آزمایشگاه جامع سازگاری الکترومغناطیسی در حوزه فضایی رونمایی شد

از سوی پژوهشگاه فضایی ایران مرکز تجمیع، یکپارچه‌سازی و آزمون سامانه‌های فضایی امروز (دوشنبه) با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد.

موبنا – آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی (EMC) پژوهشگاه فضایی ایران به همت متخصصان این پژوهشگاه و با هدف تأمین نیازهای آزمون سامانه‌های فضایی طراحی و ساخته شده است که به عنوان یکی از زیر ساخت‌های مهم در توسعه فناوری‌های فضایی، کاربردهای وسیعی دارد و امروز با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد.

آزمون تداخل و سازگاری الکترومغناطیسی جزو جدایی‌ناپذیر پروژه‌های فضایی و بخشی از روند اجرایی استانداردسازی محصولات فضایی در سطح بین‌المللی است که در این آسایشگاه پیش‌بینی شده است.

با توجه به خلاء وجود یک آزمایشگاه جامع برای پوشش کامل این آزمون‌ها در کشور، متخصصان این پژوهشگاه پس از نیازسنجی و طراحی مفهومی، مراحل طراحی اولیه را طی کردند و با تهیه تجهیزات مربوط و سفارش ساخت قطعات محفظه بدون انعکاس از بهترین نوع موجود در دنیا مراحل نهایی ساخت آزمایشگاه را طی کردند.

این آزمایشگاه کامل‌ترین نمونه در نوع خود در کشور است و توانایی ایجاد آزمون‌های تداخل و سازگاری الکترومغناطیسی سطحی با استاندارد فضایی در این آزمایشگاه وجود دارد که این امر، قابلیت خدمات سانی در حوزه‌های فضایی، صنعتی خودرو و لوازم خانگی و دانشگاهی را ایجاد خواهد کرد.

برای طراحی و ساخت یک سیستم مقاوم و سازگار در برابر تلاطمات الکترومغناطیسی مراحلی همچون طراحی و ساخت سیستم با رعایت اصول EMC، شبیه‌سازی نرم‌افزاری سیستم و بررسی معیارهای EMC ایجاد آزمون‌های پیش تطابق و انجام آزمون‌های نهایی است که کلیه این موارد و دوره‌های آموزشی مربوط در پژوهشگاه فضایی قابل اجرا است.

به گزارش ایسنا، با توجه به هزینه‌های بسیار بالای ساخت و پرتاب ماهواره‌ها و همچنین با توجه به طول عمر مورد انتظار چنین ماهواره‌هایی می‌توان این نتیجه را گرفت که وجود آزمایشگاه سازگاری الکترومغناطیسی برای صحت‌سنجی عملکرد درست بخش‌های گوناگون ماهواره در کنار هم و بر آوردسازی الزامات، مأموریت بسیار ضروری است که با استفاده از تجهیزات این آزمایشگاه گام‌های مؤثری در جهت تشخیص و بالا بردن قابلیت اطمینان کل سیستم برداشته شده است.

در این مراسم همچنین از سامانه نرم‌افزاری شبیه‌سازی ماهواه رونمایی شد.

این سامانه یک بسته نرم‌افزاری است که در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره توسعه یافته است.

این سامانه امکان بررسی و تحلیل جامعی از طراحی و شرایط عملکرد زیرسیستم‌ها به صورت مستقل و همچنین اندرکنش آنها با یکدیگر را برای مهندسان و محققان حوزه فضایی برای صحه‌گذاری طراحی ماهواره فراهم می‌کند.

رادیو تلسکوپ نیز از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه است که در این مراسم رونمایی شد. رادیو تلسکوپ نوعی آنتن رادیویی است که در طیف فرکانسی رادیویی به منظور کشف و جمع‌آوری اطلاعات از منابع رادیویی در فضا استفاده می‌شود و ایستگاه رصدخانه رادیویی را طی مراحل فنی برای جلوگیری از تداخل با امواج الکترومغناطیسی ادوات دیگر، مکان‌یابی می‌کند و آن را در محلی مناسب احداث می‌کنند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا