ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همچنان ادامه دارد

بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود ادعای اخیر وزارت ارتباطات مبنی بر کنترل پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، ارسال این پیامک‌ها همچنان ادامه دارد.

موبنا – موضوع پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم یکی از مباحثی است که از سال‌ها پیش مطرح بوده و اظهارنظر‌های زیادی در رابطه با آن از سوی مسئولان و کارشناسان مطرح شده است. از آن جایی که این پیامک‌ها برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کنند، یکی از نارضایتی‌های همیشگی مشترکان اپراتور‌ها همین موضوع است و مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خاطر آن، بار‌ها از سوی مردم مورد انتقاد گرفته‌اند.

در طول سال‌های اخیر راهکار‌های مختلفی برای مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم بکار گرفته شد و در مقاطعی نیز این راهکار‌ها توانست تا حدی از حجم آن‌ها بکاهد، اما متأسفانه این موارد مقطعی بود و در نهایت مشکل پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم به قوت خود باقی می‌ماند. با توجه به اینکه هیچ راهکار مناسبی برای جلوگیری از ارسال این پیامک پیدا نشده، با گذشت زمان در سال‌های اخیر شاهد بیشتر شدن مزاحمت‌های پیامکی بوده‌ایم.

مسئولان وزارت ارتباطات هم می‌گویند نمی‌شود پیامک‌های تبلیغاتی را کنترل کرد و هم وعده جدید می‌دهند

پس از تلاش‌ها و بکارگیری جدیدترین روش‌ها برای مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم در سال گذشته توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از اواخر این سال مسئولان این وزارتخانه تقریباً به طور صریح اعلام می‌کردند که با وجود قطع هزاران سیم‌کارت ارسال‌کننده پیامک تبلیغاتی مزاحم، این امکان وجود ندارد که با ارسال این پیامک‌ها برخورد شود. مسئولان وزارت ارتباطات با وجود اعلام عدم‌توانایی کنترل پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، همچنان به وعده‌های خود مبنی بر مدیریت این پیامک‌ها ادامه می‌دادند.

با وجود اقدامات وزارت ارتباطات پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همچنان ارسال می‌شوند

به عنوان مثال حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اردیبهشت‌ماه امسال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: «ما هیچ وقت نگفتیم که تعداد پیامک‌های تبلیغاتی به صفر خواهند رسید؛ زیرا به خصوص بر روی سیم‌کارت‌های شخصی امکان به صفر رسیدن وجود ندارد. در حال حاضر بر اساس دستورالعمل، سیم‌کارت‌های شخصی در حال شناسایی هستند. از ۱۵ اسفند حدود ۱۲ هزار سیم‌کارت که با ارسال پیامک تبلیغاتی برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کردند، شناسایی شده و سرویس پیامکی آن‌ها از کار افتادند. علاوه بر موردی که ذکر شد، اپراتور‌ها هم موظف هستند تا پایان اردیبهشت سامانه‌ای را فعال کنند که در آن دسته‌بندی خدمات پیامکی معرفی شده باشد و مردم بتوانند انتخاب کنند که پیامک تبلیغاتی چه سرویسی را دریافت کنند. اپراتور‌ها این وعده را به من داده‌اند که این سامانه حداکثر تا هفته‌ی اول خرداد ارائه شود. با توجه به اینکه اکثر پیامک‌های تبلیغاتی از طریق سیم‌کارت‌های شخصی ارسال می‌شوند، با اجرایی شدن فرآیند‌هایی که ذکر شد، میزان این پیامک‌ها به ۱۰ درصد میزان فعلی می‌رسد.»

با وجود اقدامات وزارت ارتباطات پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همچنان ارسال می‌شوند

چرا امکان جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم وجود ندارد؟

با وجود این وعده‌ها و اقدامات، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم برای مردم همچنان ادامه دارد. آنطور که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده، ارسال این پیامک‌ها از ۳ روش صورت می‌گیرند که عبارت‌اند از ارسال از سرشماره‌ها، ارسال توسط خود اپراتور‌ها و ارسال با شماره شخصی. به گفته وزیر ارتباطات دو روش اول کنترل شده‌اند، اما روش سوم که ارسال از شماره شخصی است، با وجود قطع تعداد زیادی از سیم‌کارت‌های ارسال‌کننده، هنوز کنترل نشده و این معضل همچنان ادامه دارد و راه‌حلی برای آن پیدا نشده است.

با وجود اقدامات وزارت ارتباطات پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همچنان ارسال می‌شوند

دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم

ادامه این مزاحمت برای مردم، موجب شد حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در یکم بهمن‌ماه امسال در جمع مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به شدت از ادامه روند ارسال این پیامک‌های مزاحم انتقاد کند. روحانی در این دیدار گفت: «وقتی گردش آزاد اطلاعات رواج یابد و نظارت بر آن تقویت شود، دیگر شاهد آن نخواهیم بود که عده‌ای به طور فله‌ای با یک سیم‌کارت پیامک‌های تبلیغاتی انبوه بفرستند و وقت و عمر مردم را تلف کنند؛ اینگونه اتلاف وقت و عمر مردم و آزار و اذیت‌های بی‌حساب شرعاً حرام است.»

با وجود اقدامات وزارت ارتباطات پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همچنان ارسال می‌شوند

ادعای وزیر ارتباطات مبنی بر کنترل پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم

این انتقاد روحانی باعث شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کند مقابله جدی با ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم را آغاز کرده است. وزیر ارتباطات پس از گذشت چند روز با ابراز خوشحالی از موفقیت در برخورد با ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها، آمار‌هایی را ارائه و ادعا کرد که ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم تا حد زیادی کنترل شده است.

آذری جهرمی در آمار‌های خود اعلام کرد مجوز ۳۰ دفتر خدمات ارتباطی که با شیوه‌های غیرقانونی سیم‌کارت در اختیار ارسال‌کنندگان پیامک‌های مزاحم قرار می‌دادند، لغو و ۱۵۴۴۰ سیم‌کارت مزاحم در این مدت قطع شد، ۹۰ درصد کاهش مزاحمت در سه روز رقم خورد و آمار شکایت از پیامک‌های مزاحم نیز کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشت. وی همچنین تأکید کرد که این آمار‌ها نشان می‌دهد سیستم به خوبی کار می‌کند.

با وجود اقدامات وزارت ارتباطات پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همچنان ارسال می‌شوند

پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همچنان ادامه دارد

علیرغم گذشت چند هفته از ارائه این آمار‌ها توسط وزیر ارتباطات، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همچنان ادامه دارد و مشترکان اپراتور‌ها از این مزاحمت خلاص نشده‌اند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد کسانی که پیامک‌های تبلیغاتی دریافت می‌کردند، همچنان با این مشکل مواجه هستند؛ حتی بسیاری از مشترکان اعلام کرده‌اند پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم بیشتر از گذشته برایشان ارسال می‌شود. البته ممکن است برای برخی از کاربران، دریافت این پیامک‌ها کاهش یافته باشد، اما در مجموع نه‌تن‌ها کاهشی در کار نبوده بلکه برای برخی از مشترکان شاهد افزایش بوده‌ایم.

با وجود اقدامات وزارت ارتباطات پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همچنان ارسال می‌شوند

با وجود اقدامات وزارت ارتباطات پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همچنان ارسال می‌شوند

با وجود ادعای وزارت ارتباطات مبنی بر کنترل پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، این پیامک‌ها همچنان ارسال می‌شوند

چه باید کرد؟

این موضوع نشان می‌دهد که این بار هم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مدیریت معضل ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم موفق نبوده و مسئولان باید جدی‌تر از گذشته به فکر این مشکل باشند تا بتوانند راه‌حلی مناسب برای رفع این مزاحمت از مردم پیدا کنند. بدون شک اگر همه مسئولان دخیل در این امر تمام تلاش خود را بکار گیرند و از نظرات کارشناسان استفاده کنند، قطعاً برای این مشکلی راه‌حلی وجود دارد.

 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا