فارس دارای گسترده ترین شبکه فیبر نوری زیرساختی در کشور است

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس گفت: در بخش زیرساخت ها، فارس اکنون گسترده ترین شبکه فیبرنوری زیرساختی در کشور را دارد و در حال حاضر طول شبکه فیبر کشیده شده توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به چهار هزار و ۹۹ کیلومتر رسیده است.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، مهرداد سهرابی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه که با حضور احمدعلی ظهیری مدیرکل ارتباطات زیرساخت فارس و احمد فرهمند مدیر امور شعب پست بانک استان فارس در اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس برگزار شد، گزارش جامعی از عملکرد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فارس ارائه کرد.

سهرابی گفت: بیش از ۸۳ شرکت فناور در پارک علم و فناوری استان فعالیت می کنند و ۱۶۰ شرکت در حوزه ICT در پردیس شرکتهای دانش بنیان فعالیت دارند و از مجموع ۴۲۴ شرکت ثبت شده در سازمان نظام صنفی رایانه ای استان، ۳۰ شرکت دانش بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعال هستند.

رییس شورای مدیران واحدهای تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با بیان اینکه از لحاظ تعداد شرکتهای حوزه ICT، فارس رتبه چهارم کشور را داراست، در رابطه با نهادهای پشتیبان کسب و کار در استان، اظهار کرد: شتابدهنده “کوانتوم” در دانشگاه شیراز مستقر است و شتاب دهنده “هاب همراه اول” که پروژه مشترک بین همراه اول و دانشگاه شیراز است در این دانشگاه وظایف شتابدهی به کسب و کارها را بر عهده دارد.

وی افزود: شتاب دهنده “نوران” و “سحاب” در دانشگاه علوم پزشکی و شتاب دهنده “فارس آپ” در پردیس شرکتهای دانش بنیان مستقر و فعال هستند.

سهرابی در خصوص تسهیلات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جهت حمایت از کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات استان نیز گفت: در قالب سه طرح مختلف تسهیلات به شرکتهای استانی پرداخت شده است.

وی در این خصوص تشریح کرد: در طرح های فناورانه از نوع کسب و کار مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، در حوزه شرکتهای نوپا مبلغ ۷۷ میلیون تومان و در زمینه اپلیکیشن های موبایل مبلغ ۹۰ میلیون تومان به طرح های مورد تایید پرداخت شده است.

مدیرکل ICT استان فارس بیان کرد: در راستای اجرای قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، از بین ۲۱۰ طرح، ۷۶ طرح در کمیته فنی اشتغال استان مورد تایید قرار گرفت که تاکنون به ۴۰ طرح مبلغ ۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده است و موجب اشتغال ۶۰ نفر فراهم شده است.

سهرابی سپس به سهم اشتغال برنامه های موبایلی در استان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این حوزه برای یک هزار و ۱۹۲ نفر در فارس اشتغال زایی شده که رتبه چهارم کشور در این حوزه می باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در خصوص تعداد نرم افزارهای موبایلی نیز گفت: استان فارس با ۵ هزار و ۹۷۸ برنامه رتبه هفتم کشور را دارد.

مدیر ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان فارس در خصوص وضعیت ارتباطی استان نیز گفت: ضریب نفوذ تلفن همراه در فارس ۷۶/۶۹ درصد است و مقدار این شاخص برای مشترکان اینترنت پرسرعت ثابت ۲۵/۱۲ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت نیز به ۴۱/۶۶ درصد می رسد.

سهرابی اظهار کرد: در حوزه شبکه فیبر نوری نیز شاهد توسعه قابل توجهی در استان بوده ایم به نحوی که استان فارس به مرکز توزیع و انتقال پهنای باند به استان های جنوبی تبدیل شده است.

وی افزود: در بخش زیرساخت ها، فارس اکنون گسترده ترین شبکه فیبر نوری زیرساختی در کشور را دارد و در حال حاضر طول شبکه فیبر کشیده شده توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به ۴ هزار و ۹۹ کیلومتر رسیده است و طول شبکه فیبر نوری مخابرات نیز ۱۰ هزار و ۴۷۲ کیلومتر است.

سهرابی با اشاره به رشد ۳/۴ درصدی توسعه فیبر نوری در استان فارس، تصریح کرد: در حوزه پهنای باند بین المللی ۳۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم و پهنای باند وروردی استان ۷۶ درصد افزایش یافته و ظرفیت پهنای باند خروجی بیش از ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: در فارس۵۴۰ دفتر ICT روستایی و ۵۲۳ دفتر پیشخوان خدمات شهری فعالیت دارند و در زمینه برون سپاری خدمات دستگاه های اجرایی استان به این دفاتر گفت: تاکنون ۸۰۰ خدمت در استان شناسایی شده که از این تعداد نیز دستورالعمل حدود ۷۰۰ خدمت پیاده سازی شده و ۵۵۰ خدمت نیز عملیاتی شده است.

سهرابی بیان کرد: به منظور توسعه دسترسی اینترنت پرسرعت در روستاها از سال گذشته تعداد یک هزار و ۲۴ روستا و آبادی به روستاهای دارای پوشش اینترنت پرسرعت استان اضافه شده است و بر این اساس تا کنون یک هزار و ۸۹۸ روستا و آبادی در استان فارس دارای پوشش اینترنت پرسرعت هستند.

وی در پایان با اشاره به رشد ۱۵ درصدی دسترسی به شبکه اینترنت پرسرعت در استان فارس در سال ۹۷، بیان کرد رشد این شاخص در روستاها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۳۳ درصد بوده است.

احمدعلی فرهمند مدیر امور شعب پست بانک استان فارس نیز در این نشست با اشاره به رویکرود پست بانک گفت: پست بانک در سال ۸۳ به عنوان یک بانک ملی به رسمیت شناخته شد و با استفاده از بسترهای مورد بحث در وزارت ارتباطات تصمیمات جدیدی بر گسترش خدمات گرفته شد.

وی افزود: پست بانک اولین بانکی بود که از طریق باجه های خصوصی به ارائه خدمات پرداخت و امروز خدمات آنلاین و برخط را در روستاها در حال ارائه هستیم.

فرهمند با اشاره به تسهیل خدمات رسانی بانکی به روستاها، عنوان کرد: از طرح های این حوزه به عنوان تامین کننده مالی حمایت می کنیم و سامانه جامع بانکی در روستاها راه اندازی شده و ارائه سرویس های الکترونیک در روستاها آغاز شده است.

مدیرامور شعب پست بانک استان فارس با بیان اینکه ۴۱۲ میلیارد ریال تسهیلات در بخش های مختلف به یک هزار و ۶۰ نفر داده شده است، متذکر شد: در بخش کشاورزی و صنعت و معدن در حال رایزنی هستیم و در راستای دسترسی ۲۴ ساعته مردم از خدمات و در فاز اول ۵۹ دستگاه خودپرداز در روستاهای فارس نصب شد.

وی افزود: ۷۲۴ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است و تاکنون ۴۱۲ میلیارد ریال تسهیلات تاکنون پرداخت شده است و ۸۰ درصد طرح ها را بانک تامین مالی می کند.

مدیر امور شعب پست بانک استان فارس خاطرنشان کرد: ۱۸۳ روستای فارس دارای دستگاه خودپرداز هستند و ۳۳۱ نقطه ارتباطی ایجاد شده است و در حوزه های مختلف در حال فعالیت هستیم و به سرعت به درخواست ها پاسخ داده می شود.

فرهمند یادآور شد: ۱۱۸ طرح پست بانک با اشتغال ۵۰۸ نفر و با اعتبار ۲۸۵ میلیارد ریال در دهه فجر افتتاح شد که ۱۹ باجه خدمات رسانی در روستاها به بهره برداری رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا