تصمیمات جدید برای بهبود معیشت مردم

رئیس کل بانک مرکزی از اتخاذ تصمیماتی برای بهبود وضعیت رفاهی و معیشتی مردم در ماه‌های آینده خبر داد و اعلام کرد: نرخ دلار نسبت به هفت ماه پیش (زمان حضورش در بانک مرکزی) حدود ۱۲ درصد رشد داشته و با وجود جو روانی منفی که هر از چند گاهی در بازار ارز ایجاد می‌شود، به سرعت بازار را مدیریت می‌کنیم و نوسان زیادی در بازار ارز نمی‌بینیم. اکنون هم عرضه و تقاضا در ثبات نسبی قرار دارد.

موبنا – عبدالناصر همتی در پنجاه و هشتمین مجمع سالانه بانک مرکزی که با حضور رئیس‌جمهوری، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر نفت در حال برگزاری است، در جمع مدیران بانکی با بیان این‌که دشمن برنامه وسیعی برای نابود کردن اقتصاد ایران چیده بود، اظهار کرد: مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ما بازار ارز و پول است و دشمن می‌خواست این دو بازار را برهم بزند.
وی با بیان این‌که بانک مرکزی به عنوان عمود خیمه مجموعه اقتصاد کشور باید از این شرایط محافظت می‌کرد، تصریح کرد: روالی که اکنون در بازار پول و ارز موجود است سیگنال‌ها و آمار نشان‌دهنده موفقیت خدمت‌گزاران مردم در نظام بانکی است.

رشد ۱۲ درصدی نرخ دلار نسبت به ۷ ماه پیش
رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به حضور هفت ماهه خود در بانک مرکزی، اظهار کرد: زمانی که این مسئولیت را برعهده گرفتم، دلار ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان بود و بعد از دو مرحله اجرای سخت‌ترین تحریم‌ها در مرداد و آبان‌ماه، در شرایطی هستیم که قیمت دلار در بازار ارز نسبت به آن زمان حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد رشد کرده است.
همتی افزود: ترامپ گفته بود که پول ملی ایران را نابود خواهیم کرد و بازار پول مهم‌ترین هدف دشمن بود، اما امروز مشاهده می‌کنیم که با وجود کنترل بازار، روند رشد نقدینگی تفاوت چندانی با سال‌های گذشته ندارد.

شتاب رشد نقدینگی کم شده است
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، شتاب رشد نقدینگی در دولت یازدهم و دوازدهم کاهش یافته و امسال نیز این کاهش شتاب ادامه داشته است.
وی با اشاره به تعدیل نرخ سود بانکی، کاهش هزینه بانک‌ها و بهبود وضعیت مالی آنها تصریح کرد: این اتفاقات در شرایط عادی موفقیت محسوب نمی‌شود، اما در شرایط سخت تحریم‌ها این‌ها موفقیت‌های بزرگی است که ما به دست آوردیم.

چاره‌ای نداشتیم جز اینکه جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیریم
همتی با بیان این‌که توانستیم در این شرایط عمده کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را از جمله دارو فراهم کنیم، اظهار کرد: با وجود این‌که نقل و انتقال پول بسیار دشوار است اما توانستیم به هر نحوی که شده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را تأمین کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که وظیفه دولت و بانک مرکزی ایجاد بهبود در شرایط اقتصادی و معیشتی مردم است، گفت: اما در این شرایط ما چاره‌ای نداشتیم جز این‌که تلاش کنیم جلوی بدتر شدن اوضاع را بگیریم. با این وجود اکنون اعلام می‌کنم در شرایطی هستیم که ما آمادگی داریم در ماه‌های آینده تصمیمات بهتری را برای بهبود رفاه و معیشت مردم اتخاذ کنیم.

با وجود جوهای منفی، به سرعت بازار ارز را مدیریت می‌کنیم

وی با اشاره به وضعیت مطلوب ذخایر ارزی و پولی کشور اظهار کرد: بازار ارز و پولی را با حداقل هزینه مدیریت کردیم و در این شرایط ذخایر ارزی ما نیز افزایش پیدا کرد و وضعیت مطلوبی از نظر ارزی و پولی برای واردات داریم.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: همان‌طور که مشاهده می‌کنید با وجود جو روانی منفی که هر از چند گاهی در بازار ارز ایجاد می‌شود به سرعت بازار را مدیریت می‌کنیم و نوسان زیادی در بازار نمی‌بینیم.
به گفته همتی، بحث عرضه و تقاضا در بازار پول و ارز امروز در ثبات نسبی قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا