یزد در مسیر تبدیل شدن به پایتخت سواد رسانه‌ای

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با تاکید بر اهمیت تولید محتوا و نهضت سواد رسانه‌ای، به معرفی برنامه‌های حمایتی وزارت ارتباطات و فعالیت‌های آتش به اختیار در این حوزه پرداخت.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، اکرم فداکار مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان، در نشست آغاز رسمی فعالیت انجمن سواد رسانه‌ای ایران در استان یزد گفت: با وجود اینکه ماموریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه و تامین زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات است، اما به دلیل اهمیت، ارزشمندی و اولویت موضوع تولید محتوا به این حوزه نیز ورود کرده است.

فداکار، با اشاره به برخی برنامه‌های وزارت ارتباطات در حوزه تولید و توزیع محتوای مناسب، از طرح توسعه خدمات فضای مجازی برای کودک و پروژه صیانت از خانواده و کودک نام برد و برگزاری جشنواره کودکآنلاین و تولید محتوای چندرسانه‌ای در قالب وب‌سری و فیلم کوتاه را نمونه‌هایی از فعالیت‌های آتش به اختیار این وزارتخانه دانست.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، همچنین برگزاری نشست‌های هفتگی «نقد و اندیشه» با حضور صاحبنظران و فعالان فضای مجازی و رسانه، به میزبانی وزارت ارتباطات و پرداختن به موضوعات گوناگون فضای مجازی از جمله اخبار جعلی، کودکان، روحانیت، نهضت تولید محتوا و سواد رسانه ای و … را در این راستا عنوان کرد.

نماینده ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان یزد با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد تا با همکاری و مشارکت دستگاه‌ها و نخبگان فرهنگی و اجتماعی، کارهای مشابهی در این زمینه‌ها در سطح استان اجرا شود، بر تلاش برای بالا بردن ضریب نفوذ دستیابی مخاطبان اصلی به محتوای تولید شده تاکید کرد.

فداکار در ادامه با تاکید بر لزوم تعریف یک مدل اقتصادی مناسب در حوزه تولید و توزیع محتوا، شناخت ظرفیت‌های استانی بویژه شرکت‌های خصوصی تولیدکننده محتوا را دارای اهمیت دانست و با بیان چند نمونه، به اهمیت دادن خانواده‌های یزدی به مساله آموزش و هزینه کردن در این بخش اشاره کرد.

عضو شورای هماهنگی نوآوری و فناوری استان یزد، طرح ایده و راه‌اندازی نخستین مرکز حمایت از کسب و کارهای نوپای فرهنگی و اجتماعی در یزد و فعالیت مدرسه کسب و کار دانش‌آموزی را یادآور شد و آنها را در کنار مراکز مهارت افزایی، مراکز نوآوری، دانشگاه ها، پارک علم و فناوری، شتابدهنده ها و …، بخشی از زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی فناوری اطلاعات و ارتباطات استان دانست.

عضو شورای راهبری توسعه مدیریت استان یزد، پیگیری برای تعریف و برگزاری دوره‌های اجباری برای مسئولان، از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور را یکی از راهکارهای افزایش سواد رسانه ای مدیران دولتی عنوان کرد و با اشاره به اختیاری بودن درس سواد رسانه‌ای در مدارس، اهمیت دادن به هدایت دانش‌آموز و ارایه با کیفیت موضوع را در آموزش و پرورش خواستار شد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد از برنامه های وزارت ارتباطات در راستای حمایت از تولید محتوای داخلی و افزایش مشارکت بخش خصوصی در توسعه کسب و کارهای دیجیتال خبر داد و افزود: با پرداخت تسهیلات وام وجوه از فعالیت‌های تولید محتوا از جمله در حوزه سواد رسانه‌ای حمایت می‌شود.

فداکار، در پایان، با استقبال از طرح پیشنهاد تبدیل یزد به پایتخت سواد رسانه‌ای ایران از سوی مدیرعامل این انجمن، آن را با توجه به پیشینه علمی و فرهنگی یزد، امری شدنی دانست و برای معرفی و فعالسازی ظرفیت‌های بخش فاوای استان در جهت پیشبرد اهداف انجمن سواد رسانه‌ای ایران اعلام آمادگی کرد.

این نشست، روز یکشنبه، ۲۸ بهمن ماه، در راستای افزایش مشارکت دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی استان با دعوت مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد و با حضور محمدصادق افراسیابی، معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران برگزار شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا