کارتخوان در مطب پزشکان اجباری شد

با توجه به نیاز کشور به درآمدهایی غیر از درآمدنفتی، همواره کارشناسان ومتولیان برلزوم اخذ مالیات از پزشکان تاکید داشتند که بالاخره مجلس با مصوبه‌ای، گام اساسی در این مسیر برداشت.

موبنا – از چندی قبل نمایندگان مجلس به واسطه فشار رسانه‌ای و توجه به مسائل مطرح شده از سوی کارشناسان و البته علم به نیاز کشور به درآمدهای مالیاتی تصمیم گرفتند با استناد به آیین نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان، اقدام عملی انجام دهد.
در این راستا، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندهای درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، وکلای ملت با الحاق بندی به لایحه بودجه کلیه صاحبان مشاغل پزشکی را مکلف کردند از ابتدای سال ۹۸ از صندوق مکانیزه فروش استفاده کنند.
بر این اساس؛ ملزم شدن پزشکان به استفاده از پایانه‌های فروشگاهی یا همان دستگاه پوز (کارت‌خوان) در مطب از یک‌سو باعث سهولت پرداخت هزینه‌های درمانی و از سوی دیگر موجب ایجاد شفافیت در درآمد پزشکان و اخذ مالیات متناسب با درآمد و عدالت مالیاتی می‌شود.
همچنین با الحاق بند دیگری به این تبصره، کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلفند ۱۰ درصد از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی پزشکان را که به موجب دریافت وجه صورت حساب‌های ارسالی به بیمه‌ها یا نقداً از طرف بیمار پرداخت می‌شود، به عنوان علی الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک مربوط تا پایان ماه بعد از صدور صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.
البته لازم است نمایندگان مجلس ضمن توجه به لزوم پیاده سازی دقیق این قانون در سال آینده، ضمانت‌های اجرایی نیز در نظر بگیرند؛ اما به هر حال برداشتن گام‌هایی هر چند تدریجی در بهبود روند مالیات ستانی کشور امیدوارکننده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا