نقش فناوری اطلاعات در توسعه و افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد بر استفاده از زیرساخت‌ها و قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در رشد بهره‌وری با توسعه هوشمندسازی در کشاورزی و افزایش فرصت‌های شغلی و گسترش فضای کسب و کار در این بخش تاکید کرد.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، اکرم فداکار، در ششمین نشست کمیته راهبری و سیاستگذاری اشتغال با اشاره به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در افزایش بهره‌وری در تمامی بخش‌ها و به ویژه در بخش کشاورزی و زیربخش‌های آن، افزود: هم اکنون چندین استارتاپ در استان در زمینه توزیع میوه فعال هستند که با نگاه ویژه به توانمندی‌های آنها و تعیین سهم آنها در بازار بخش کشاورزی می‌توان گام بلندی برای تکمیل زنجیره تولید تا مصرف این محصولات برداشت.

فداکار، در این نشست که با دستور کار بررسی برنامه تولید و اشتغال بخش کشاورزی استان برگزار شد، با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی در راستای برقراری تعامل، همکاری و سرمایه گذاری جهت افزایش بهره‌وری از طریق هوشمندسازی، و توسعه و بهبود فضای کسب وکار و بازار این بخش بر پایه فناوری اطلاعات گفت: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم و استراتژیک است و با توجه به موضوع آب در استان یزد، ورود فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی و استفاده از ظرفیت شرکتهای فناور با هدف کاهش مصرف آب بسیار اهمیت دارد.

عضو کمیته راهبری و سیاستگذاری اشتغال، ایجاد شبکه های مجازی توزیع کالا را باعث رونق فضای کسب و کار و کاهش فاصله تولید تا مصرف محصولات کشاورزی دانست و گفت: شرکت‌های نوپا می‌توانند در بخش‌های مختلف اکوسیستم بخش کشاورزی شامل مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک، مکانیزاسیون زنجیره ارزش، کشاورزی دقیق، فناوری‌های نوین آبیاری و سمپاشی و … ورود کرده و منجر به افزایش رفاه و رضایتمندی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شوند.

فداکار در پایان پیشنهاد کرد با هدف شناسایی توانمندی‌های فعالان اکوسیستم کشاورزی، نشست‌های مشترک هم‌اندیشی و گفت‌وگو بین متولیان بخش کشاورزی و استارت آپ های این حوزه، برگزار و با معرفی نیازها و فرصت‌ها، ایده‌ها، طرح‌ها و راهکارهای مناسب بررسی و انتخاب شوند.

در بخش دیگری از این نشست، سید جمال سجادی‌پور، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با تشریح برنامه تولید و اشتغال بخش کشاورزی استان گفت: سعی شده در این برنامه به فناوری‌های نوین و استارتاپ ها توجه ویژه شود.

سجادی‌ پور، با اشاره به تولیدات متنوع و حجیم استان در بخش کشاورزی افزود: متاسفانه هنوز زنجیره بخش کشاورزی تکمیل نشده و به ورود استارتاپ ها در بخش های مختلف آن به ویژه در قسمت بازرگانی و فروش و تامین نیاز بازار هدف نیازمندیم.

وی با استقبال از بهره مندی از ظرفیت بالای بخش فناوری اطلاعات استان ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک شرایط حضور پررنگ استارتاپ ها در تکمیل زنجیره بخش کشاورزی فراهم شود.

بنا به این گزارش، ششمین نشست کمیته راهبری و سیاستگذاری اشتغال به میزبانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، روز دوشنبه، ۲۹ بهمن ماه، با حضور مدیران و نمایندگانی از استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق بازرگانی، نظام مهندسی کشاورزی و بانک کشاورزی برگزار و برنامه تولید و اشتغال بخش کشاورزی استان در قالب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷، بررسی شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا