همه شهرهای خراسان جنوبی تحت پوشش اینترنت پرسرعت هستند

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با اشاره به پوشش اینترنت در شهرهای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر همه شهرهای این استان از اینترنت پرسرعت بهره مند هستند و پوشش نسل چهار همراه در شهرهای استان برقرار است.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی، علی دلگیر مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در برنامه «ترنم انقلاب» که از شبکه سیمای استانی خاوران پخش شد در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در دوره قبل از انقلاب، بیان کرد: در دوران قبل از انقلاب با توجه به وضعیت علمی کشور در آن زمان و سطح پایین کشور به لحاظ دسترسی به تکنولوژی های روز در اکثر شهرها و غالب روستاها ارتباط فراگیر و در دسترس همه وجود نداشت.

وی با اشاره به سرعت چشمگیر توسعه ارتباطات بعد از انقلاب ادامه داد: بعد از انقلاب با پیشرفت علوم مختلف، پرورش مهندسین توانمند مخابراتی و تکیه بر علوم و نیروی داخلی پیشرفت های شگرفی در حوزه ارتباطی کشور صورت گرفت، احداث مراکز تلفن چند هزار شماره ای و توسعه ارتباطات در شهرها و روستاها از دستاوردهای نظام در دهه اول و دوم انقلاب بوده است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در ادامه به رشد تکنولوژی های ارتباطی و توسعه ارتباطات نوین در دهه سوم و چهارم انقلاب اشاره کرد و افزود: همزمان با رشد تکنولوژی های ارتباطی کشور ما نیز به همت جوانان خبره حوزه ارتباطی از پیشرفت ها بی نصیب نبوده و در دهه سوم انقلاب فیبر نوری و تلفن همراه وارد شبکه ارتباطی کشور شد. در دهه چهارم انقلاب هم کاهش شکاف دیجیتالی شهر و روستا در راس برنامه های ارتباطی قرار گرفت، بگونه ای که حتی روستاهای با جمعیت زیر ۲۰ خانوار از شبکه ارتباطی کشور بهره مند شدند. توسعه شبکه اینترنت پرسرعت، ارائه بروزترین نسل های تلفن همراه و روی آوردن به کسب و کارهای اینترنتی از دیگر دستاوردهای نظام در دهه چهارم عمر انقلاب بوده است.

وی در خصوص نقش تکنولوژی ارتباطات بر سیاست، اقتصاد و حقوق شهروندی خاطرنشان کرد: دسترسی مردم به اطلاعات و قوانین و بخشنامه ها و برنامه ها بر بستر فناوری اطلاعات، توسعه دولت الکترونیکی و توسعه عدالت اجتماعی، دسترسی آسان گروه های مختلف سیاسی به نظرات مردم و برعکس، افزایش رضایت مردم از دولت ها با توسعه خدمات الکترونیکی همه از دستاوردهای سیاسی ارتباطات و فناوری اطلاعات به حساب می آیند.

دلگیر اضافه کرد: توسعه اقتصاد دانش بنیان و ایده پردازی جوانان در حوزه های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ایجاد کسب و کارهای نوپایی که در آینده به یک کسب و کار مستقل تبدیل یا با الحاق به کسب و کارهای بزرگتر به حیات خود ادامه می دهند از جمله مزایای اقتصادی فناوری اطلاعات است، توسعه خدمات الکترونیکی از قبیل بانکداری الکترونیکی، ارائه برخی خدمات دولت بر بستر فناوری اطلاعات، آموزش، گردشگری و مشابه این خدمات از دستاوردهای توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه حقوق شهروندی هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر همه شهرهای این استان از اینترنت پرسرعت بهره مند هستند و پوشش نسل چهار همراه در شهرهای استان برقرار است. توسعه شبکه ملی اطلاعات که دارای سه لایه زیرساخت، خدمات و محتواست از مهمترین دستاوردهای نظام در این حوزه است که در لایه زیرساخت توسعه زیرساخت های ارتباطی اعم از تلفن ثابت، همراه و اینترنت پرسرعت در اقصی نقاط کشور و توسعه شبکه انتقال مثل فیبر نوری، ارتباطات ماهواره ای و…، ایجاد مراکز تبادل ترافیک ملی و مراکز داده و توسع شبکه های دسترسی از مهمترین اقدامات است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا