تا ۲۰ سال آینده همه یخ‌های قطب شمال آب می‌شود

گروه تحقیقاتی اعلام کرد نخستین تابستان بدون یخ قطب شمال به احتمال بسیار قوی حدود سال ۲۰۳۰ میلادی شکل می‌گیرد.

موبنا – بر اساس نتایج حاصل از آخرین مطالعات صورت گرفته، اقیانوس قطب شمال تا ۲۰ سال آینده در طول فصل خالی از یخ می‌شود که این مسئله می‌تواند یکی از بزرگترین تهدیدها برای کره زمین محسوب شود. انجماد در این منطقه به دلیل ترکیبی از فاز گرمایی طبیعی همراه با اثر تغییرات آب و هوایی صورت می‌گیرد.

دانشمندان بر اساس مطالعات متعدد پیش‌بینی کرده‌اند که قطب شمال در اواسط قرن حاضر وارد شرایطی می‌شود که در طول فصل تابستان تمام یخ‌های آن آب می‌شود. این اتفاق در ماه سپتامبر صورت می‌گیرد. با این وجود نوسانات طبیعی دما که در اقیانوس‌های مختلف کره زمین صورت می‌گیرد و از آن با عنوان «نوسانات بین زیستی اقیانوس آرام» (IPO) یاد می‌شود باعث شده است محققان هم اکنون نتوانند زمان دقیق آب شدن یخ‌های قطب شمال را پیش‌بینی کنند.

اقیانوس‌های روی کره زمین یک محیط بسیار پویا هستند که با تغییرات در دمای کره زمین سازگاری پیدا می‌کند و با گذشت روزها و ماه‌ها، دمای آنها نیز عوض می‌شود. فرآیندهای بزرگ در اقیانوس‌ها از جمله IPO می‌تواند تغییرات نسبتا چشمگیر را در این زمینه به وجود آورد. نوسانات بین زیستی اقیانوس آرام در مناطق گرمسیری اقیانوس آرام اتفاق می‌افتد و از طریق چرخه‌های مجزا طی می‌شود. بر اساس این اتفاق درجه حرارت اقیانوس از حالت گرم به سرد و سپس از حالت سرد به گرم تغییر می‌کند.

هر چرخه کامل برای تغییر دمای اقیانوس بین ۱۰ تا ۳۰ سال طول می‌کشد و تغییر درجه حرارت حدود ۰.۵ درجه سانتی‌گراد است. ممکن است تصور کنید که این تغییر دما چندان هم قابل ملاحظه نیست و اهمیت ندارد، ولی این تغییر دما کاملا قابل اندازه‌گیری است و به مرور زمان باعث می‌شود پس از گذشت چند سال یخ‌های موجود در قطب شمال آب شوند. لازم به ذکر است حدود پنج سال قبل فرآیند IPO یک تغییر فاز بزرگ را بعث شد تا جریان گرم شدن دمای آب اقیانوس‌ها آغاز شود.

محققان با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای برای انجام مطالعات خود به این نتیجه رسیدند که دمای اقیانوس قطب شما به سرعت در حال افزایش است. این بررسی که در دانشگاه اگزتر بریتانیا انجام شد، توانست اثر فرآیند IPO بر درجه حرارت اقیانوس را به خوبی نشان دهد. گروه محققان که در این بررسی حاضر بودند پیش‌ّینی کردند نخستین تابستان بدون یخ در قطب شما همزمان با چرخه IPO برای آغاز تغییر دمای آب اقیانوس شمالی از سرد به گرم آغاز می‌شود و سپس شبیه‌سازی های رایانه‌ای نشان داد که فرآیند IPO در جهت مخالف تغییر می‌کند تا بار دیگر یخ‌های قطبی شکل بگیرند.

بر اساس نتایجی که محققان در این بررسی‌ها به واسطه شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای به دست آوردند مشخص شد اقیانوس بزرگ قطب شمال بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ میلادی نخستین تابستان بدون یخ خود را تجربه می‌کند. محققان همچنین دریافتند هنگامی که فرآیند IPO در فاز گرمایی قرار می‌گیرد و همان طور که این فرآیند هم اکنون در فاز گرما است، نخستین تابستان بدون یخ قطبی به مدت ۷ سال باقی می‌ماند تا برای دیگر فاز سرد IPO آغاز شود.

گروه تحقیقاتی همچنین اعلام کرد نخستین تابستان بدون یخ قطب شمال به احتمال بسیار قوی حدود سال ۲۰۳۰ میلادی شکل می‌گیرد. انسان در دهه‌های اخیر دمای کره زمین را به شدت افزایش داده است و این اتفاق به واسطه انتشار هرچه بیشتر گازهای گلخانه‌ای صورت گرفته است است.

نتایج حاصل از این مطالعه علمی در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «مقالات تحقیقی جغرافیایی» به چاپ رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا