نقدینگی بانکها صرف ساخت مال‌ها و برج‌های عاج می‌شود!

رئیس مجمع کارآفرینان ایران در نشست خبری بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی فضای کارآفرینی کشور، گفت: اقتصاد مقاومتی به فرموده مقام معظم رهبری یعنی کارآفرینی و ما باید به جریان کارآفرینی بها بدهیم و در عرصه عمل کارآفرینی را عملیاتی کنیم چرا که اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی درمان بسیاری از دردها و مشکلات امروز اقتصاد است.

موبنا – محمدرضا دیانی با بیان این‌که در بودجه ۹۸ تحول خاصی درجهت کاهش بدهی‌ها ایجاد نشده است، حجم بدهی دولت به بانک‌ها را ۱,۸۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بدهی مؤسسات و بانک‌های تجاری و غیردولتی به بانک مرکزی هم اکنون به مرز ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
رئیس مجمع کارآفرینان ایران با بیان این‌که بخش اعظمی از منابع بانک‌ها برای ساخت برج‌های عاج هزینه می‌شود، تاکید کرد: یکی از بانک‌هایی که ظرف چهار سال حجم نقدینگی‌اش ۱۰ برابر شده است، منابعش صرف ساخت و سازها، احداث مراکز تجاری و اداری، مال‌ها و ملک‌ها می‌شود.
دیانی تصریح کرد: نقدینگی در ایران نسبت به ۱۰ سال گذشته ۹۷۴ درصد رشد کرده ولی نرخ ارز ۱۲۰۰ درصد رشد داشته و این نقدینگی صرف اشتغال و بخش‌های مولد نشده است؛ در حالی که اگر این منابع در بخش‌های مولد و اشتغال سرمایه‌گذاری می‌شد، امروز حداقل ۴۰ میلیارد دلار افزایش درآمد ارزی داشتیم ولی ما تنها به نفت متکی شده‌ایم و دشمن روی نفت ما اعمال تحریم می‌کند در صورتی که در بسیاری از صنایع می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم ولی نقدینگی موجود به آسانی در اختیار سفته‌بازان، برج سازان، مال سازان و واردکنندگان ارز ۴,۲۰۰ تومانی قرار می‌گیرد.
وی افزود: در کشوری که موشک نقطه‌زن می‌سازیم و امنیت را برقرار می‌کنیم و دسترسی به اطلاعات دقیق است و سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و جریان‌های نظارتی دارد، چرا نمی‌توانیم رشد نقدینگی و تورم را کنترل کنیم؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا