۹۰ درصد روستاهای خراسان شمالی تا پایان سال آینده به اینترنت مجهز می شوند

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی با اشاره به تجهیز روستاها به اینترنت گفت: ۹۰درصد روستاهای خراسان شمالی تا پایان سال آینده به اینترنت مجهز می شوند.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی، سید علی مرتضوی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه بیان کرد: اکنون بالغ بر ۵۰ درصد از روستاهای این استان از اینترنت بهره مند هستند تا پایان سال آینده ۹۰ درصد روستاهای استان از آن استفاده می کنند.

وی ضمن اعلام این مطلب که از ابتدای سال ۹۲، ظرفیت پهنای باند ورودی استان از سه گیگ به ۱۰۳ گیگ و ظرفیت انتقال شبکه زیرساخت استان از ۲/۹گیگابایت به میزان ۱۲۰ گیگابایت ارتقاء پیدا کرده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۳۵ روستای این استان از طریق شرکت مخابرات دارای اینترنتADSI بوده و ضریب نفوذ همراه­ اول را ۵۷ درصد و ایرانسل را ۴۵ درصد و ضریب نفوذ تلفن همراه در روستاهای استان را ۶۷ درصد دانست. وی افزود: ۲۵۳ روستای استان نیز توسط شرکت «های وب» از محل طرح uso دارای تلفن ثابت و اینترنت هستند.

مدیرکل ICT استان در خصوص شاخص های IDI گفت: شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سه شاخه، دسترسی(۴۰ درصد)، بهره برداری(۴۰ درصد) و مهارت (۲۰ درصد) گروه بندی شده اند که زیرشاخص مهارت وزن کمتری در اندازه گیری IDI داراست، شاخص دسترسی، (شامل تلفن همراه، تلفن ثابت، پهنای باند، خانوارهای دارای رایانه و اینترنت و شاخص مصرف شامل (کاربران اینترنت، پهنای باند ثابت و موبایل ) و شاخص مهارت نیز شامل ( میزان بزرگسالان باسواد، میزان ثبت نام در دبیرستان و دانشگاه ها) که همه این موارد در حوزهIDI بسیار تاثیر گذار است که باید در این زمینه آموزش و پرورش و دانشگاه ها نیز ورود پیدا کنند تا بتوانیم شاخص IDI را در استان ارتقاء دهیم.

وی با بیان این­که در حال حاضر همه شهرهای استان دارای تکنولوژی G۳و ۴G تلفن همراه هستند افزود: از ۸۴۰ روستا در این استان ۷۲۴ روستا بالای ۲۰ خانوار و ۱۱۶ روستا نیز زیر ۲۰ خانوار هستند که از مجموع این روستاها ۷۴۷ روستا معادل ۹۰ درصد دارای تلفن خانگی هستند.

مرتضوی افتتاح مجتمع ICT استان، برقراری رومینگ ملی بین اپراتورهای تلفن همراه در سطح روستاهای استان، توسعه زیرساخت های شبکه ملی و دولت الکترونیک، توسعه شبکه اصلی فیبر نوری استان به طول ۷۶۰ کیلومتر، توسعه سرویس های نوین پستی، GNAF، ارائه خدمات پستی در ۲۴۶ واحد پستی شهری و روستایی و نصب ۵۹ دستگاه خودپرداز فعال متصل به شبکه شتاب در روستاها از محل طرح uso را از دستاوردهای حوزه ICT استان در چهل ساله انقلاب اسلامی عنوان کرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی مجموع کل اعتبارات طرح های قابل افتتاح در دهه فجر امسال در این استان را ۵۷۱ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این طرح ها شامل اینترنت پرسرعت، ATM، ایرانسل، همراه اول و مخابرات است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا