این روبات چهارپا داخل بدن شما راه می‌رود! (+عکس)

روبات هوشمند با استفاده از تکنیک چندمنظوره نانو ساخته شد تا بر این اساس روبات جدید که طول آن ۷۰ میکرون محاسبه می‌شود، به تولید برسد و بدون نیاز به دریافت انرژی تا چند هفته در بدن انسان زنده بماند.

موبنا – این روزها انواع دستگاه‌های کوچک در قطع نانو ساخته می‌شوند و برای هر کدام از آنها وظایف مختلف در نظر گرفته شده است و این دستگاه‌ها به صورت ویژه در حوزه سلامت و درمان انسان کاربردهای فراوانی دارند. آخرین محصولی که در این زمینه ساخته شده است یک روبات بسیار کوچک چهارپا محسوب میشود که قادر است داخل بدن شما راه برود و خود را به مقصد برساند.

فناوری ویژه ای که برای ساخت این روبات به کار رفته است در دانشگاه پنسیلوانای توسعه یافت و مدیریت پروژه ساخت روبات را هم پروفسور «مارک میسکین» برعده داشت و در این فرآیند با محققان دانشگاه کورنل هم همکاری‌های فراوان صورت گرفت.

این روبات چهارپا داخل بدن شما راه می‌رود! (+عکس)

روبات هوشمند با استفاده از تکنیک چندمنظوره نانو ساخته شد تا بر این اساس روبات جدید که طول آن ۷۰ میکرون محاسبه می‌شود، به تولید برسد و بدون نیاز به دریافت انرژی تا چند هفته در بدن انسان زنده بماند. دانشمندان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که یک میلیون عدد از این روبات‌ها می‌توانند وارد بدن انسان شوند و تمامی آنها به کمک یک تراشه سیلیکونی ۴ اینچی مدیریت می‌شوند.

بدنه هر روبات به شکل مستطیل ساخته شده است و روی آن یک لایه سیلیکونی قرار گرفته است. اجزای کنترلی روبات و همچنین دو یا چهار سلول خورشیدی آن در لایه سیلیکونی مستقر شده‌اند. هر پای این روبات به کمک ۱۰۰ اتم ساخته شده است که در نهایت یک لایه پلاتینیوم روی این اتم‌ها را پوشانده است و برای مقاوم شدن آن از نوع به خصوصی تیتانیوم هم استفاده شده است.

این روبات چهارپا داخل بدن شما راه می‌رود! (+عکس)

زمانی که نور لیزر روی سلول‌های خورشیدی این روبات می‌تابد، جریان الکتریکی اصل از آن باعث می‌شود پاهای روبات به صورت متناوب به عقب و جلو حرکت کنند و این اتفاق به روبات کمک می‌کند حرکت خود را در بدن انسان دنبال کند. در ای نفرآیند بخش ویژه پاهای روبات از جنس پلاتینیوم باعث می‌شود پس از دریافت انرژی الکتریکی به حرکت درمی‌آید و در عوض بخش تیتانیومی به شکل سخت باقی می‌ماند و این اتفاق باعث خم و راست شدن پاها می‌شود. با این حال، زمانی که جریان الکتریکی خاموش می‌شود و انرژی لیزر به روبات‌ها منتلف نمی‌شود، پاها در حالت عادی قرار می‌گیرند تا تعادل روبات برقرار شود. روبات کوچک قادر است مسیر خود را به صورت مستقیم به سمت جلو برود و بنابراین می‌تواند به راحتی به مقصد برسد.

این روبات‌ها به قدری کوچک ساخته شده‌اند که به راحتی می‌توان با تزریق از طریق سورنگ‌های معمول آنها را وارد بدن کرد. در مرحله کنونی میزان حرکت روبات‌ها به صورت محدود در نظر گرفته شده است تا آنها در لایه زیر بافت ناخن حرکت کنند تا بتوانند به حد کافی نور لیزر را دریافت کنند و به منطقه مورد نظر خود برسند. پروفسور میسکین به دنبال روش جدید برای جایگزینی منبع انرژی دیگر می‌گردد تا با به کارگیری امواج مافوق صوت یا میدان‌های مغناطیسی، امکان انتقال انرژی به این روبات‌ها در لایه‌های درونی بدن انسان را هم فراهم کند. محققان دانشگاه‌های پنسیلوانیا و کورنل همچنین در حال بررسی‌های نسخه‌های هوشمندتر این روبات هستند تا بتوانند حسگرهای پیشرفته‌تر، سیستم زمان سنج، کنترل کننده‌های قوی و … را نیز به آن اضافه کنند.

میسکین در نظر دارد روبات میکروسکوپی خود و نتایج حاصل از بررسی‌های خود در این زمینه را طی مقاله‌ای در «نشست انجمن فیزیک آمریکا» که ماه مه در شهر بوستون برگزار می‌شود، ارائه دهد. قرار است این نشست به صورت زنده و مستقیم در شبکه ویدیویی یوتیوب هم پخش شود.

دکمه بازگشت به بالا