راهکاری برای تامین آب در اتیوپی! (+عکس)

در مجموع هزینه لازم برای راه اندازی یک برج بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار آمریکا خواهد بود . علاوه بر این امکان نصب آسان برج های وارکا در موقعیت های جغرافیایی متفاوت نیز وجود خواهد داشت.

موبنا؛ رکسانا دانیالی – روند جمع آوری آب در بسیاری از روستاهای دور افتاده اتیوپی و دیگر نقاط جهان، کاری بس دشوار و البته خطرناک است. از جمله مهم ترین چالش هایی که در این زمینه وجود دارد، می توان به آلودگی منابع آب با زباله های انسانی و حیوانی اشاره کرد. مسئله کمبود آب که بیش از ۱ میلیارد نفر در سراسر دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است، توجه مردم را به افراد خیری همچون بیل گیتس (وی در سال ۱۹۷۵ با مشارکت پل آلن شرکت مایکروسافت را تاسیس کرد) جلب می کند. معماران مختلف نیز از این موضوع بی بهره نبوده اند. برای مثال به تازگی یک معمار و هنرمند ایتالیایی به نام آرتورو ویتوری اقدام به طراحی ساختارهایی از جنس بامبو تحت عنوان برج های جمع آوری آب وارکا کرده است که می توانند آب قابل شرب را از آسمان برداشت کنند!

راهکاری برای تامین آب در اتیوپی! (+عکس)

ویتوری برای سالیان سال با استفاده از نمونه های تجربی و ساخت پروتوتایپ های مختلف، ایده منحصر به فرد خود را مورد بررسی و آزمایش قرار داده است. وی همچنین سعی کرده است که با توسعه امکانات اضافی در خصوص برج های مذکور، کارایی آنها را افزایش دهد. در نهایت اولین برج آزمایشی در یک منطقه روستایی در جنوب اتیوپی در ماه مه سال ۲۰۱۵ نصب شد که همچنان نیز تحت نظارت است. در تصویر زیر می توان سیر تکاملی برج های جمع آوری آب وارکا را مشاهده کرد.

راهکاری برای تامین آب در اتیوپی! (+عکس)

ایده ساخت برج های وارکا پس از بازدید ویتوری از دهکده های کوچک دور از دسترس در فلات مرتفع شمال شرقی اتیوپی به ذهن وی خطور کرد. او شاهد زندگی دشوار ساکنینی بود که در اکثر مواقع سال بدون آب، برق، سرویس بهداشتی و یا حتی حمام به حیات خود ادامه می دادند. آب شرب مورد استفاده نیز بیشتر از حوضچه های محافظت نشده ای که مستلزم مایل ها پیاده روی بودند و احتمال آلودگی بالایی هم داشتند، تامین می شد.

راهکاری برای تامین آب در اتیوپی! (+عکس)

طرح پیشنهادی ویتوری، سیستمی سبک وزن با ساخت آسان و کاملا مستقل بود که به نظر می رسید کارایی قابل توجهی نیز داشته باشد. این سیستم متشکل از یک چهارچوب با چوب بامبو است که داخل آن با استفاده از مش های پلی استر پر شده است. یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های این طرح، هزینه پایین ساخت آن محسوب می شو. بخار آب حاصل از باران، مه و یا شبنم، از طریق سطح سرد مش های برج متراکم شده و به صورت قطرات آب در مخزن زیرین ساختار جمع آوری می شوند. عملکرد این برج ها وابسته به شرایط آب و هوایی است اما تخمین زده شده است که هر برج قادر به تولید ۱۰۰ لیتر آب در روز باشد.

راهکاری برای تامین آب در اتیوپی! (+عکس)

جالب است بدانید که عوامل زیادی الهام بخش توسعه چنین برج هایی بوده اند و اما شاید اصلی ترین آنها را بتوان سنت های محلی و درخت غول پیکر وارکا که بومی اتیوپی است به شمار آورد. برج های جمع آوری آب وارکا به گونه ای طراحی شده اند که تحت مالکیت مردم و استفاده مردم روستا باشند. این برج ها علاوه بر این که مایع حیات را به مردم منطقه باز خواهند گرداند، می توانند به عنوان محلی برای گردهمایی های عمومی زیر سایبان طراحی شده نیز عمل کنند.

راهکاری برای تامین آب در اتیوپی! (+عکس)

در مجموع هزینه لازم برای راه اندازی یک برج بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار آمریکا خواهد بود . علاوه بر این امکان نصب آسان برج های وارکا در موقعیت های جغرافیایی متفاوت نیز وجود خواهد داشت. در تصویر زیر طرحی مفهومی از یک خانه وارکا نیز دیده می شود که قرار است برای کمک به بومیان جنگل های بارانی گرمسیری کامرون (کشوری در غرب آفریقا) توسعه یابد.

راهکاری برای تامین آب در اتیوپی! (+عکس)

به طور کلی هدف از ساخت برج های جمع آوری آب وارکا کمک به جوامع آسیب پذیر در مناطق مختلف نظیر ماداگاسکار، کلمبیا، برزیل، هند و کامرون است. چنین پروژه هایی نه تنها استفاده از مواد اولیه محلی را افزایش می دهند، بلکه راه حلی مناسب برای مشکلات منطقه نیز خواهند بود. طرحی دیگر تحت عنوان W-solar هم پیشنهاد شده است که به واسطه آن هر کدام از برج های وارکا تبدیل به یک منبع الکتریسیته برای شارژ دستگاه های هوشمند مانند گوشی های همراه و همچنین تامین روشنایی خواهند شد. البته روند توسعه برج های وارکا به همین جا محدود نمی شود و موارد دیگری از جمله W-toilet (برای بهبود بهداشت و سلامت) و W-garden (استفاده از آب برداشتی برای تولید مواد غذایی) را نیز شامل خواهد شد.

راهکاری برای تامین آب در اتیوپی! (+عکس)

راهکاری برای تامین آب در اتیوپی! (+عکس)

راهکاری برای تامین آب در اتیوپی! (+عکس)

راهکاری برای تامین آب در اتیوپی! (+عکس)

 منبع: پول نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا