تبدیل «هدررفت» گرمایی به انرژی الکتریکی

مواد ترموالکتریک مواد محبوبی هستند، زیرا تبدیل گرما به الکتریسیته را ممکن می کنند. مواد تولید شده از آنها نیز از تفاوت دما برای تولید برق بهره می گیرند و حالا گام دیگری در این زمینه برداشته شده است.

موبنا – گروهی از پژوهشگران دانشگاه Thermoelectric کره جنوبی مواد ترموالکتریک جدیدی را ابداع کرده اند که کارآیی و عملکرد بسیار مناسبی داشته و می توانند هدر رفت گرمایی دستگاه ها و سیستم های مختلف را به الکتریسیته مبدل کنند.
دانشمندان بدین منظور روکش های نازک ترموالکتریک موسوم به SnSe را به روشی کم هزینه و قابل گسترش مورد پردازش قرار داده اند. کل این فرایند، دو مرحله ای است و در قالب آن پودر SnSe در مجموعه ای متشکل از اتیلنیدامین و اتاندیتیول حل می شود و در نهایت واکنش های این مجموعه با ماده ای موسوم به استونیتریل، رسوبی را تولید می کند که برای تولید الکتریسیته مورد نیاز است.

تبدیل «هدررفت» گرمایی به انرژی الکتریکی

ماده نهایی به دست آمده در قالب کریستال هایی مجزا ولی چند لایه شکل می گیرد که با دریافت انرژی گرمایی آن را به الکتریسیته مبدل می کنند. میزان الکتریسیته به دست امده بدین شیوه ده برابر بیشتر از تمامی روش های مشابه به کار گرفته شده است و تلاش ها برای تجاری سازی آن جریان دارد.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا