پرده‌هایی که هوای داخل خانه را تصفیه می‌کنند (+عکس)

این پرنده «گانرید» نامگذاری شده است و شرکت سازنده می‌گوید آنها را از پارچه‌های معمولی ساخته است و البته سطح روی آنها لایه معدنی فتوکاتالیست را شامل می‌شود.

موبنا – همه ما به خوبی می‌دانیم که گیاهان به پاکسازی هوا در فضای بسته آپارتمان کمک می‌کنند و به کمک آنها می‌توانیم هوای بهتری را تنفس کنیم. اگر تاکنون فضایی را برای حیات این موجودات زنده سبز در نظر نگرفته‌اید، این شانس هنوز وجود دارد که در فضای بسته آپارتمان بتوانید هوای تمیز را استنشاق کنید. شرکت IKEA از بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات و لوازم خانگی در جهان پرده‌هایی را تولید کرده است که به گفته آن می‌تواند هوای داخل اتاق را تمیز کند و این پرده فرآیند مشابه آنچه که در گیاهان اتفاق می‌افتد را دنبال می‌کند تا از این طریق آپارتمان نشین‌ها بتوانند هوای بهتری را وارد ریه‌های خود کنند.

پرده‌هایی که هوای داخل خانه را تصفیه می‌کنند (+عکس)

این پرنده «گانرید» نامگذاری شده است و شرکت سازنده می‌گوید آنها را از پارچه‌های معمولی ساخته است و البته سطح روی آنها لایه معدنی فتوکاتالیست را شامل می‌شود. مراکز خبری در مورد ماهیت این ماده معدنی از IKEA سوال کردند و البته شرکت سوئدی اعلام کرد که در مرحله کنونی نمی‌تواند توضیحات بیشتری در مورد آن ارایه کند. با این وجود، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این ماده معدنی در اصل اکسید تیتانیوم است که پیش از این برای تصفیه هوا در پارچه‌ها و بافت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.

پرده‌هایی که هوای داخل خانه را تصفیه می‌کنند (+عکس)

در هر صورت، زمانی که این ماده در معرض نور داخلی یا در فضای باز قرار می‌گیرد، در مقابل مواد آلاینده از جمله فرمالدئید واکنش نشان می‌دهد و این ماده هم اکنون به وفور در هوای شهری وجود دارد. هنوز به درستی مشخص نیست که این پرده چگونه عمل می‌کند، ولی شرکت سوئدی IKEA اعلام کرد فرآیند تصفیه هوا در پرده هوشمند آنها مشابه فرآیند فتوسنتز در گیاهان است.

پرده‌هایی که هوای داخل خانه را تصفیه می‌کنند (+عکس)

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به خرید مجموعه‌ای از این پرده ها علاقمند ده‌اید، شرکت سازنده اعلام کرده است که از سال آینده می‌توانید آن را در فروشگاه‌های IKEA خریداری کنید. البته هنوز قیمت نهایی این پرده‌های تصفیه کننده هوا مشخص نشده است.

«لینا پریپ-کواک» مدیر مرکز فناوری‌های پایدار IKEA در این خصوص گفت: «پرده‌های جدید ما علاوه بر اینکه مردم را قادر می‌سازند تا در فضای بسته خانه بهتر تنفس کنند، همچنین این امکان فراهم می‌شود تا آگاهی مردم از میزان آلایندگی‌ فضای داخلی بیشتر شود و از این طریق بتوانند رفتارهای خود را برای داشتن دنیای پاک‌تر و سالم‌تر تغییر دهند. گانرید نخستین پرده در جهان محسوب می‌شود که به این فناوری مجهز شده است و با این وجود توسعه آن ایده‌ای را برای ما مطرح کرده است تا در آینده بتوانیم انواع مختلف پارچه‌ها را با اشکال متفاوت با این فناوری به دست مردم برسانیم».

پرده‌هایی که هوای داخل خانه را تصفیه می‌کنند (+عکس)

دکمه بازگشت به بالا