نخستین اتومبیل اسپانیایی تمام برقی معرفی شد: «اِل-بورن» (+عکس)

این خودرو به گونه‌ای ساخته شده است که ۸۰ درصد ظرفیت باتری آن در کمتر از ۴۷ دقیقه شارژ می‌شود و سیستم شارژ پرسرعت ۱۰۰ کیلو واتی برای آن به کار گرفته شده است.

موبنا – شرکت اسپانیایی «سیات» که نام خود را در جمع بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در اروپا قرار داده است از نخستین اتومبیل برقی خود با نام «اِل-بورن» رونمایی کرد تا محصول یاد شده هفته آینده در نمایشگاه «ژنو موتور شو» به صورت رسمی در معرض دید عموم قرار بگیرد.

نخستین اتومبیل اسپانیایی تمام برقی معرفی شد: «اِل-بورن» (+عکس)

«اِل-بورن» محصول طراحی جدید این شرکت اسپانیایی محسوب می‌شود و «سیات» می‌گوید در آن از فناوری‌های اصلی برای تحول عرصه رانندگی و اتومبیل رانی استفاده کرده است و بنابراین می‌توان در این خودرو می‌شود سیستم مصرف انرژی الکتریسیته، سیستم رانندگی خودکار، انواع قابلیت‌های هوشمند و سیستم‌های ارتباطی را مشاهده کرد. این خودرو که مدل اولیه آن با نام «ای‌وی» ساخته شد، مراحل طراحی و تولید خود را در بارسلونا پشت سر گذاشت و سرانجام در کشور آلمان به تولید رسید تا فروش گسترده آن از سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شود.

نخستین اتومبیل اسپانیایی تمام برقی معرفی شد: «اِل-بورن» (+عکس)

نخستین خودروی کاملا برقی «سیات» برمبنای پلتفرم MEB گروه خودروسازی فولکس واگن ساخته شده است و همچنین از سیستم‌های مفهومی برق‌رسانی I.D. فولکس‌ واگن بهره برده است. شرکت فولکس‌ واگن این پلتفرم و سیستم برق رسانی را در محصولات جدید خود با نام «باز» و «کراز» که به زودی وارد بازار می‌شوند، به کار گرفته است.

خودروی اسپانیایی «اِل-بورن» باتری ۶۲ کیلو واتی را شامل می‌شود که با هر بار شارژ کامل امکان حرکت معادل ۴۲۰ کیلومتر را فراهم می‌کند و آزمایش‌های بین‌المللی WLTP نیز این ظرفیت باتری را تایید کرده است. این خودرو به گونه‌ای ساخته شده است که  ۸۰ درصد ظرفیت باتری آن در کمتر از ۴۷ دقیقه شارژ می‌شود و سیستم شارژ پرسرعت ۱۰۰ کیلو واتی برای آن به کار گرفته شده است. طراحان خودرو سیستم مدیریت حرارتی ویژه نیز در آن به کار گرفته‌اند که به «اِل-بورن» کمک می‌کند افت دامنه مربوط به عملیات تامین انرژی در دماهای پایین را جبران کند و در این زمینه مشکلی به وجود نیاید.

نخستین اتومبیل اسپانیایی تمام برقی معرفی شد: «اِل-بورن» (+عکس)

این خودروی بدون صندوق که در خانواده کراس‌اُورها طبقه‌بندی می‌شود با خروجی موتور ۱۵۰ کیلو وات معادل ۲۰۱ اسب بخار حرکت می‌کند و قادر است در ۷.۵ ثانیه سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند و البته هنوز حداکثر سرعت آن اعلام نشده است.

با توجه به اینکه برای خنک کردن موتور از هیچ گونه گاز یا ورودی هوا استفاده نشده است،‌ بخش جلوپنجره در این اتومبیل به طور کامل حذف شده است تا سیستم آیرودینامیکی در آن ارتقا یابد. جریان هوا با استفاده از چندین دریچه به قسمت باتری منتقل میشود و باتری زیر شاسی اصلی خودرو تعبیه شده است. چرخ‌های اتومبیل نیز ۲۰ اینچی هستند و طراحی آنها به گونه‌ای است که هوا در آنها جریان دارد. تمرکز اصلی روی سیستم جریان هوا در این خودرو به گونه‌ای بوده است که فشار هوا در قسمت پشت اتومبیل دو برابر می‌شود.

نخستین اتومبیل اسپانیایی تمام برقی معرفی شد: «اِل-بورن» (+عکس)

«اِل-بورن» به «سطح ۲» سیستم رانندگی خودکار مجهز شده است و این مسئله به آن معنی خواهد بود که اتومبیل همچنان نیازمند حضور انسان پشت فرمان است و در جاده‌های شلوغ می‌بایست فرد مراقب سیستم رانندگی خودکار باشد. با این وجود سیستم خودران اتومبیل در برخی چرخش‌های فرمان، شتاب، افزایش سرعت و پارک خودکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به لطف موتور الکتریکی ویژ‌ه‌ای که برای «اِل-بورن» در نظر گرفته شده است، «سیات» بیشترین فضای داخلی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد و بنابراین می‌توان گفت فضای داخلی اتومبیل برخلاف اندازه بدنه بسیار بزرگ است. روی کنسول مرکزی این خودرو یک نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی وجود دارد که امکان برقراری ارتباط با تمام بخش‌های اتومبیل را فراهم می‌کند و البته، هنوز قیمت نهایی این محصول اعلام نشده است.

نخستین اتومبیل اسپانیایی تمام برقی معرفی شد: «اِل-بورن» (+عکس)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا