تاکید رئیس جمهور بر تشکیل منظم جلسات شورای عالی فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: با تاکید رئیس جمهور و پیگیری های وزیر ارتباطات در تلاش هستیم تا با تشکیل منظم شورای‌عالی فضایی، به روند توسعه فناوری فضایی در کشور شتاب بیشتری بدهیم.

مجله آنلاین موبنا – مرتضی براری در شبکه اجتماعی اینستاگرام با اشاره به رویکرد شفاف سازی و پاسخگویی به انتقادات مطرح شده از حوزه فضایی، به انتقاد عدم تشکیل شورای‌عالی فضایی پاسخ گفت.

انتقاد از عملکرد شورای عالی فضایی به این دلیل مطرح می‌شود که برخلاف اساسنامه، این شورا از بدو تشکیل (سال ۸۳) تاکنون در مجموع ۳ جلسه داشته است.

دراین زمینه مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران اظهار داشت: برنامه ۱۰ ساله اول فضایی از سال ۸۵ آغاز شد و تا سال ۹۵ ادامه داشت که این برنامه مبتنی بر توسعه فناوری فضایی و بومی سازی آن بود. در این مدت نیز ۳ بار شورای عالی فضایی تشکیل شد و موارد لازم در شورا به تصویب رسید. مطابق این برنامه پروژه‌های سازمان فضایی ایران کلید خورد و طی این سال‌ها شاهد پیشرفت آنها بودیم.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: البته در برنامه ششم توسعه نیز راهبردها و برنامه‌های حوزه فضایی تا سال ۱۴۰۰ مشخص شده و بر این اساس حوزه فضایی در حال فعالیت است.

براری تاکید کرد: با تشکیل مرکز ملی فضایی و رفت و برگشت کوتاه مدت دبیرخانه شورای‌عالی فضایی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دوره‌ای وقفه‌ای کوتاه در فعالیت‌های این دبیرخانه به وجود آمد که بعد از رایزنی‌ها و تعاملات لازم، این دبیرخانه با بازنگری در کارگروه‌ها و فعال کردن آنها با جدیت در حال فعالیت و تهیه پیش زمینه مناسب برای تشکیل شورا است.

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: هر چند در این مدت شورای‌عالی فضایی تشکیل نشده است، اما مطابق اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه، این حوزه بدون برنامه نبوده است و بر اساس آنها با جدیت و پشتکار لازم به فعالیت پرداخته و از برنامه‌ها و وظایف خود غافل نبوده است.

وی گفت: در ابتدای سال جاری نیز طرح جامع معماری کلان بخش فضایی و برنامه ده ساله دوم حوزه فضایی کشور با تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌های ذیربط تدوین شد و با تشکیل دو جلسه پیاپی کمیسیون راهبردی شورای‌عالی فضایی با حضور حداکثری اعضا مورد بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر ارتباطات یکی از الزامات لازم برای تشکیل شورای‌عالی فضایی را تدوین برنامه و مصوبات لازم دانست و ادامه داد: هم اکنون این برنامه‌ها نهایی شده و کارگروه‌های تخصصی دبیرخانه نیز در حوزه‌های مختلف تشکیل و با جدیت و پشتکار بالا فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

براری با بیان اینکه بدون شک تشکیل شورای‌عالی فضایی باعث انسجام بیشتر و همگرایی تمام ارکان حوزه فضایی خواهد بود، اضافه کرد: با توجه به گذر حوزه فضایی از مرحله تحقیقاتی به مرحله عملیاتی و کاربردی و نقش بسیار مهم این فناوری در ارائه خدمات به جامعه و افزایش رفاه، نیاز به تعامل، همکاری و همگرایی بیش از پیش تمام نقش آفرینان حوزه فضایی داریم.

رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: از این‌رو و با تاکید ریاست جمهوری و پیگیری‌های وزیر ارتباطات، در تلاش هستیم تا با تشکیل منظم کارگروه‌ها و به تبع آن تشکیل شورای‌عالی فضایی، به روند توسعه فناوری فضایی در کشور شتاب بیشتری بدهیم.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا