تلاش گسترده محققان برای خوشحال کردن موش‌های آزمایشگاهی (+عکس)

حرکت این موشها از طریق یک دستگاه ویژه مخصوص دریافت سیگنال‌های RFID شناسایی می‌شود و دستگاه مذکور می‌تواند بررسی‌های مختلف از جمله وزن حیوان، سطح فعالیت و میزان مصرف آب را در آن محاسبه کند.

موبنا – اگر قرار باشد رفتار طبیعی موش‌های آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار دهید، بی‌تردید نمی‌توانید او را داخل یک آکواریوم آزمایشگاهی بگذارید و سپس از این حیوان توقع داشته باشید کارهای معمول و غریزی خود را شبیه به محیط باز و طبیعی انجام دهد. دانشمندان در مقابل یک قفس ویژه موسوم به «آتونو ماوس» ارایه کردند که زندگی را برای موش‌های آزمایشگاهی آسان‌تر می‌کند و در نتیجه این امکان را فراهم می‌آورد تا رفتار این موش‌ها بهتر مورد بررسی قرار گیرند.

این قفس ویژه و منحصر به فرد توسط گروه بریتانیایی «موسسه فرانسیس کریک» ساخته شده است و از آن با نام «آتونو ماوس» یاد می‌کنند. این قفس خانه جدید چندین موش محسوب می‌شود که در آن زندگی اجتماعی دارند، یک چرخ گردان برای بازی آنها فراهم شده است، نردبان برای بالا رفتن در اختیار دارند و همچنین به منبع نامحدود آب و غذا دسترسی دارند. طبق گزارشات موجود این سیستم به گونه‌ای طراحی شده است که دستکم برای دوره زمانی ۱۸ ماه می‌تواند بدون کوچکترین مداخله انسانی فعالیت کند و البته محققان توضیح ندادند که مدفوع و دیگر ضایعات حیوانات داخل آن چگونه تمیز می‌شود.

تلاش گسترده محققان برای خوشحال کردن موش‌های آزمایشگاهی (+عکس)

تمامی موش‌ها در این قفس ویژه به تراشه‌های RFID مجهز شده‌اند که این تراشه زیر پوست آنها جاسازی شده است. حرکت این موشها از طریق یک دستگاه ویژه مخصوص دریافت سیگنال‌های RFID شناسایی می‌شود و دستگاه مذکور می‌تواند بررسی‌های مختلف از جمله وزن حیوان، سطح فعالیت و میزان مصرف آب را در آن محاسبه کند.

علاوه بر این، تراشه‌های هوشمند برای تشخیص این مسئله هم مورد استفاده قرار می‌گیرند تا مشخص شود که موش آزمایشگاهی چه زمانی وارد «اتاق آموزش» می‌شود. زمانی که این اتفاق صورت گیرد، درب مخصوص این اتاق پشت سر موش بسته می‌شود و به صورت موقت جلوی ورود دیگر موش‌ها را می‌گیرد. حیوانی که داخل اتاق قرار گرفته است مجبور به انجام کارهایی می‌شود که از طریق آن رفتارهای جدید را می‌آموزد و این اتاق به گونه‌ای تنظیم شده است که کارهای ویژه را به موش آموزش می‌دهد و در اصل هدف از مطالعه جدید آموزش این رفتارها به موش بوده است. داده‌های رفتاری به صورت خودکار در تراشه ضبط می‌شوند و دانشمندان می‌توانند اطلاعات هر موش را از موش دیگر به صورت جداگانه در اختیار بگیرند.

دکتر «آندراس شیفر» مدیر این گروه تحقیقاتی گفت: «کار کردن با یک گروه اختصاصی از موش‌هایی که در این قفس حضور دارند به ما نشان داد که این حیوانات تا چه اندازه نسبت به دیگر موش‌های آزمایشگاهی زندگی خوشحال‌تری را تجربه می‌کنند و ما متوجه شدیم شرایط زندگی چقدر می‌تواند در احساس آرامش و شادی این موش‌ها تاثیر بگذارد. این موش‌ها در شرایط بدون استرس، به صورت گروهی و با آرامش کامل زندگی می‌کنند و در طول حیاط خود آموزش‌های لازم را به صورت روزانه پشت سر می‌گذارند و این اتفاق بدون کوچک‌ترین دخالت محققان در دوره زمانی طولانی صورت می‌گیرد. اتفاق مذکور این امکان را فراهم می‌کند تا رفتارهای موش‌ها بهتر و کارآمدتر بررسی شود».

محققان نتایج اولیه حاصل از این بررسی‌ها را در قالب یک مقاله علمی در آخرین شماره از نشریه بین المللی PLOS ONE منتشر کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا