آی پد بیماری نقاشی های مشهور را تشخیص می دهد

محققان دانشگاه نرم افزاری برای آی پد ابداع کرده اند که با بررسی آثار هنری، دلیل ایجاد برجستگی روی سطح نقاشی های مشهور به نام «آکنه هنری» را یافته است.

موبنا – برخی از زیباترین نقاشی های رنگ روغن جهان خود به خود نابود می شوند. در این نقاشی ها برجستگی هایی به وجود می آید که «آکنه هنری» نام دارد.

آثار «جورج اوکیف» و «رامبراند» میان صدها اثری هستند که در این شرایط قرار گرفته اند. دهه های متمادی کارمندان موزه ها سعی داشتند از ایجاد این مشکل جلوگیری کنند.

اما اکنون گروهی از محققان دانشگاه «نورث وسترن» در شیکاگو یک نرم افزار آی پد طراحی کرده اند که می تواند از نزدیک روی رنگدانه ها تمرکز و مشکلات شیمیایی آنها را آشکار کند.

این فناوری می تواند در ۲۰ ثانیه نقاشی را اسکن کند و یک تصویر سه بعدی از آن بسازد. محققان با زوم کردن روی نقاشی های مبتلا به آکنه هنری «جورج اوکیف» متوجه شدند این برجستگی ها صابون های فلزی هستند که به دلیل احتراق رنگدانه های رنگ روغن و یون ها به وجود می آیند.

محققان و مدیران موزه معتقدند دستگاه ابداعی می تواند با ردیابی سریع تر مشکلات از تخریب آثار هنری جلوگیری کند.

«مارک والتون» یکی از مولفان این پژوهش می گوید: اسیدهای چرب آزاد درون رنگ روغن با رنگدانه های حاوی سرب و روی واکنش نشان می دهند. به این ترتیب نوعی فلز صابونی ایجاد می شود که نوعی برجستگی در اثر به وجود می آورد که شبیه آکنه است.

می توان با هزینه ای اندک به وجود آمدن این آکنه ها را رصد کرد. به این ترتیب کارمندان موزه می توانند با استفاده از روش های مختلف درمان هایی برای آثار هنری مبتلا تجویز کنند.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا