرد دارد. زمانی که کلنی یک گروه از باکتری‌ها یک لایه بیوفیلم تشکیل می‌دهند، عبور از آن بسیار دشوار می‌شود و این اتفاق موجب می‌شود که حتی بهترین آنتی‌بیوتیک‌ها هم نتوانند با آن مقابله کنند. با این وجود دانشمندان بررسی‌های گسترده‌ای را انجام دادند از تشکیل کلنی باکتری‌ها جلوگیری کنند و اجازه تشکیل این لایه مقاوم را ندهند.

گروه تحقیقاتی «دانشگاه آستون» مواد جدید ضد میکروبی خود را از نوعی ماده تشکیل دهنده شیشه موسوم به «شیشه زیستی فعال» تولید کرده است. این ماده در اصل ترکیبی از شیشه و فلزات محسوب می‌شود که با سرعت ثابت یون‌ها را منتشر می‌کند. آزمایش‌های اخیر نشان داده است که این ماده می‌تواند برای پر کردن دندان‌ها یا ایمپلنت‌های استخوانی هم مورد استفاده قرار گیرد تا جلوی انتشار عفونت داخل بدن انسان را بگیرد.

کارشناسان انواع مختلف «شیشه زیستی فعال» را شناسایی کرده‌اند و گروه تحقیقاتی دانشگاه آستون هم اکنون موفق شدند با یک فرمول جدید، یک مدل ویژه از آن را توسعه دهند. این ماده جدید با استفاده از شیشه‌هایی ساخته شده که روی آن را یک لایه کبالت پوشانده است و این شیشه‌ها در دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد حرارت دیده‌اند. ساخت این نوع شیشه با روش مذکور در قرون وسطی بسیار رونق داشته است و مردم آن زمان شیشه‌ها را از این طریق رنگ‌آمیزی می‌کردند تا از آن در بناهای خود استفاده کنند. در این روش زمانی که شیشه از کوره بیرون می‌آید به میزان کافی سرد می‌شود تا تبدیل به دانه‌های کریستال نشود و در نهایت آن را داخل پودرهای مخصوص می‌گذارند.

نوشته های مشابه

این گروه تحقیقاتی مخلوط‌های مختلف ساخته شده از «شیشه زیستی فعال» را با غلظت‌های مختلف کبالت مورد آزمایش قرار داد و در نهایت مقادر مشخص باکتری را برای آزمایش روی آن اضافه کرد. در پایان این بررسی‌ها مشخص شد شیشه زیستی فعال که بیشترین میزان کبالت را در اختیار گرفته است بیشترین تاثیر را در نابودی باکتری‌ها داشته است و پس از گذشت ۶ ساعت توانسته است حجم بیشتری از باکتری‌ها را از بین ببرد. زمانی که باکتری‌ها به مدت ۲۴ ساعت در معرض این شیشه قرار گرفتند بیش از ۹۹ درصد آنها از بین رفتند و این فرآیند نشان داد که ترکیب مذکور بسیار کارآمد بوده است.

محققان به این نتیجه رسیدند که باکتری‌ها در جریان تماس با یون‌های شیشه و فلز عکس‌العمل نشان می‌دهند و این اتفاق باعث می‌شود دیواره سلولی آنها از بین برود و در نهایت آنها جان خود را از دست بدهند. این یورها همچنین می‌توانند به صورت هوشمند محل استقرار باکتری‌ها را شناسایی کنند به صورت مستقیم روی آنها تاثیر بگذارند. این نخستین بررسی در جهان بود که نشان داد یون‌های مربوط به شیشه‌های رنگی می‌توانند روی باکتری‌ها تاثیر بگذارند و جلوی فعالیت آنها را بگیرند.

شیشه‌های زیستی فعال در اصل یک سلاح بالقوه برای مقابله با باکتری‌هایی محسوب می‌شوند که در مقابل آنتی‌ بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند و به راحتی می‌توانند خود را تکثیر کنند. محققان بر این باورند که برای جلوگیری از عقنت داخل بدن انسان می‌توانند این ترکیب ساخته شده از شیشه‌های رنگی را در محل جراحی‌های پزشکی مورد استفاده قرار دهند و حتی از آن برای جلوگیری از عفونت های ادراری استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا