ارتقای ۵۰ رتبه‌ای ایران در شاخص جهانی انتشار داده‌های باز

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: جایگاه ایران در شاخص‌های جهانی در ارتباط با داده‌های بازی (Open Data) که دولت‌ها در اختیار جامعه و مردم قرار می‌دهند در بازه زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، به میزان ۵۰ رتبه ارتقا یافته است.

موبنا – «حمیدرضا ربیعی» در سمینار آموزشی بستر ملی داده‌های باز و کاربردی افزود: تا سال ۲۰۱۵، در واقع داده‌ بازی نداشتیم و جایگاه جهانی ما در این زمینه، ۱۱۷ بود اما در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۶۷ رسیده‌ایم.
همزمان با این سمینار، سامانه ملی کاتالوگ و مجموعه داده‌های باز و کاربردی به نشانی https://data.gov.ir در مرکز همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد و ربیعی تاکید کرد که مطمئنا توسعه سامانه ملی داده‌های باز می‌تواند رتبه جهانی ایران را در این عرصه ارتقا بخشد.
وی به مبحث توانمندسازی دولت و جامعه با استفاده از امکان داده‌های باز پرداخت و توضیح داد: سامانه ملی داده‌های باز از نزدیک به دو سال قبل فعالیت خود را در زمینه انتشار داده‌ها آغاز کرده و با هدف ترویج فرهنگ شفاف‌سازی فعالیت‌ها راه‌اندازی شده است.
ربیعی خاطرنشان کرد: پروژه سامانه ملی داده‌ها زیرساخت مشترکی در اختیار مردم و سازمان‌ها قرار می‌دهد که دیتاهای خودشان را وارد سامانه کنند و به دیتاهای دیگران دسترسی داشته باشند.
وی بیان داشت: داده‌هایی که در این سامانه وجود دارد قابلیت جستجو دارد و می‌توان به سادگی از آن استفاده کرد، تسهیل جستجو و بازیابی از امکانات مهم این سامانه است و افراد می‌توانند دیتای مورد نظرشان را با بقیه افراد به اشتراک بگذارند و همین قابلیت، زمینه را برای سرعت بخشیدن به سند توسعه دولت الکترونیک فراهم می‌کند.
ربیعی در تشریح فازهای چهارگانه پروژه سامانه ملی نیز گفت: فاز اول، تحقیق و پژوهش بود که به صورت کامل انجام شد و اسناد آن وجود دارد، فاز دوم توسعه کاربری سامانه، فاز سوم ترویج فرهنگ‌سازی و فاز چهارم، توسعه مدیریتی سامانه برای راهبری بوده که درحال انجام است.
این استاد دانشگاه گفت: شفاف‌سازی در دولت، ایجاد فرصت‌های تجاری جدید و حفاظت از کره زمین از مهم‌ترین نیازهای ما به استفاده از داده‌های باز است که باعث تاثیرات بزرگی بر اقتصاد، اجتماع و فرهنگ می‌شود.
وی در ادامه به مشکلاتی که در کشور در خصوص دسترسی به داده‌ها وجود دارد اشاره کرد و گفت: فقدان زیرساخت، نبودِ متولی مدیریت داده‌ها، نداشتن دسترسی به داده‌ها و موازی‌کاری از مشکلات اساسی است، البته از زمان آغاز پروژه سامانه ملی داده‌های باز تاکنون، زیرساخت‌های لازم به وجود آمده است.
به گزارش ایرنا، عنوان «داده باز» به داده‌هایی اطلاق می‌شود که به صورت رایگان و آزاد در اختیار همه قرار دارد تا بتوانند از آن استفاده کنند و به هر صورت دلخواه به نشر آن بپردازند.
«داده باز» دارای محدودیت‌های مربوط به حق کپی‌رایت یا موارد محدودکننده مشابه آن نیست و مفاهیم مشابهی با دیگر جنبش‌های باز (Open)، نظیر نرم‌افزارهای متن باز (Open Source) درست مشابه آنچه در سیستم عامل اندروید شاهد آن هستیم یا محتوای آزاد (Open Content) دارد.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا