فشارتقاضا با«واردات بدون انتقال ارز»

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه واردات بدون انتقال ارز، موجب فشار تقاضا می‌شود،گفت:چون با محدودیت منابع ارزی مواجه هستیم، ارز باید صرفاً برای مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای استفاده شود.

موبنا – جعفر قادری با اشاره به مصوبه هیأت وزیران مبنی بر ثبت سفارش و واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید تا سقف ۳۰۰میلیون دلار بدون انتقال ارز گفت: اگر واردات بدون انتقال ارز صورت گیرد، فشار تقاضا در بازار به وجود خواهد آمد و مدیریت بانک مرکزی را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
وی افزود: در شرایطی که کشور ما با محدودیت منابع ارزی مواجه است، ارز باید صرفاً برای مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای به کار گرفته شود و مدیریت آن تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی باشد.
این استاد دانشگاه در ادامه اظهار داشت: البته مشکلاتی نیز در بانک مرکزی وجود دارد چراکه برخی فرآیندها طولانی و وقت‌گیر است و وقتی این موارد در کنار مشکلات گمرک و پیچیدگی هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گیرد، مشکلات جدی را برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد؛ به عنوان مثال، در حال حاضر بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی به علت بروکراسی پیچیده اداری، قادر به تأمین مواد اولیه خود نیستند و با وضع موجود نمی‌توانند فرآیند تولید خود را ادامه دهند.
قادری با اشاره به سخنان عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در خصوص واردات بدون انتقال ارز گفت: اگر بانک مرکزی می‌خواهد دغدغه‌هایش در خصوص «واردات بدون انتقال ارز» مورد توجه قرار گیرد، باید فرآیندهای موجود را بسیار خلاصه و مختصر کند تا مشکلات حل شود چراکه در حال حاضر، برخی از واحدهای تولیدی ماه‌ها است که در نوبت تأیید بانک مرکزی هستند؛ تغییر و تحولات بانک مرکزی نیز این فرآیند را بسیار کند کرده و این رویه باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا