آشنایی با رشته‌های ورزشی دو و میدانی

دو و میدانی ناب‌ترین و اصیل‌ترین رشته ورزشی است که از ریشه یونانی اتلوس به معنی مبارزه و تلاش گرفته شده و به اندازه تاریخ آفرینش انسال قدمت داردپیشینه برگزاری اولین مسابقات دو، پرش و پرتاب در جهان باستان به یونان و ایرلند بازمی گردد.

در مورد تاریخچه دو و میدانی در بازیهای المپیک روایات مختلفی وجود دارد اما نام کوروبوس به عنوان اولین قهرمان این مسابقات در ۸۸۴ سال قبل از میلاد ثبت شده است. کوروبوس در مسابقه دو ۲۰۰ متر که تنها مسابقه ادوار اولیه بوده، برنده شده است.

یونانی‌ها به برگزاری مسابقات دو سرعت، پرش طول، پرتاب دیسک و نیزه ادامه دادند و قهرمانانشان به اوج شهرت رسیدند تا هنگامی که تئودوسیوس امپراطور روم، در سال ۳۹۳ پس از میلاد پایان دوران باستانی بازی‌ها را اعلام کرد.

از آن زمان تا قرن نوزدهم میلادی، دو و میدانی در مسابقات نظامیان اروپایی به حیات خود ادامه داد تا اینکه در انگلیس شکل مدرن این ورزش پایه گذاری شد. اخبارورزشی را در آبشار ۲۴ دنبال کنید..

در سال ۱۸۹۶ که آغاز دوره مدرن بازیهای المپیک بود، دو و میدانی همان مفهومی را داشت که امروزه از آن استنباط می‌شود. از این ورزش در کنار مسابقات شنا به عنوان قلب بازیهای المپیک یاد شده است.

شعار دو و میدانی در المپیک به زبان یونانی سیتیوس، آلتیوس، فورتیوس به معنی سریعتر، بالاتر و قویتر است.طولانی‌ترین رقابت در میان مواد مختلف دو و میدانی، دوی ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متر ماراتن است که ریشه در تاریخ یونان باستان دارد. فیلیپیدس مسافت شهر ماراتن تا آتن را می‌دود تا خبر پیروزی آتنی‌ها بر پارسیان (ایران) را اعلام کند و سپس می‌میرد.

پرش طول، پرش ارتفاع و سه گام به علاوه پرش با نیزه موادی هستند که در زمین واحد انجام می‌شوند. رشته‌های پرتابی شامل پرتاب وزنه، چکش، دیسک و نیزه است اما رقابت مورد علاقه یونانیان مواد چندگانه شامل ۱۰ گانه برای مردان و ۷ گانه برای زنان است.

امروزه دو و میدانی با رشته‌هایی همچون فوتبال، بسکتبال، تنیس و والیبال به عنوان پرتحرک‌ترین رشته‌های ورزشی جهان رقابت می‌کند.

سابقه حضور زنان در مسابقات دو و میدانی المپیک نیز به بازی‌های ۱۹۲۸ آمستردام برمی گردد. اگرچه برنامه بازی‌های المپیک از سال ۱۹۳۲ فرق کرده و نسبتاً استانداردتر شده است اما برنامه مسابقات مردان و زنان تقریباً مثل هم است و تفاوت‌های اندکی دارد. دوی ۳۰۰۰ متر زنان برای اولین بار در المپیک پکن گنجانده شده است . با آبشار ۲۴از تازه‌های خبر ورزشی مطلع شوید  .

تاریخچه رشته‌های ورزشی دو و میدانی

منشاء پیدایش دو و میدانى به انسان‌هاى اولیه برمى‌گردد. انسان‌هاى اولیه، در جریات تلاش براى بقاء، شکار و دفاع از دو بدن، پریدن و پرتاب کردن استفاده مى‌‌برند. با گذشت زمان و تغییر شرایط زندگی، انجام این حرکات طبیعى بیشتر براى عملیات جنگى صورت مى‌گرفت. در زمان صلح که اوقات فراغت جنگجویان بیشتر بود و در این زمینه‌ها به تمرین و رقابت مى‌پرداختند.

نقوش روى اشیاء و ظروف بجا مانده از دوران باستان، تصاویر انسان‌هایى را نشان مى‌دهد در حال دویدن، پریدن و پرتاب کردن مى‌باشند. براساس مدارک موجود اثبات گردیده است که پیش از اولین دوره مسابقات المپیک دویدن، پریدن و پرتاب کردن به عنوان یک ورزش داراى جاذبه براى مردم یونان بوده است. مسابقه بیشتر دو و میدانى به یونان باستان مى‌رسد. در سال ۷۷۶ ق – م و رشته‌هاى ۵ گانه ورزشى مرکب از: دو سرعت، پرش طول، پرتاب دیسک، پرتاب نیزه و کشتى تشکیل مى‌شد.

دو و میدانى نوین در قرن ۱۹ در امپراطورى انگلستان بوجود آمده و رشته‌هاى قدیمى ابقاء و رشته‌هاى جدیدى مانند: دو با مانع، دوهاى استقامت، پرش‌ طول و پرش سه ‌گام، پرتاب چکش و وزنه جزو رشته دو ومیدانى درآمدند. درسال ۱۸۱۰ میلادى مسابقه‌اى در زمینه دو و میدانى در انگلستان انجام گردید. در بین سال‌هاى ۱۸۵۷ و ۱۸۶۰ و مسابقات دو و میدانى بین دانشگاه‌هاى مشهور آکسفورد و کمبریج برگزار مى‌گردید. ۲۰ سال بعد رشته دو و میدانى آن چنان توسعه پیداکرد که انجمن دو و میدانى آماتورى انگلستان تأسیس گردید

دو ۳۰۰۰ متر با مانع بصورت امروزى از مسابقات صحرا نوردى که بسیار مورد علاقه سربازان انگلیسى بود مشتق گردید. از سال ۱۹۰۰ مسابقات با مسافت‌هاى مختلف انجام مى‌شد، وى از سال ۱۹۲۰ مسافت رسمى ۳۰۰۰ متر تعیین شد. ایده واردکردن دو ماراتن در سال ۱۸۹۶ در اولین دوره المپیک جدید بوجود آمده و انجام پذیرفت.

پرش ارتفاع همراه با انواع حرکات آکروباتیک، در قرن ۱۹ از جزایر انگلستان رونق یافت. پرش سه گام نیز از جزایر ایرلند آغاز گردید، در طى قرن ۱۹ ایرلندى‌ها در این رشته تبحر پیدا کردند. ماده پرتاب وزنه نیز به جزایر انگلستان مربوط مى‌شد. در آغاز براى پرتاب از سنگ استفاده مى‌شده است ولى بعدها در اواسط قرن ۱۸ از گلوله‌هاى آهنى استفاده گردید. در آغاز قرن ۱۹ نیز محل پرتاب از مربع به دایره تبدیل گردید. پرتاب چکش نیز از قرن ۱۶ از جزایر انگلستان شروع گردید البته شکل جدید چکش از اسکاتلند آغاز شد. موارد ۱۰ گانه نیز در اواسط قرن ۱۹ در ایرلند انجام مى‌شد. البته پیشگامى اسکاندیناوى‌ها موجب ورود این رشته در مسابقات المپیک استکهلم گردید.

در مسیر تکاملى دو و میدانی، مسابقه دو ۶۰ متر سرعت در المپیک‌هاى ۱۹۰۰ و ۱۹۰۴ برگزار گردید. رشته ۲۰۰ متر سرعت نیز از دومین دوره المپیک در برنامه قرار گرفت. مسابقات دو صحرانوردى از سال ۱۹۱۲ انجام گردید. در سال‌هاى ۱۹۰۰ تا ۱۹۰۴ ماده ۳۰۰ متر با مانع، پرش ارتفاع و پرش طول درجا انجام گرفت. پرش سه گام بدون دورخیز نیز طى سال‌هاى ۱۹۰۰ و ۱۹۰۴ به اجرا درآمدند. ماده پیاده‌روى نیز در سال ۱۹۰۸ و ریله المپیک نیز در سال ۱۹۰۸ انجام پذیرفت

بطورکلى نقش انگلستان در توسعه تجدید حیات رشته دو و میدانى بسیار بوده است. بطوریکه در طول سال‌هاى ۱۸۲۰ و ۱۸۶۰و این رشته در دانشگاه‌ها و مدارس راه یافته و دانش‌آموزان و دانشجویان به آن تمایل خوبى نشان مى‌دادند. رونق دو و میدانى در انگلستان باعث روى‌آورى سایر کشورهاى اروپایى به این رشته شد. آن‌ها در کشور و نیز در مستعمرات خود دو و میدانى را ترویج کردند. باشگاه دو و میدانى نیویورک در سال ۱۸۶۸ تأسیس و مسابقات منظم در موارد دوها، پرش‌ها و پرتاب‌ها برگزار گردید.

تفکر تأسیس فدراسیون بین‌المللى دو و میدانی، همزمان با برگزارى مسابقات المپیک ۱۹۱۲ استکهلم بوجود آمد. سه روز پس از برگزارى آن مسابقات، اولین کنگره فدراسیون بین‌المللى دو و میدانى با شرکت کشورهای: استرالیا، اطریش، بلژیک، شیلی، کانادا، دانمارک، مصر، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، نروژ، روسیه، سوئد، آمریکا و انگلستان، برگزار گردید. اولین مقررات بین‌المللى دو و میدانى نیز در سال ۱۹۱۴ در کنگره لیون فرانسه به تصویب رسید.

فدراسیون جهانی

در ۱۷ جولای ۱۹۱۲ فدراسیونی برای این ورزش بنا نهاد شد که  International Amateur Athletics Federation این بود و واژه آماتور هم جزو آن بود و به صورت حرفه‌ای پیگری نمی‌شد اما در دهه ۷۰ میلادی کاملاً ورزش حرفه‌ای شد و در سال ۲۰۰۱ کلمه آماتور از آن حذف شد. اولین رییس آن هم سیگفیرد استروم از سوئد بود که ۳۴ سال بر این مسند بود. در حال حاضر هم رییس آن سباستین کوئه از بریتانیا است که از سال ۲۰۱۵ بر صندلی ریاست نشسته است. مقر این فدراسیون هم ازسال ۱۹۹۳ در شهر موناکو است. در حال حاضر هم ۲۱۴ کشور از ۶ قاره عضو این فدراسیون جهانی هستند.

دو و میدانی در المپیک ۲۰۱۶

نکته مهم درباره این دوره المپیک این است که کشور روسیه تا این لحظه اجازه حضور در بخش دو و میدانی را به خاطر فساد گسترده در بخش دوپینگ ندارد. این دوره از مسابقات شامل ۴۷ رشته است. ۲۴ رشته در بخش مردان و ۲۳ رشته در بخش بانوان. این مسابقات از ۱۲ آگوست آغاز می‌شود و در تاریخ ۲۱ آگوست با برگزاری دوی ماراتون به پایان می‌رسد.

بازی‌های داخل ورزشگاه به بازی‌های ترک‌اند فیلد معروف است در ورزشگاه ژائو هاولانز برگزار می‌شود. این ورزشگاه در سال ۲۰۰۷ افتتاح شده است. این ورزشگاه چیزی حدود ۴۷ هزار نفر ظرفیت دارد اما برای المپیک ظرفیتش به ۶۰ هزار نفر رسیده است. تازه ترین اخبار ورزشی را در آبشار ۲۴ بخوانید ..

انواع دوها:

* دوی سرعت:

– ۱۰۰ متر

– ۲۰۰ متر

– ۴۰۰ متر

* دوی امدادی:

– ۴ در ۱۰۰ متر

– ۴ در ۴۰۰ متر

* دوی با مانع:

– ۱۰۰ متر(خانم*ها)

– ۴۰۰ متر (آقایان)

– ۱۱۰ متر (آقایان)

* دوی نیمه استقامت:

– ۸۰۰ متر

– ۱۵۰۰ متر

* دوی استقامت:

– ۳۰۰۰ متر (خانم*ها)

– ۵۰۰۰ متر (آقایان)

– ۱۰۰۰۰ متر (آقایان)

– دو ماراتن ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متر

– دو راهپیمایی

انواع میدانی*ها:

* پرتاب*ها:

– پرتاب نیزه

– پرتاب وزنه

– پرتاب دیسک

– پرتاب چکش (آقایان)

* پرش*ها:

– پرش طول

– پرش سه گام

– پرش ارتفاع

– پرش با نیزه

سایر موارد دو و میدانی:

* دو هفت گانه مخصوص خانم*ها

* دو ده گانه مخصوص آقایان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا