سرعت یک گیگابیتی اتصال کاربران به شبکه علمی کشور

یک مقام مسئول در شبکه علمی کشور گفت: این شبکه با مجوز سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و با هدف ایجاد عدالت آموزشی و با استفاده از محتوای شناسنامه دار و به دور از هر گونه اطلاعات فیک و جعلی به ۲۰۰ دانشگاه متصل شده است.

موبنا – سادینا آبایی رئیس هیات مدیر شبکه علمی کشور در یک نشست خبری با اشاره به افتتاح پروژه های شبکه علمی ایران، گفت: اپراتور شبکه علمی یک اپراتور خاص از اپراتورهای کشور است. اغلب کشورهای دنیا یک شبکه علمی دارند که این شبکه کلیه دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی و پژوهشی را با استفاده از فیبر نوری به هم متصل می کند و سرویس ارائه می دهد.
وی با بیان اینکه معمولا از دسترسی آزاد به اطلاعات محروم هستیم، گفت: هدف شبکه علمی ایجاد عدالت آموزشی است و شرایطی را بوجود خواهیم آورد تا اگر کسی در راه علم در دانشگاه و کتابخانه ای تحقیقی انجام می دهد بقیه نیز از آن ها منتفع شوند.
رییس هیات مدیره شبکه علمی ایران با اشاره به اینکه، این اپراتور از محتوای شناسنامه دار استفاده می کند و در آن خبری از اطلاعات فیک و جعلی نیست، گفت: یکی از اهداف این شبکه ممانعت از سرقت های علمی و ایجاد ارتباطات تنگاتنگ بین صنعت و علم است تا شرایط دسترسی به اطلاعات واقعی را برای کاربران نهایی فراهم آورد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر کلیه کتابخانه ها و بیمارستان ها از طریق شبکه علمی خود می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، اظهار داشت: در حال حاضر این شبکه به شبکه علمی ژئانت اروپا متصل شده و امیدواریم بتوانیم با سعی و کوشش به سایر شبکه های علمی دنیا متصل شویم.
آبایی با بیان اینکه پروژه شبکه علمی ایران در بخش E-Science کاندید دریافت جایزه WSIS شده، گفت: ۱۹ فروردین در این نشست شرکت خواهیم کرد و امیدواریم این پروژه جزو نفرات اول تا سوم گروه شش نفره باشد.
در ادامه حسن مقدم فر مدیر پروژه شبکه علمی نیز در توضیح این شبکه، گفت: شبکه علمی در سال ۹۵ طی توافق نامه مابین سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان طرف های دولتی و هلدینگ سیمرغ سامانه به عنوان طرف خصوصی منعقد شد و جزو اپراتورهایی است که توسط سازمان تنظیم مقررات و زیر نظر این مجموعه و مبتنی بر پروانه فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر شبکه مستقلی است که با استفاده از فیبر نوری مشترکین را به یکدیگر متصل می کند.
وی با بیان اینکه شبکه علمی با سه بخش وزارت علوم و تحقیقات، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و مجموعه های حوزوی کشور در ارتباط است، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۰۰ دانشگاه برای اتصال به این شبکه قرارداد امضا کرده اند و به نسبت مهر ماه ۸۶ که فقط از ۷۲ مرکز شهر تهران به ۱۶ مرکز سرویس می دادیم امروز امکان دسترسی در۱۸ مرکز استان را فراهم آورده ایم و برای سایر استان های کشور نیز پس از رفع مشکلات مخابراتی در آینده نه چندان دور امکان دسترسی به شبکه علمی را فراهم می‌کنیم.
وی در ادامه گفت: در سمت مشترک ترافیک های ۱Gداریم اما هم اکنون برای نخستین بار در کشور توانسته ایم سه مشتری با ترافیک ۱۰G به شبکه علمی متصل کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا