مصر ایران کجاست؟

بسیاری از ما برای اولین بار در فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک به کارگردانی رضا میرکریمی، چشممان به کویر مصر افتاد.

موبنا – بعد از نمایش این فیلم، روستای مصر کم‌کم بر سر زبان‌ها افتاد و به مقصد تورهای طبیعت‌گردی زیادی تبدیل شد.

کویر مصر کجاست؟

مصر

مصر که قبلا اسم‌هایی مثل چاه دراز، کلاته یوسف و مزرعه یوسف هم داشت، روستایی از توابع خور و بیابانک اصفهان است. جندق در ۴۵ دقیقه‌ای این روستا و خور در ۶۰ کیلومتری آن قرار گرفته و در مجموع ۸ ساعت با تهران فاصله دارد. مسیر دسترسی به این کویر از شهرهای  تهران، سمنان، دامغان، معلمان و جندق می‌گذرد. از جندق تا مصر ۴۰ کیلومتر جاده‌ خاکی در پیش است و راه حدود ۱ ساعت طول می‌کشد.

مصر

مسیر دیگری هم برای رسیدن به این منطقه هست. مسیر دوم از تهران، قم، کاشان، اردستان، نائین، انارک، چوپانان، چاه‌ملک، فرخی می‌گذرد. بعد از روستای فرخی و نرسیده به شهر خور، در سمت چپ جاده‌، جاده‌ای فرعی جدا می‌شود و ما را به مقصد می‌رساند.

چرا اسمش مصر است؟

معروف‌ترین داستان درباره اسم این کویر به داستان شخصی به اسم یوسف برمی‌گردد. یوسف، یکی از اهالی این روستا بوده و موقعی که روستا با کم آبی مواجه می‌شود، چاه عمیقی حفر می‌کند و به آب می‌رسد. او از مردم می‌خواهد به احترام حضرت یوسف و داستانش که در مصر اتفاق افتاد، اسم مصر را روی روستا بگذارند و مردم هم به احترامش می‌پذیرند.

مصر یک بلوار اصلی دارد که پر از کافه و اقامتگاه است. نزدیک به ۲۰ دقیقه طول می‌کشد که به ته بلوار برسیم و از اینجا رمل‌های طلایی رنگ مصر شروع می‌شود. در اینجا هم مثل دیگر کویرهای ایران، شترسواری و آفرودسواری به راه است و برخلاف دیگر کویرها، مغازه و سوپرهای زیادی هم پیدا می‌شود.

کویر مصر

رمل‌های و تپه‌های شنی مصر، کوتاه‌تر از کویر مرنجابند، اما به خاطر تاثیر فیلم خیلی دور، خیلی نزدیک از یک طرف و برگزاری تورهای مختلف به مقصد این کویر از طرف دیگر، مصر، چند سالی‌ست که خیلی معروف شده.

در این کویر هم مثل دیگر کویرها، آسمان پر ستاره است و ستاره‌ها با فاصله کمی از زمین قرار گرفته‌اند. انگار که می‌توان دست دراز کرد و چندتایی از آنها را برای خود داشت.

نشستن کنار آتش در کویر

کویر مصر نزدیک جندق واقع شده و به خور و بیابانک هم نزدیک است. معدن پتاس خور که می‌توان از آن سوغات و صنایع دستی خرید و دریاچه نمک خور که یکی از زیباترین دریاچه‌ های نمک ایران است، به این منطقه خیلی نزدیکند.

 منبع: اسنپ تریپ

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا