زیباترین کاخ های تهران برای گردشگری در نوروز

کاخ‌های تهران مجموعه بسیار نفیسی از اشیا و معماری‌های زیبای تهران و ایران، که با عنوان کاخ موزه آماده بازدید در نوروز و سایر زمان‌ها برای گردشگران و تهرانگردان هستند.

مجله آنلاین موبنا – از زمان قاجار که تهران به عنوان پایتخت ایران شناخته شد در مناطق خوش آب و هوای تهران یعنی شمیرانات عمارت‌هایی جهت گذران و استراحت پادشاهان قاجار بنا شد.

این بناها به مرور زمان وسعت پیدا کرده و مهم ترین و زیبا‌ترین کاخ‌های تهران را رقم زدند. برخی از این کاخ‌ها در محدوده ارگ حکومتی تهران واقع شده، مانند کاخ گلستان که به بازار و مسجد ارگ و مسجد شاه نزدیک است این کاخ موقعیت حکومتی و استراتژیک داشته است و برخی دیگر در مناطق بسیار خوش آب و هوای تهران که زمانی جزو شمیرانات بوده ساخته شدند، همچون کاخ سعدآباد و یا کاخ صاحبقرانیه.

اما برای کسانی که در ایام نوروز به تهران سفر می‌کنند و در بهترین آب و هوای پایتخت،  قصد تهرانگردی دارند پیشنهاد می‌شود که حتما از مهم‌ترین و زیباترین کاخ‌های تهران بازدید کنند و از فضای زیبا و روح‌بخش این کاخ موزه ها لذت برده و علاوه بر فضا و معماری زیبای این کاخ‌ها از اشیا موزه‌ای موجود در آن‌ها نیز که بسیار جذاب و دیدنی هستند بازدید به عمل آورند.

تورهای مختلف تهرانگردی این امکان را فراهم می‌کنند که تهران‌گردان از زیباترین جاهای دیدنی تهران بازدید کنند و سفر بسیار خوب و برنامه‌ریزی شده‌ای را برای خود رقم بزنند .

کاخ تهران

جالب است که بدانید کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و جهان و راهنمای سفر به آن‌ها به معرفی بهترین تورهای داخلی و خارجی و نیز تور نوروز ۹۸ پرداخته است.

از این رو اگر قصد سفر به تهران را دارید، کجارو شما را در انتخاب بهترین تور تهران گردی کمک می‌کند.

شما می‌توانید تور مورد نظر خود را از طریق کجارو به‌سادگی جستجو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید و در نهایت ارزان‌ترین تور تهرانگردی را انتخاب کنید.

۱- کاخ گلستان

اولین کاخی که در این لیست برای بازدید معرفی می‌شود از جهت قدمت و زیبایی و ارزش تاریخی و فرهنگی آن کاخ گلستان است مجموعه‌ی کاخ گلستان، یادگاری به‌ جا مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان سلسله‌ی قاجار و از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران به حساب می‌آید.

کاخ گلستان

کاخ گلستان با قدمتی که به ۴۴۲ سال می‌رسد، یکی از منحصر به‌ فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. این مجموعه با این قدمت نه تنها بیانگر بخش مهمی از تاریخ هنر این مرز و بوم است بلکه به واسطه رخدادهای فوق‌العاده موثر اتفاق افتاده در آن یا به نوعی مرتبط با آن، به مجموعه‌ای بی‌بدیل و سندی زنده از مهم‌ترین بخش تاریخ ایران تبدیل شده است.

کاخ گلستان

اگر چه تاریخچه‌ کاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی‌ برمی‌گردد اما در سلسله‌های بعد نیز کم و بیش مورد توجه واقع شده تا اینکه در عهد کریمخان زند این مجموعه با ساخت دیوانخانه‌ای دچار تغییرات اساسی شده است. ولی اهمیت واقعی ارگ را می‌توان به دوران آقا‌ محمدخان قاجار نسبت داد. بناهای شاخص ساخته شده در این کاخ  عبارت اند از :

  • عمارت خروجی
  • ایوان تخت مرمر
  • خلوت کریمخانی
  • نگارخانه
  • موزه مخصوص
  • تالار اصلی
  • تالار آینه
  • تالار عاج
  • تالار برلیان
  • شمس‌العماره
  • عمارت بادگیر
  • تالار الماس
  • کاخ ابیض (موزه‌ی مردم‌شناسی)
  • کاخ گلستان

کاخ گلستان در تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ قرار دارد.

۲- کاخ سعدآباد

کاخ سعد آباد در کوهپایه‌های توچال و دره دربند تهران با مساحتی حدود ۱۱۰ هکتار قرار گرفته است. سعد آباد از ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ از دوره‌های قاجاریه و پهلوی تشکیل شده است.

منطقه سعدآباد در دوره قاجار محل استقرار و سکونت تابستانی و ییلاق شاهان این سلسه بوده اما پس از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹، این عمارت توسط رضاخان، از ابوالفتح سردار اعظم به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان خریداری شد.

نخستین بنایی که در آن دوره در این منطقه ساخته شد؛ کاخ سبز یا اقامتگاه رضاشاه بود.

کاخ سعدآباد

محمدرضا پهلوی نیز در دهه ۱۳۵۰ در این مکان سکنی گزید و در دوران اوایل سلطنت او، ساخت آن به پایان رسیده‌ است. جدیدترین کاخ این مجموعه نیز کاخ لیلا پهلوی بوده که متعلق به کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی بوده‌ است.

در مصالح این بنا از سرب نیز استفاده شده است. دلیل استفاده از فلز سرب در این بنا را ایجاد مقاومت سازه در برابر فرسایش دانسته‌اند.

تمامی این مجموعه پس از انقلاب اسلامی تبدیل به موزه شد. برخی از عمارت‌ها به شکل کاخ موزه، همان‌طور که بود مانند کاخ ملت و کاخ سبز به نمایش گذاشته‌شده است و برخی دیگر با توجه به ویژگی بنا، تبدیل به موزه شدند.

کاخ سعدآباد

مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده است. از کاخ ملکه مادر نیز که متعلق به ارگان ریاست جمهوری است برای پذیرایی از مهمانان خارجی استفاده می‌شود.

۲۰ بنا و کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجاریه و پهلوی در مجموعه کاخ‌های سعدآباد وجود دارند

  • کاخ احمدشاهی
  • کاخ شهوند (کاخ موزه سبز )
  • کاخ سفید (کاخ موزه ملت)
  • کاخ اختصاصی (موزه تاریخ طبیعی سابق در حال حاضر در اختیـار نهاد ریاســت جمهوری)
  • کاخ اسود (سیاه)
  • موزه هنرهای زیبا
  • کاخ شمس (موزه هنر و مردم)
  • کاخ اشرف (موزه ظروف سلطنتی )
  • کاخ غلامرضا ( موزه سلاح های دربار )
  • کاخ ملکه مادر (ســــاختمان جمهوری)
  • کاخ احمدرضا (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)
  • ساختمان عبدالرضا ( در اختیار نهاد ریاست جمهوری )
  • کاخ بهمن پهلوی پسر غلامرضا
  • کاخ شهرام پسر اشرف (موزه نظامی)
  • کاخ فریده دیبا (موزه نگارستان)
  • کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی (موزه استاد بهزاد)
  • کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی (موزه دفینه سابق و در اختیار نهاد ریاست جمهوری)
  • کاخ فرحناز و علیرضا فرزندان محمدرضا شاه ( موزه میرعماد )
  • کاخ لیلا پهلوی (مرکز هدفمندی برنامه ریزی کودکان و نوجوانان)
  • محل اسکان رضا شاه به همراه همسر چهارمش ملکه عصمت ( موزه استاد فرشچیان)
  • کالسکه خانه و استراحتگاه سورچی ها متعلق به دوره قاجار (موزه برادران امیدوار)
  • ساختمان گارد جاویدان ( موزه اسناد و آلبوم های سلطنتی )
  • آشپزخانه مخصوص کاخ سفید (موزه آشپزخانه سلطنتی )
  • ساختمان تیمسار کسرایی (موزه آب)

باغ موزه‌ سعدآباد بیش از ۷۰درصد مجموعه ۱۱۰ هکتاری را به خود اختصاص داده است. این باغ در امتداد رودخانه‌ دربند از شمال به جنوب کشیده شده است و پوشش گیاهی متنوع شامل جنگل‌های طبیعی، گونه‌های متنوع سوزنی‌برگ و پهن‌برگ زینتی دارد. بسیاری از این گونه‌های زینتی، نادر و غیر بومی بوده که در زمان‌های مختلف به ایران وارد و برای تزئین در این محل کاشته شده‌اند و به لحاظ کمیاب بودن، قدمت و زیبایی به‌عنوان یک جاذبه‌ گردشگری طبیعی در کنار بناهای تاریخی محسوب می‌شوند.

کاخ‌موزه سعدآباد در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد.

کاخ نیاوران

مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود ۱۱ هکتار در شمال تهران، در میدان شهید باهنر (میدان نیاوران) قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است. این مجموعه نیز شامل سه کاخ نیاوران، کاخ صاحبقرانیه و کوشک احمدشاهی است.

در ابتدا این کاخ بناهایی ییلاقی برای پادشاهان قاجار بوده اما بعدها برخی از بناهای کوچک باغ نیاوران تخریب شد وکاخ نیاوران در سال ۱۳۴۷ هجری شمسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تا واپسین ساعات خروج خانواده پهلوی از کشور محل اصلی سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده وی بود.

کاخ نیاوران

عکس از: مرتضی امین الرعایایی

بناهای مجموعه کاخ نیاوران متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی است. ابتدا شاهان قاجار کاخ نیاوران را مکان خوش آب و هوا جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی‌شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می‌دهد تا در منطقه‌ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند. در کنار روستایی که «گُرده‌وی» یا «گُرده‌به» خوانده می‌شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتحعلی‌شاه که در جای نیزار ایجاد شد را «نی‌آوران» نامیدند که بعدا به نام «نیاوران» مشهور شد.

محمدشاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده‌ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه «کاخ صاحبقرانیه» را در باغ نیاوران ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در باغ نیاوران ساخته شد، مشهور به کوشک احمدشاهی است.

در گوشه‌ی شمال شرقی باغ نیاوران، بنای کاخ نیاوران با مساحتی در حدود ۹۰۰۰ متر مربع در دو طبقه و یک نیم طبقه قرار دارد.

در ابتدا این کاخ را به عنوان محلی برای پذیرایی سلطنتی و اقامت میهمانان عالی رتبه دربار طراحی کردند، اما در حین عملیات اجرایی با اعمال تغییراتی در کاربری به محل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده او اختصاص یافت.

نشانی: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران

کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه یکی از قدیمی‌ترین بناهای کاخ نیاوران است. پس از این که محمد شاه قاجاربنایی کوچک در محوطه نیاوران ساخت، ناصرالدین شاه نیز «کاخ صاحبقرانیه» را در باغ نیاوران ساخت. از آن پس صاحبقرانیه رسماً کاخ ییلاقی ناصرالدین شاه شد. ناصرالدین شاه از اواسط بهار هر چند روزی را در یکی ازباغ‌های سلطنتی بسر می‌برد، ابتدا به باغ شاه می‌رفت تالاری به نام تالار آیینه در این کاخ وجود دارد که تالار آیینه کاخ گلستان به بزرگی و زیبایی ان نیست .این بنا از بیرون چندان زیبا بهنظر منمیرسد ولی داخل بنا یکی از زیبلترین بناهای قاجاری تهران با مجموعه ای نفیس، است.

کاخ صاحبقرانیه

در این کاخ مهمانی‌های غیر رسمی پهلوی دوم برگزار می‌شده و در آن نمادهایی از آداب و رسوم ایرانی مثل اتاق کرسی‌خانه که در آن سنت دور هم بودن و زیر کرسی نشستن به نمایش در آمده است.

کوشک احمد شاهی

آخرین بنایی است که در دوران قاجار در باغ نیاوران ساخته شد، مشهور به کوشک احمدشاهی است.

کوشک احمدشاهی در اواخر دوره قاجار برای خوابگاه ییلاقی احمدشاه در میان باغ نیاوران در نظر گرفته شد. این باغ دارای مساحتی بیش از ۸۰۰ متر در دو طبقه با سقفی شیروانی بنا شد. از ویژگی‌های این بنا تزیینات و نمای آجری آن است. آجرهای این بنا از نوع منقوش قالبی با طرح‌های متنوع و نخودی رنگ هستند.

کوشک احمد شاهی

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه تهران واقع در بهارستان، یکی دیگر  از ساختمان‌های بی‌نظیر تهران است. سابقه این عمارت به عهد قاجار می‌رسد. این عمارت به دستور ظل‌السلطان ساخته شد. امروزه زیبایی دلفریب این عمارت گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود سوق می‌دهد. این عمارت مجموعه ای از باغ و عمارت‌های مختلفی در داخل این عمارت بزرگ است و یکی از زیبا ترین گچبری‌های دوران قاجار را در بدنه بنای دیوانخانه این عمارت می‌توان دید.

عمارت مسعودیه

کاخ‌های تهران را علاوه بر گردشگران داخلی، گردشگران خارجی بسیاری بازدید می‌کنند. برای این گردشگران دیدن کاخ‌های دوره قجر و پهلوی‌ها و شاهان ایران و آشنایی با نحوه زندگی آن‌ها بسیار جذاب و شگفت‌انگیز است.

 منبع: کجارو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا