درمان پیری زودرس با اصلاح ژن (+فیلم و عکس)

محققان به تازگی موفق شدند با اصلاح ژن موش‌های مبتلا به بیماری پیری زودرس، حدود ۲۵ درصد طول عمرشان را افزایش دهند.

موبنا – موضوعات زیادی درباره فرآیند پیری وجود دارد که ما آنها را درک نمی‌کنیم اما محققان همچنان به کشف راه‌های جدیدی برای کاهش این فرآیند ادامه می‌دهند.
براساس گزارش «نیواطلس»، در میان این تلاش‌ها، تیمی از دانشمندان ژنتیک موسسه «سالک»، روش جدیدی را ارائه کردند که با استفاده از ابزار «کریسپر/ کَس۹» تا حد زیادی طول عمر موش‌های پیر را افزایش می‌دهند.

بیماری « سندرم هاچینسون-گیلفورد» یا پیری زودرس، نوعی بیماری ژنتیکی است که ۴ میلیون نوزاد را در سراسر جهان تحت تاثیر قرارداده که میانگین امید به زندگی این کودکان حدود ۱۳ سال است.

درمان پیری زودرس با اصلاح ژن (+فیلم و عکس)

گفتنی است؛ لامین A/C پروتئینی است که در انسان توسط ژن «LMNA» کدگذاری شده و جهش در این ژن موجب بیماری پیری زودرس می‌شود. محققان در آزمایشگاه بیان ژن موسسه سالک، با استفاده از این روش، ژن LMNA موش‌های مهندسی‌شده با بیماری پیری زودرس را مورد هدف قرار دادند. آنها برای انجام این کار از یک آدنوویروس استفاده کردند تا ابزار کریسپر را در مکان مناسبی بر روی DNA قرار دهد تا از عملکرد پروتئین‌های پیری زودرس جلوگیری کند.
دانشمندان پس از انجام این آزمایش مشاهده کردند که موش‌های درمان‌شده، قوی‌تر و فعال‌تر از دو ماه گذشته بودند و بیماری‌های قلبی و عروقی آنان بهبود یافته است. همچنین نشانه‌های متداول پیری زودرس در این موش‌ها به تاخیر افتاد و حدود ۲۵ درصد طول عمرشان افزایش یافت.
طبق این گزارش، در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، بنابراین این پیشرفت می‌تواند پیامد مهمی برای کشف درمان‌های جدید باشد.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا