دلار به ۱۱ هزار تومان برمی‌گردد

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به کلید خوردن ادغام بانک‌های نظامی دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر را تشریح کرد.

مجله آنلاین موبنا – عبدالناصر همتی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، از اقدامات مهمی بود که باید انجام می‌شد، اظهار کرد: این طرح حاصل بحث‌های فراوان در شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی سران قواست که تمام مراحل تصویب را گذرانده و قانونی برای بانک مرکزی است که باید اجرا شود.
وی با اشاره به کلیدخوردن این موضوع از روز یکشنبه، گفت: این پنج بانک و مؤسسه بانکی حدود ۲۴ میلیون سپرده‌گذار با ارزش ۲۱۴ هزار میلیارد تومان دارند که برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که هیچ تغییری در نحوه پرداخت سودهای سپرده‌گذاران صورت نگیرد.
رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: رقم تسهیلات این بانک‌ها نیز ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است که این تسهیلات بر اساس قرارداد ادامه دارد و مردم به همان شکل قبلی باید نسبت به پرداخت اقساط تسهیلات خود اقدام کنند و کارکنان این بانک‌ها نیز براساس قراردادها ادامه کار می‌دهند.
همتی با تاکید بر اینکه قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومان برمی‌گردد، بیان کرد: قیمت دلار به پایین برمی‌گردد چراکه عوامل اقتصادی این قیمت‌ها را برنمی‌تابد، نرخ میانگین یورو بابت عرضه ۱۱.۵ میلیارد یورو در سامانه نیما ۱۰ هزار و ۱۲۸ تومان است، اما یورو در بازار آزاد ۱۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این قیمت‌ها برای واردکننده به صرفه نیست و ماندگار نخواهد بود.
وی با اشاره به دلایل افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر، گفت: قرار گرفتن در روزهای آخر سال و افزایش تقاضا، انتشار چند خبر منفی مانند بحث FATF و یک سری جوسازی‌ها منجر به افزایش قیمت ارز شد.
رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: گاهی برخی از نمایندگان مجلس، همکاران ما در دولت و کارشناسان بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که جو منفی روانی به وجود آورده و بی‌ثباتی را در پی خواهد دارد.

 منبع: ایسنا

دکمه بازگشت به بالا