کاهش ارزش پول ملی کار دولت نیست

کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های گذشته مسأله‌ای است که همزمان با افزایش قیمت ارز و بروز تورم در اقتصاد به وجود آمده است که به اعتقاد یک اقتصاددان، کاهش ارزش پول ملی باعث شده برخی بدهی‌های دولت سبک‌تر شود اما اینکه دولت این کار را تعمدا انجام داده باشد بسیار بعید است، چراکه در این صورت هزینه اجتماعی بسیار بالایی را متحمل شده است.

موبنا – اخیراً تحلیل‌هایی در فضای مجازی و توسط برخی کارشناسان صورت می‌گیرد که بر اساس آن ادعا می‌شود “دولت عامدانه نرخ ارز را دستکاری کرده تا ارزش پول ملی کاهش پیدا کند و از این طریق بتواند بدهی‌های ارزی خود را به بانک‌ها و برخی شرکت‌ها سبک کند”.
در همین باره سعید اسلامی بیدگلی – کارشناس اقتصادی – با بیان اینکه افزایش اینگونه تحلیل‌ها و باورپذیری آنها به دلیل افزایش بی‌اعتمادی به سیاست‌های دولت است، گفت: بررسی مقوله‌هایی مانند این ادعاها نیازمند دسترسی به اطلاعات و آمارهای مختلف است. همچنین باید روندهای مختلف ورود و خروج نقدینگی از طریق دولت را بررسی کرد.
این اقتصاددان با اشاره به افزایش قیمت ارز و بروز تورم در یک سال گذشته اظهار کرد: تردیدی نیست که افزایش قیمت ارز و تورم باعث شده است بخشی از مشکلات دولت در این روند برطرف شود، اما اینکه دولت عمداً این کار را کرده باشد بعید به نظر می‌رسد، چراکه اگر اینگونه باشد دولت برای این کار سرمایه اجتماعی بزرگی را هزینه کرده است.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا