چگونه چوب‌ها را ضدحریق کنیم؟

محققان توضیح دادند در جریان انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی این ماده نشان داد که کاملا اثرگذار است و سلولز را در چوب به شکل کاملا موثر حفظ می‌کند.

موبنا – هفته گذشته در خبرها اعلام شد گروهی از دانشمندان در دانشگاه تگزاس  ماده غیرسمی جدیدی را برای مقابله با حریق کشف کرده‌اند که می‌تواند شعله‌های آتش را بدون هرگونه عوارض جانبی در کوتاه‌ترین زمان خاموش کند و جلوی انتشار آن را بگیرد. هم اکنون گروهی دیگری از محققان در موسسه Empa سوئیس یک گام جلوتر رفته‌اند و این افراد می‌گویند به کمک ماده جدید خود می‌توانند چوب‌ها را ضدحریق کنند و به عبارت چوب‌ها به گونه‌ای عایق شوند که در بزرگترین آتش‌سوزی‌ها هم دچار حریق نشوند تا به راحتی بتوان از آنها برای ساخت بناها استفاده کرد.

ماده جدید که قابلیت ضدحریق کردن همه چوب‌ها را دارد در جریان همکاری‌های مشترک محققان مرکز سوئیسی Empa با «مرکز حفاظت از حریق برواگ» ساخته شده است. ماده جدید در اصل یک مایع بی‌رنگ است که با نام «افزودنی ضدشعله» شناخته می‌شود و به صورت اختصاری از آن با نام AFA یاد می‌کنند. این مایع در غلظت‌های تا کمتر از ۱۰ درصد بسیار موثر است و می‌تواند با رنگی که قرار است به چوب آغشته شود، ادغام شود و همچنین محققان توضیح دادند که این مایع به راحتی می‌تواند با پوشش‌های ضد اشعه ماورای بنفش ترکیب می‌شود و سپس در قالب یک لایه بی‌رنگ روی چوب به کار می‌رود. همچنین این مایع می‌تواند با پنل‌هایی که از فیبرهای چوبی ساخته می‌شوند ترکیب شود تا احتمال آتش‌سوزی آنها به هر دلیلی به طور کامل از بین برود.

مایع بی‌رنگ در اصل یک ماده شیمیای فعال است که از اورگانوفسفات ساخته می‌شود و ترکیباتی از ملکول‌های نیتروژن را هم در خود جا داده است در نهایت یک ملکول واحد برای مقابله با آتش را شکل دهد. این ماده افزودنی هیچ گونه گاز یا بخار سمی تولید نمی‌کند و همچنین در آن از بازدارنده‌های سمی شعله مانند برمین، برون یا ترکیبات آلی هالوژنی استفاده نشده است.

محققان توضیح دادند در جریان انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی این ماده نشان داد که کاملا اثرگذار است و سلولز را در چوب به شکل کاملا موثر حفظ می‌کند. دانشمندان هم اکنون در حال انجام مراحل پایانی آزمایش خود هستند تا از این طریق ماده AFA با فاصله زمانی نه چندان طولانی بتواند به صورت گسترده وارد بازار جهانی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا