نخستین اتوبوس برقی کاملا خودران جهان بدون نیاز به راننده (+عکس)

این اتوبوس هوشمند برای حرکت در جاده بدون کمک گرفتن از انسان به سیستم راهبردی و پیشرفته هوش مصنوعی مجهز شده است و نرم‌افزار ویژه‌ای که در این زمینه به کار گرفته شده است به کمک داده‌هایی فعالیت می‌کند که از حسگرهای هوشمند نصب شده در سراسر اتوبوس جمع‌آوری می‌شوند.

موبنا – این روزها انواع مختلف اتومبیل‌های سواری هوشمند، کامیون‌های هوشمند، تاکسی‌های هوشمند و … روانه بازار می‌شود و شرکت ولوو از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای سنگین در جهان نخستین اتوبوس کاملا برقی و خودران خود را که به راننده نیاز ندارد، به سنگاپور برده است تا در یک نمایشگاه بین‌المللی آن را به نماشی بگذارد. این اتوبوس که با همکاری «دانشگاه فناوری نان‌ینگ» (NTU) سنگاپور به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته است، نخستین اتوبوس هوشمند جهان محسوب می‌شود که در این حجم و اندازه به سیستم رانندگی خودکار مجهز شده است و ولوو ادعا می‌کند که برای حرکت این اتوبوس به هیچ گونه مداخله انسانی نیاز نیست.

شرکت ولوو از بزرگترین مراکز جهان در توسعه سیستم‌های خودران محسوب می‌شود و پیش از این انواع خودروهای خودران و بدون راننده را در جاده‌های چین مورد آزمایش قرار داده است. همچنین در یک پروژه مجزا کامیون‌های خودران ولوو در معادن چین مورد استفاده قرار گرفتند و یک مدل ویژه از آن در مزارع نیشکر در کشور برزیل به صورت کاملا موفقیت‌آمیز آزمایش شد. این شرکت سوئدی همچنین مدل‌های مفهومی کامیون‌هایی را ارایه کرده است که قسمت حمل بار به صورت کامل از کابین راننده جدا می‌شود و به صورت مستقل فعالیت خود را دنبال می‌کند.

نخستین اتوبوس برقی کاملا خودران جهان بدون نیاز به راننده (+عکس)

اتوبوس «ولوو ۷۹۰۰» آخرین اقدام صورت گرفته در این عرصه محسوب می‌شود و کمپانی سوئدی از آن به عنوان نخستین اتوبوس بزرگ کاملا خودران جهان یاد می‌کند که انرژی مورد نیاز خود را فقط از جریان الکتریسیته تامین می‌کند و قرار است برای سرویس حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود اتوبوس مذکور یک صندلی برای راننده در نظر گرفته است تا در صورت لزوم انسان هم بتواند کنترل آن را در دست بگیرد و علاوه بر این ۳۶ صندلی برای حمل مسافر در این اتوبوس پیش‌بینی شده است و البته همراه با تعداد افرادی که می‌توانند داخل آن بایستند، نخستین اتوبوس خودران جهان قابلیت جابه‌جایی ۸۰ مسافر را دارد. این محصول همچنین نسبت به مدل‌های مشابه که با اندازه مشابه و با سوخت دیزلی فعالیت می‌کنند ۸۰ درصد کمتر انرژی مصرف می کند.

این اتوبوس هوشمند برای حرکت در جاده بدون کمک گرفتن از انسان به سیستم راهبردی و پیشرفته هوش مصنوعی مجهز شده است و نرم‌افزار ویژه‌ای که در این زمینه به کار گرفته شده است به کمک داده‌هایی فعالیت می‌کند که از حسگرهای هوشمند نصب شده در سراسر اتوبوس جمع‌آوری می‌شوند. از جمله این حسگرها می‌توان به LIDAR، دوربین‌های با زاویه دید گسترده، حسگرهای تصویربرداری سه‌بعدی، و سیستم ماهاره‌ای مسیریابی جهانی اشاره کرد که به صورت لحظه به لحظه موقعیت جغرافیایی دقیق اتوبوس را شناسایی می‌کند و با هر سانتی متر تغییر در محل استقرار آن، اطلاعات را به پردازنده مرکزی انتقال می‌دهد. در هسته مرکزی فناوری‌های این اتوبوس یک سیستم سنجش مرکزی هم در نظر گرفته شده است که زوایای اتوبوس را به صورت لحظه به لحظه مورد بررسی قرار می‌دهد تا این اطمینان حاصل شود که اتوبوس در زمین‌های ناهموار به صورت مسطح قرار گرفته است.

نخستین اتوبوس برقی کاملا خودران جهان بدون نیاز به راننده (+عکس)

پروفسور «سوبرا سورش» مدیر دانشگاه NTU در این خصوص گفت: «این نخستین اتوبوس برقی کاملا خودکار جهان است که در نسل آتی وسایل حمل و نقل عمومی تحول بزرگی را رقم می‌زند و از آن به عنوان یکی از ایمن‌ترین، کارآمدترین، قابل اعتمادترین، و راحت‌ترین اتوبوس‌های جهان هم یاد می‌شود و قادر است در تمام جاده‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این اتوبوس به زودی در کمپوس هوشمند NTU مورد آزمایش قرار می‌گیرد و این منطقه در اصل مرکز توسعه نوآوری‌های سنگاپور است تا نسل جدید فناوری‌ها با قابلیت‌ها و کاربردهای بیشتر برای مردم ارایه شوند».

دانشگاه فناوری نان‌یانگ سنگاپور از سال ۲۰۱۳ تاکنون انواع مختلف سیستم‌های خودران برای وسایل نقلیه با اندازه‌های متفاوت را توسعه داده است و پیش از این یک اتوبوس کوچک با ظرفیت ۸ مسافر مجهز به فناوری کاملا خودران در این مرکز ساخته شد که «ناویا» نام داشت و در محوطه دو کیلومتری این دانشگاه بدون هر گونه مشکلی حرکت کرد. این دانشگاه همچنین سریع‌ترین سیستم شارژ برقی مخصوص اتوبوس‌ها را هم چندی پیش ارایه کرد و آن را در یک اتوبوس ۲۲ نفره مورد استفاده قرار داد. این سیستم به گونه‌ای ساخته شده بود که در کمتر از ۲۰ ثانیه انرژی مورد نیاز را در باتری اتوبوس شارژ می‌کرد که این تایم کوتاه‌تر از سوار و پیاده کردن مسافرها بود.

اتوبوس خودران «ولوو ۷۹۰۰» از طریق پورت‌های شارژ سریع ۳۰۰ کیلو واتی که در محوطه کمپوس دانشگاه فناوری نان‌یانگ نصب شده‌اند حرکت می‌کند. سیستم شارژ خودکار و بی‌سیم که برای این اتوبوس در نظر گرفته شده است از طریق ایستگاه‌های هوشمند در محیط پیرامون هدایت می‌شود و باتری‌های قابل شارژ اتوبوس بین ۳ تا ۶ دقیقه تمام انرژی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند. دانشگاه NTU اعلام کرد که این سیستم می‌تواند به صورت بی‌سیم تمام انرژی مورد نیاز اتوبوس را به آن انتقال دهد تا در این زمینه به هیچ گونه کابل نیاز نباشد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است اتوبوس ولوو در یک مسیر مشخص در محوطه کمپوس NTU حرکت کند و در مرحله بعد به صورت آزمایش توسط اپراتور حمل و نقل SMRT سنگاپور در مناطق عمومی مورد استفاده قرار گیرد. این طرح به گونه‌ای دنبال می‌شود که سنگاپور پیش‌بینی کرده است از سال ۲۰۲۰ به بعد می‌تواند آن را به صورت گسترده در مناطق شهری مورد استفاده قرار دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا