«یواِس‌بی۴» با سرعت دو برابری در راه است

فناوری «یواس‌بی۴» با سرعت و قابلیت‌های بیشتر ارایه شده است. در حالت تئوری حداکثر سرعتی که برای این فناوری در نظر گرفته شده ۴۰ گیگابایت بر ثانیه است که بر این اساس می‌تواند گفت این اتفاق برای هارددیسک‌های خارجی و دیگر لوازم جانبی رایانه‌ای بسیار قابل ملاحظه و کاربردی خواهد بود.

موبنا – اگر هم اکنون از انواع مختلف دستگاه‌های الکترونیکی مجهز به ورودی یو‌اِس‌بی استفاده می‌کنید، به خوبی می‌دانید بالاترین و پیشرفته‌ترین استانداردی که در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد «یواِس‌بی ۳.۱» نام دارد و البته اگر شما جزء کاربران خوش‌شانسی باشید که یک دستگاه الکترونیکی جدید خریداری کرده‌اید، به این سیستم ورودی مجهز شده‌اید. به هر حال کارشناسان هم اکنون طراحی استاندارد «یواِس‌بی۴» را به اتمام رسانده‌اند و مشخصات آن را به طور کامل معرفی کرند تا دریابید چه امکاناتی در انتظار شما است. این سیستم ورودی جدید سرعت انتقال داده را برای شما دو برابر می‌کند و البته قابلیت‌های جدید بیشتری هم برای آن در نظر گرفته شده است.

از نظر فنی می‌توان گفت ما در حال حاضر به فناوری «یواِس‌بی ۳.۲» رسیده‌ایم که مشخصات آن نخستین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و هرگز در دستگاه‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار نگرفت تا شرکت‌های تجاری سرانجام تصمیم بگیرند از اواسط سال ۲۰۱۹ میلادی محصولات جدید خود را مجهز به این فناوری روانه بازار کنند.

فناوری «یواس‌بی ۳.۲» به عنوان یک استاندارد جدید توسط «انجمن پیاده‌سازی یواِس‌بی» یا USB-IF نامگذاری شد. فناوری «یواس‌بی ۳.۰» قرار است در قابل «یواس‌بی ۳.۲ نسل اول» معرفی شود، «یو‌اس‌بی ۳.۱» به عنوان «یو‌اس‌بی ۳.۲ نسل دوم» در اختیار کاربران قرار گیرد، و «یواس‌بی ۳.۲» نیز به عنوان «یو‌اِس‌بی ۳.۲ نسل ۲×۲» ارایه شود.

اگرچه نامگذاری‌های بالا بسیار گیج کننده است و کاربران از آن سر در نمی‌آورند، ولی بهتر است شما به عنوان یک کاربر عمومی بدانید که «یو‌اس‌بی ۳.۲ نسل اول» سرعت ۵ گیگابایت بر ثانیه را ارایه ی‌دهد، «یواس‌بی ۳.۲ نسل دوم» سرعت ۱۰ گیگابایت بر ثانیه را در اختیار شما می‌گذارد، و «یو‌اس‌بی ۳.۲ نسل ۲×۲» هم قادر به ارایه سرعت ۲۰ گیگابایت بر ثانیه است.

در این میان فناوری «یواس‌بی۴» با سرعت و قابلیت‌های بیشتر ارایه شده است. در حالت تئوری حداکثر سرعتی که برای این فناوری در نظر گرفته شده ۴۰ گیگابایت بر ثانیه است که بر این اساس می‌تواند گفت این اتفاق برای هارددیسک‌های خارجی و دیگر لوازم جانبی رایانه‌ای بسیار قابل ملاحظه و کاربردی خواهد بود.

از دیگر قابلیت‌های متمایزی که برای «یواس‌بی۴» در نظر گرفته شده این است که برای نخستین بار فناوری «اینتل تندربولت ۳» در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مسئله به آن معنی خواهد بود که دستگاه‌های جدید می‌توانند کاربردهای فراوان داشته باشند و برای مدیریت انتقال داده در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند تا به صورت مستقیم در دیگر دستگاه‌های الکترونیکی از جلمه نمایشگرها هم از آنها استفاده شود.

برای نخستین بار در تاریخ استفاده از این فناوری ورودی، «یواس‌بی۴» می‌تواند از طریق زنجیره‌ای از کابل‌ها از جمله «تندربولت ۳» کار کند و بنابراین می‌توان توضیح داد شارژرها یا نمایشگرها و ابزارهای جانبی قادر خواهند بود به کمک این درگاه ورودی به کابل‌ها و دیگر هاب‌های مرکزی متصل شوند.

البته قابلیت‌ها و مشخصه‌های مربوط به این فناوری همچنان در حال توسعه است. مرکز USB-IF فقط توضیح داد که فناوری «یواس‌بی۴» در «گروه توسعه دهندگان یو‌اس‌بی» شامل شرکت‌های مایکروسافت، اپل‌ و اچ‌پی در حال توسعه است و این استاندارد هنوز نهایی نشده است. این طور که گفته می‌شود نخستین دستگاه‌های الکترونیکی مجهز به فناوری «یو‌اس‌بی۴» و کابل های مرتبط با آن سال ۲۰۲۰ میلادی روانه بازار می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا