نخستین حسگر بی‌سیم مخصوص سلامت نوزادان زودرس (+عکس)

تفاوت دما در قسمت پا و قفسه سینه در تعیین جریان خون و عملکرد بالینی قلب اهمیت بسیار زیادی دارد. این نکته‌ای است که دستگاه‌های امروزی نمی‌توانند آن را محاسبه کنند و حسگرهای سیلیکونی جدید قادر به اندازه‌گیری آن هستند.

موبنا – نوزادان زودرس که پیش از زمان مشخص شده متولد می‌شوند معمولا دستکم پنج یا شش هفته نخست زندگی می‌بایست حسگرهای سخت‌افزاری را روی بدن خود تحمل کنند و این حسگرها اطلاعات مربوط به علایم حیاتی نظیر تنفس، فشار خون، سطح اکسیژن خون و ضربان قلب را به صورت لحظه به لحظه در اختیار پزشکان قرار می‌دهند تا در مورد سلامت نوزاد اطمینان حاصل شود. با این حال به واسطه فناوری‌های جدیدی که ارایه شده است، این سیم‌های سخت‌افزاری مجهز به حسگر هوشمند جای خود را به سیستم‌های نوین داده‌اند.

در مورد دستگاه‌های پزشکی مجهز به سیم مخصوص نوزادان دو مشکل اساسی وجود دارد. نخست آنکه نوزاد با این دستگاه نمی‌تواند به صورت آزادانه و راحت حرکت کند و کابین کوچکی که نوزاد به همراه این سیم ها در آن قرار گرفته است زندگی را برای او سخت می‌کند. علاوه بر این، سیم‌ها باعث می‌شوند تا والدین و اطرافیان نتوانند به راحتی نوزاد را در آغوش بگیرند و همین اتفاق باعث می‌شود امکان لمس پوست بدن او به راحتی فراهم نشود. پزشکان بر این باورند که تماس پوستی از جمله روش‌هایی محسوب می‌شود که برای سلامت نوزادان ضروری است.

به هر حال، دانشمندان در دانشگاه نورث‌ایسترن شیکاگو سیستم جدیدی ارایه کردند که دو حسگر کوچک، سبک و باریک ساخته شده از جنس سیلیکون را شامل می‌شود. این حسگرهای سیلیکونی نرم و سازگار با ساختار بدن نوزاد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ا واحد فرستنده که زیر تشک نوزاد قرار گرفته است ارتباط برقرار می‌کنند. این واحد پردازشگر داده‌ها را به صورت لحظه به لحظه دریافت می‌کند و سپس آنها را روی یک نمایشگر در ایستگاه پرستاری ارایه می‌دهد.

نخستین حسگر بی‌سیم مخصوص سلامت نوزادان زودرس (+عکس)

نوشته های مشابه

یکی از حسگرها روی قفسه سینه نوزاد یا قسمت پشت بدن او نصب می‌شود و این در حالی است که حسگر دیگر به پای نوزاد متصل خواهد شد. سپس این دو حسگر می توانند تمامی اطلاعات مربوط به ضربان قلب، میزان تنفس، سطح اکسیژن خون، دمای بدن و … را از نقاط مختلف بدن دریافت کند و به صورت لحظه به لحظه آن را در اختیار گروه درمانی قرار دهند.

پروفسور «جان راجرز» مدیر این پروژه گفت: «تفاوت دما در قسمت پا و قفسه سینه در تعیین جریان خون و عملکرد بالینی قلب اهمیت بسیار زیادی دارد. این نکته‌ای است که دستگاه‌های امروزی نمی‌توانند آن را محاسبه کنند و حسگرهای سیلیکونی جدید قادر به اندازه‌گیری آن هستند».

سیستم جدید همچنین می‌تواند با ردیابی زمان سپری شده بین ضربان قلب نوزاد و پالس‌های دریافت شده در قسمت پا فشار خون او را نیز اندازه‌گیری کند. روش‌های سنتی اندازه‌گیری فشار خون نوزاد پیش فاکتورهایی نظیر مچبند نیاز داشت که در برخی موارد کبودی دست نوزاد و گرفتگی شریان‌های او را نیز باعث می‌شود.

این فناوری در مرحله نخست روی ۲۰ نوزاد زودرس که در بخش مراقبت‌های ویژه قرار داشتند مورد آزمایش قرار گرفت و سپس تعداد این نوزادان که سیستم یاد شده روی آنها آزمایش شد به ۷۰ نفر رسید. در تمای موارد مشخص شد سیستم جدید داده‌های دقیق‌تر و منظم‌تر را نسبت به سیستم‌های مانیتورینگ سنتی ارایه می‌دهد. علاوه بر این گفته شد این سیستم جدید هیچ گونه عوارض جانبی از جمله التهاب پوستی برای نوزادان به همراه نداشته است و نوار چسب‌های سیلیکونی که روی بدن نوزاد نصب شده، به راحتی از پوست جدا شده است.

در حالی که حسگرها می‌توانند استریل شوند به صورت مجدد از آنها استفاده شود، محققان اعلام کردند هزینه تولید آنها بسیار ارزان است و افراد به راحتی می‌توانند هر بار یک حسگر جدید را برای نوزاد استفاده کنند. هر کدام از این حسگرها تنها ۱۰ دلار قیمت دارندو پیش‌بینی می‌شود ظرف دو تا سه سال آینده تمامی بیمارستان‌های آمریکا به این حسگرها مجهز شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا