مرکز آپا، بازوی اجرایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه امنیت فضای سایبری است

مدیرکل ICT استان گیلان، ارتقا سطح امنیت و فناوری اطلاعات دستگاه‌های دولتی و خصوصی را ضروری دانست و گفت: مرکز آپا دانشگاه گیلان را بازوی اجرایی وزارت ارتباطات در حوزه امنیت فضای سایبری در استان است.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان، این جلسه با حضور فرزاد توکلی، مدیرکل ICT استان، سیدرضا کسایی، رییس صنف رایانه‌ای و رضا ابراهیمی مدیر مرکز آپای دانشگاه گیلان با هدف برگزاری دوره‌های آموزشی حوزه امنیت و فناوری اطلاعات در محل این اداره کل برگزار شد.
فرزاد توکلی، با اشاره به ابلاغ تقسیم‌بندی شورای عالی فضای مجازی مبنی بر گروه‌بندی دستگاه‌های اجرایی در زیر مجموعه (افتا – آپا و پلیس فتا) گفت: این تقسیم‌بندی منجر خواهد شد که دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به صورت جداگانه و مبتنی بر حساسیت جایگاه خود توسط مجموعه‌های افتا، آپا و یا پلیس فتا مورد رصد و پایش قرار گیرند.
وی در خصوص این تقسیم‌بندی، به دستگاه‌های عادی اشاره کرد و افزود: ۵۶ دستگاه و سازمان وجود دارد که پایش حوزه فضای مجازی و مخاطرات حوزه امنیت آن‌ها بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته که این اداره کل به نمایندگی از ستاد وزارت در استان عهده‌دار این مسئولیت بوده و هم اکنون از طریق مرکز آپا دانشگاه گیلان در حال رصد و پایش درگاه‌های اینترنتی و فضای مجازی و هر گونه مخاطرات احتمالی می‌باشد.
توکلی به ارائه گزارش دوره‌ای از مشاهدات مرکز آپا دانشگاه گیلان از سایت‌های اینترنتی دستگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: در پایان هر دوره این پایش ها به صورت گزارش محرمانه در اختیار مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان قرار گرفته و در صورت نیاز از سوی مرکز آپای به آن‌ها مشاوره ارائه و در صورت درخواست دوره‌های آموزشی نیز برای ارتقا سطح امنیت کارکنان دستگاه مربوطه ارائه خواهد شد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به پتانسیل بالای بخش خصوصی در استان اشاره و اظهار کرد: باید با هماهنگی صنف رایانه‌ای استان و شناسایی نقاط قوت و ضعف این بخش و همکاری مرکز آپای دانشگاه گیلان دوره‌های متناسب برای ارتقاء سطح امنیت و فناوری اطلاعات این حوزه تهیه و در اختیار قرار گیرد.
وی در ادامه افزود: با توجه به نیاز استان به نیروهای متخصص در حوزه امنیت، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حوزه فاوا می‌توانند در پروژه‌های مرکز آپا همکاری و تجربه لازم در این خصوص را کسب کرده و با توجه به داغ بودن موضوع استارتاپ در جامعه خواستار برگزاری رویدادهای امنیتی در بهار ۱۳۹۸ با همکاری مرکز آپا و نظام صنفی رایانه استان شد.
برگزاری جلسه مشترک با اعضای نظام صنفی رایانه‌ای برای تبیین نظام ملی امنیت اطلاعات، ضرورت و تاکید بر توسعه آموزشی در حوزه امنیت عمومی و همچنین برگزاری سمینار و و بینارهای ماهانه برای دستگاه‌ها از دیگر مصوبات این جلسه بود.
در پایان برای تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه جهت همکاری‌های فی‌مابین در آینده توافق شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا