نبرد قدرت در صنعت ۵G

سال ۲۰۱۸، نخستین سال استفاده تجاری از فناوری ۵G بود. همچنین در کنار تصویب رسمی استاندارد ۳GPP 5G SA، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در توسعه تجهیزات، دستگاه‌ها، تراشه‌ها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر ۵G صورت گرفت.

موبنا – مصرف‌کنندگان و شرکت‌های فعال در لایه‌های مختلف صنعت هم‌اکنون فرا رسیدن عصر ۵G را احساس کرده‌اند. در سال ۲۰۱۹ هم استفاده تجاری از ۵G در بسیاری از کشورها دستور کار قرار دارد و برای مثال، قرار است کشور چین مجوزهایی برای بهره‌برداری آزمایشی از ۵G صادر کند.

 

رقابت از نوع نسل پنجمی‌ها

کشورها و شرکت‌های مختلف ضمن این‌که  به دنبال توسعه ظرفیت‌های داخلی خود در حوزه ۵G هستند، نیم‌نگاهی هم به رقابت با دیگران در این حوزه دارند. از آن‌جا که بازاریابی و تبلیغات یکی از اصلی‌ترین میدان‌های رقابت در بخش‌های مختلف صنعت به شمار می‌آید، در سال ۲۰۱۸ بسیاری از گوشی‌سازان در تلاش بودند تا نخستین شرکتی باشند که گوشی هوشمند ۵G معرفی می‌کنند. در میان این شرکت‌ها نام‌هایی همچون سامسونگ، هوآوی، اوپو، ویوو، شیائومی، لنوو، وان‌پلاس و غیره به چشم می‌خورد.

مانند هر رقابت دیگری در بازار، اگر شرکتی بتواند یکی از طرح‌های راهبردی خودش را پیش ببرد و جا بیندازد، بخت و اقبال بیشتری برای برنده شدن دارد. بنابراین فناوری ۵G برای طرح‌ها و برنامه‌های راهبردی بسیاری از شرکت‌ها تعیین‌کننده خواهد بود. برای مثال، هوآوی برنامه تحقیقاتی خود در زمینه ۵G را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرده و شرکت کوالکام مدت‌ها است که کاربردهایی برای ۵G تعریف کرده است. از سوی دیگر شرکت‌هایی مانند سامسونگ و اینتل هم برای توسعه ۵G و کنار زدن رقیبان مصمم شده‌اند.

اما در دنیای واقعی، ممکن است چند سال طول بکشد تا دستگاه‌های ۵G محبوبیتی واقعی پیدا کنند و در مقیاسی وسیع پذیرفته شوند. به همین دلیل به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۹، رقابت در حوزه ۵G فقط در گوشی‌های هوشمند خلاصه نخواهد شد و روترها و مودم‌های CPE و تجهیزات شبکه را هم در بر خواهد گرفت.

سال ۲۰۱۹ برای دستگاه‌های ۵G تعیین‌کننده خواهد بود؛ هر شرکتی که بتواند پایگاهی مشخص و رو به رشد از کاربران ۵G را به دست آورد، در جنگ ۵G پیش خواهد افتاد. در حال حاضر می‌توان دید که هوآوی توانایی آن را دارد که در زمینه تولید و عرضه دستگاه‌های ۵G پیشرو باشد.

 

آغاز زودهنگام، سرمایه‌گذاری وسیع و موضع‌گیری قاطعانه

اگرچه همه شرکت‌ها به جنگ ۵G توجه دارند، اما میزان قاطعیت و سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها متفاوت است. این تفاوت بر میزان توانایی هر کدام از این شرکت‌ها در حوزه ۵G تأثیر مستقیم خواهد داشت.

هوآوی به عنوان یکی از نخستین بازیگرانی که وارد حوزه ۵G شده، اهمیت بسیار زیادی برای توسعه ۵G قائل است. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، هوآوی از سال ۲۰۰۹ توسعه فناوری ۵G را در دستور کار قرار داده است. در سال ۲۰۱۳، هوآوی بیش از ۳۰۰ نفر از متخصصان صنعت ارتباطات بی‌سیم را از سراسر جهان به خدمت گرفت و اعلام کرد ۶۰۰ میلیون دلار برای تحقیقات ۵G هزینه خواهد کرد. اکنون چند هزار نفر از کارکنان هوآوی درگیر توسعه محصولات ۵G هستند. در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ هم این شرکت چیزی در حدود ۱.۴ میلیارد دلار برای توسعه دستگاه‌های ۵G سرمایه‌گذاری کرد.

در کنار ورود زودهنگام به این حوزه و سرمایه‌گذاری وسیع برای تحقیق و توسعه، آقای «رن ژنگفی» هدایت‌کننده هوآوی، موضع‌گیری راهبردی روشنی برای هوآوی در حوزه ۵G دارد. رن ژنگفی در یکی از جلساتی که در مرکز تحقیق و توسعه هوآوی در شانگهای برگزار می‌شد، گفت: «تصمیم ما بر این است که در حوزه ۵G از نظر راهبردی جلوتر از دیگران باشیم.» او همچنین ۵G را «نبردی سرنوشت‌ساز» توصیف کرد و گفت: «فناوری ۵G هوآوی متولد شد تا در یک نبرد مهم بجنگد، نبردی که بر سر به دست آوردن بازار فناوری‌های سطح بالا در جهان خواهد بود.»

عزم و اراده رن ژنگفی باعث شده است شرکت هوآوی با استقبالی گسترده مواجه شود. در حالی که کشورهای غربی علیه فناوری ۵G هوآوی دست به کار شده‌اند، «نیل مک‌ری»، معمار ارشد بریتیش تلکام، گفته است که هوآوی تنها «تأمین‌کننده واقعی ۵G» است. جمله‌ای که در ضمن نشان می‌دهد هوآوی فناوری ۵G پیشرفته‌ و نیرومندی در اختیار دارد.

نخستین نبردها برای تجاری‌سازی ۵G

نخستین نبردها در حوزه ۵G در زمینه eMBB و پهنای باند ارتباطات راه دور آغاز شده است. اما به نظر می‌رسد این نبردها فعلاً در میدان گوشی‌های هوشمند تعیین‌کننده نباشد. در سال ۲۰۱۹، گوشی‌های ۵G در بهترین حالت آزمایش‌هایی تجاری برای اپراتورها خواهند بود. با این حال انواع دیگری از دستگاه‌های ۵G وجود دارد. روتر و مودم CPE دو مورد از دستگاه‌هایی هستند که می‌توانند در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرند. این امکان وجود دارد که این دستگاه‌ها به محبوب‌ترین دستگاه‌های حوزه ۵G تبدیل شوند، چون می‌توانند به حذف کابل‌های شبکه از دستگاه‌های AR (واقعیت افزوده) و VR (واقعیت مجازی) منجر شوند. شبکه‌های مبتنی بر ۵G ارزش تجاری AR و VR را افزایش خواهند داد و به توسعه محصولات جدید در این عرصه‌ها کمک خواهند کرد. ظرفیت شبکه‌های ۵G می‌تواند ده برابر ظرفیت شبکه‌های ۴G کنونی باشد و در نتیجه شبکه بی‌سیم دیگر برای انتقال اطلاعات پرحجم مشکل‌ساز نخواهد بود. CPE و روتر موبایل ۵G می‌توانند مسئله کافی نبودن سرعت و کیفیت اینترنت در شبکه‌های ۴G  را حل کنند و امکانات جدیدی برای تلویزیون‌های بی‌سیم ۴K و پخش زنده تصاویر با کیفیت ۴K پدید بیاورند.

چنین به نظر می‌رسد هوآوی در راستای توسعه محصولات ۵G خود، به زودی یک مودم CPE بی‌سیم ۵G و سپس یک مودم قابل حمل ۵G روانه بازار خواهد کرد. این دو محصول زمینه بسیار مناسبی برای راه‌اندازی شبکه ۵G موبایل هوآوی پدید خواهند آورد. در ادامه هوآوی نخستین گوشی هوشمند ۵G مجهز به تراشه Kirin 990 خود را معرفی خواهد کرد. به احتمال بسیار زیاد هوآوی نبرد ۵G را با معرفی یک CPE از نوع ۵G و یک مودم قابل حمل ۵G آغاز خواهد کرد. مودم ۵G CPE Pro هوآوی که به‌تازگی معرفی شده نخستین دستگاه مبتنی بر فناوری ساخت ۷ نانومتری و مجهز به تراشه Balong 5000 است. این محصول علاوه بر ۵G با شبکه‌های بی‌سیم ۴G نیز سازگاری دارد و در نتیجه لازم نیست کاربران برای ارتقای معماری شبکه، مودم خود را عوض کنند. به این ترتیب حتی در مناطقی که تحت پوشش شبکه ۵G قرار ندارند، شبکه ۴G می‌تواند امکان تماشای ویدئوهای ۸K را فراهم کند. این CPE احتمالاً بهترین گزینه برای دسترسی به شبکه ۵G خواهد بود.

محصول بعدی یک مودم قابل حمل ۵G با قابلیت ایجاد شبکه وای‌فای است. این محصول هم بر پایه معماری ۷ نانومتری است و یک تراشه Balong 5000 دارد. حداکثر سرعت دانلود این مودم در حالت ۵G می‌تواند به ۴ گیگابیت بر ثانیه و در حالت ۴G به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد. این مودم جیبی می‌تواند امکان دسترسی لپ‌تاپ، گوشی هوشمند، تبلت و دستگاه‌های قابل حمل دیگر را به اینترنت پرسرعت فراهم کند.

البته نباید فراموش کرد که گوشی هوشمند تاشو هوآوی که قابلیت اتصال به شبکه ۵G را دارد، می‌تواند در سال ۲۰۱۹ به رقابت شدیدی در صنعت تولید گوشی هوشمند دامن بزند.

نبرد قدرت در صنعت 5G

جمع‌بندی

فناوری ۵G مرحله به مرحله و در عین حال با شتاب فراوان در حال توسعه است. در نخستین گام‌های تجاری‌سازی ۵G، شرکت‌های پیشرو بخت و اقبال زیادی برای برنده شدن دارند. هوآوی برتری‌های زیادی در حوزه ۵G دارد و با کوشش‌های زیاد و ادامه‌دار خود می‌خواهد زندگی کاربران معمولی و صنایع مختلف را دگرگون کند.

به گفته مدیر ارشد اجرایی هوآوی در انجمن موبایل پهن‌باند (MBBF)، ظرفیت نوآوری‌های مرتبط با فناوری ۵G می‌تواند حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را به سطح کاملاً جدیدی ارتقا دهد. همه بازیگران این صنعت بر پایه پنج تغییر انقلابی که ۵G ایجاد کرده، باید تفکر رایج را کنار بگذارند و به دنبال پدید آوردن دستگاه‌های جدید، توسعه اپلیکیشن‌های تازه و تجربه‌های کاربری نو بروند و ارزش نوآوری‌های مرتبط با ۵G را به حداکثر برسانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا