۷ راهکار طلایی در حمایت از خلاقیت

بیشتر کارمندان گمان دارند، تایید مداوم نظرات مدیر برابر با آرامش و امنیت شغلی شان خواهد بود. زمانی که تمامی کارمندان در رابطه با یک ایده هم نظر باشند این نشانه بسیار بدی است. لازم است تا فرهنگ انتقاد را در مجموعه خود شکل داده و در جلسات نظرات مخالف را با دقت بررسی کنید.

موبنا؛ سمیه علی اصغری – خلاقیت و روش های دستیابی و تضمین آن برای یک مجموعه همواره در آموزه های مدیریت مورد توجه قرار داشته است. در برخی تعابیر، از مدیران به عنوان کلید خلاقیت نیز یاد می کنند زیرا تصمیم گیری های آنها مهمترین اثر را در تشکیل یک مجموعه شغلی خلاق خواهد داشت.

مدیران هوشمند نه تنها خود مانع شکل گیری خلاقیت ها نمی شوند بلکه راه آن را نیز برای دیگران هموار می سازند. حال باید بدانیم چه چیزی سد راه خلاقیت می شود؟ در پاسخ باید بگوئیم: “ترس”

ترس های ناشناخته، ترس از مطرح شدن در جمع، ترس از شکست، ترس از شروع کار و … تمامی این ها عملکردی شبیه هم دارند و یا حتی ممکن است برای متوقف ساختن ذهن خلاق با یکدیگر اتحاد نیز تشکیل دهند. اما به عنوان یک مدیر چگونه می توانیم این چالش ها را از مقابل کارمندان مان حذف کرده و مسیر را همواره کنیم؟

پاسخ را در ۷ راهکار طلایی امروز خواهیم یافت:

  1. با خلاقیت بیگانه نباشید!به عنوان رهبر یک مجموعه لازم است تا همواره اشتیاق و همراهی خود را با خلاقیت به نمایش بگذارید. این رویکرد در حذف تدریجی ترس کارمندان شما اثر شگفت انگیزی خواهد داشت. یک مدیر خلاق بهترین الگو برای کارمندانی است که از ابراز خلاقیت های خود واهمه دارند. بصورت ماهانه جلساتی را در شرکت خود برگزار کرده و ایده های خلاق در مسیر پیشرفت کار را به اشتراک بگذارید. برای کارمندان خود از اهمیت وجود خلاقیت در جریان کار بگوئید و البته یک موعظه گر تمام عیار نباشید بلکه خودتان نیز وارد این تمرین شده و راهکارهای خلاقانه ارائه بدهید.
  2. بدنبال نظرات مخالف باشید!بیشتر کارمندان گمان دارند، تایید مداوم نظرات مدیر برابر با آرامش و امنیت شغلی شان خواهد بود. زمانی که تمامی کارمندان در رابطه با یک ایده هم نظر باشند این نشانه بسیار بدی است. لازم است تا فرهنگ انتقاد را در مجموعه خود شکل داده و در جلسات نظرات مخالف را با دقت بررسی کنید.
  3. نگران شخصیت شغلی خود باشید!گروهی از مدیران پیوسته درصدد اصلاح رویکرد شغلی کارمندان خود هستند و در این میان خود را فراموش می کنند. این مدیران عاشق کارمندانی هستند که در اصطلاح می بایست آنها را در گروه”بله قربان” قرار داد. اما تا زمانیکه بدنبال بله قربان ها باشیم خبری از خلاقیت در مجموعه ما وجود نخواهد داشت به عبارت دیگر خلاقیت در سایه سنگین ترس قرار می گیرد.
  4. ردیف خلاقیت!در بندهای فیش حقوقی کارمندان خود یک ردیف برای خلاقیت تعریف کنید.
  5. قدرت تصاویر را باور کنید!فراموش نکنید ارتباط تصویری همواره اثر بیشتری بر ذهن انسان دارد. پس برای برگزاری جلسات خلاقیت با کارمندان خود تنها به سخنرانی اکتفا نکنید. به دنبال نمونه های موفق از سراسر جهان باشید. این روزها با وجود اینترنت حتی کم اهمیت ترین خبرها را می توان به سرعت در اختیار داشت. در جلسات خود از تصاویر، نمودارها، جدول ها و … استفاده کنید تا علاوه بر توضیحات کلامی، این تصاویر نیز ملکه ذهن کارمندان شود. با تکرار این روش، تصاویری که در ذهن کارمندان جای می گیرد کمکی بسیار مناسب برای افزایش قدرت بیان آنها می شود.
  6. به کارمندانتان زمان بدهید!کمپانی گوگل ۲۰ درصد از زمان خود را صرف تحریک خلاقیت کارمندانش می کند. بسیاری از خدمات این شرکت مانند سرویس جیمیل نتیجه همین ۲۰ درصد زمانی است که برای خلاقیت صرف شده است. شرکت فدکس یکی از بزرگترین ارائه کنندگان خدمات لجستیکی، انتقال بسته ها و محموله های پیستی در جهان را می شناسید؟ این مجموعه بزرگ نیز همواره توجهی خاص به توسعه خلاقیت های کارکنان خود و بهره برداری از آن دارد.
  7. مشتریان را فراموش نکنید!این یک نکته بسیار مهم است. ما در کسب و کار خود خواستار خلاقیت و بهره برداری از ویژگی های مثبت آن هستیم تا در نهایت خدمات بهتری را در اختیار مشتریان قرار دهیم. به عبارت دیگر خلاقیت و ارزش ها در یک مسیر قرار دارند. زمانیکه در امور، مسیر شکل گیری و توسعه خلاقیت را بر ارزش های شغلی خود منطبق کنیم آنگاه در نهایت خدمات مناسب تری در اختیار مخاطبان ما قرار می گیرد. از این رو در هر مرحله از کار پیش از آنکه خلاقیت را ابزاری برای سود شرکت بدانیم باید آنرا فرصتی برای ارائه خدمات بهتر تصور کنیم تا این رویکرد نتیجه مطلوب را نیز تضمین کند.  زمانی که مسیر خلاقیت در یک شرکت مشخص و تعریف شده باشد یا به عبارتی مشخص شود که نتایج آن در خدمت مشتریان قرار دارد، کارمندان با جرات بیشتری توانایی های فکری خود را ابراز خواهند کرد.
 منبع: پول نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا