مدیر یک سازمان نوآور باشید!

در این میان توصیه هایی همواره از منظر کارشناسان و کسانی که دارای تجربه در این حوزه هستند مطرح می شود تا مکملی بر نگرش مدیران نسبت به مقوله نوآوری باشد و تلاش های آنها را در راستای ایجاد یک شرکت یا سازمان نوآور بهبود ببخشد.

موبنا؛ سمیه علی اصغری – نوآوری و پرداختن به اهمیت آن در کسب و کار برای شرکت ها حکم نوشدارو را دارد. تجربه نشان داده کمپانی هایی که این فاکتور مهم را مورد توجه قرار داده ند با سرعت بیشتری در مسیر موفقیت گام برداشته، رشد کرده و از نتایج مثبت آن بهره مند شده اند. اما حقیقتا شرایط پرداختن به مقوله نوآوری در کسب و کار چیست؟

محققان برای سال ها تلاش کرده اند تا به اصلی ثابت و مشخص برای توضیح نوآوری و روش های دستیابی به آن در کسب و کار ارائه دهند اما حقیقت آن است که هیچ سند کامل و مکتوبی وجود ندارد و این مبحث به اندازه افزادی که بدان می پردازند دارای تنوع و رویکردهای متنوع است. به عبارت دیگر هر مدیری مقوله نوآوری در سازمان خود را از نگاه خاص خودش دنبال کرده و فرهنگ ویژه خود را در این رابطه دارد.

در این میان توصیه هایی  همواره از منظر کارشناسان و کسانی که دارای تجربه در این حوزه هستند مطرح می شود تا مکملی بر نگرش مدیران نسبت به مقوله نوآوری باشد و تلاش های آنها را در راستای ایجاد یک شرکت یا سازمان نوآور بهبود ببخشد. تاکید می کنیم که این مشاوره ها صرفا در مقام توصیه قرار دارند و هیچگاه نمی توان در قالب اصول آنها را مطرح ساخت.

با توجه به موارد مطروح در ادامه این مبحث خواننده توصیه های ما برای برخورداری از یک سازمان نوآور بوده و در صورت امکان این پیشنهادات را در سبک مدیریتی خود مورد توجه قرار دهید.

خوشبختی های غیرقابل پیش بینی:

ایده های خوب و جدید پیوسته محصول پیروی از قوانین و استانداردهای موجود در حوزه فعالیت شما نخواهند بود. گاهی اوقات شانس نقش مهمی در شکل گیری ماجراجویی های جدید دارد. پس همانطور که در مسیر استانداردها و قوانین مربوط به کسب و کار خود پیش می روید نگاهی به ایده های شخصی و شکستن مرزها داشته باشید. در سال ۱۸۵۶ ویلیام هنری پرکین شیمیدان ۱۸ ساله در هنگام تلاش برای ساخت داروی مالاریا موفق به کشف نخستین رنگ آنیلین شد که نام وی را در تاریخ شیمی جاودانه ساخت.

مغزی با درهای باز!

همواره به پیشنهاداتی که در اطراف شما وجود دارد توجه کرده و آنها را به انواع خوب و بد تفکیک کنید. پیوسته ممکن شدنی ها را در برابر چشمان خود قرار دهید تا مبادا آنها را به لایه های دورتر ذهن خود بفرستید زیرا ممکن است شما بهترین توسعه دهنده یک پیشنهاد خوب از شخص دیگر باشید. از کاغذهای کوچک چسبدار که در رنگ های مختلف وجود دارند استفاده کرده و موارد مفید را روی آنها یادداشت و به جایی در نزدیکی میز کار خود بچسبانید.

کار گروهی

بررسی ها نشان می دهد که اکثر پیشرفت های علمی قرن بیست و یکم نتیجه کار گروهی بوده است. پس برای همکاری و به اشتراک گذاری توانایی های خود اهمیت زیادی قائل باشید. البته شما رهبر تیم خواهید بود و از خصوصیات یک رهبر خوب توجه به کار گروهی و بهره برداری از قابلیت های سایر اعضا گروه خواهد بود.

اهمیت به کارمندان

شاید بد نباشد برای این مورد از تئوری زد ژاپنی ها یا مدیریت ژاپنی پیروی کنید. بر اساس این تئوری: حمایت از کارمندان طی دوران خدمت، ایجاد صمیمیت، افزایش وفاداری، مسئولیت پذیری، اشتراک مساعی در تصمیم گیری مواردی دیگر از این دست موجب می شود تا کارمندان سازمان را متعلق به خود بدانند و صادقانه در مسیر شکوفایی اهداف آن حرکت کنند.

تکرار

باید میان موفقیت و پیروزی های ساده تفاوت قائل شویم.  یکی از مهم ترین خصوصیات موفقیت تداوم آثار مربوط به آن است. از طرفی می دانیم که معمولا اثر هیچ چیز دائمی نیست پس لازم است تا برای تکرار موفقیت ها همواره شرکت و سازمان خود را در شکل ایده آلی از برنامه ریزی و آمادگی قرار دهیم.

از تئوری تا عمل

مفاهیم ناب آکادمیک برای پیشرفت در هر حوزه ای بسیار مفید هستند اما تاکید بیش از حد روی تئوری ما را از نزدیکی به عمل باز می دارد. از این رو لازم است تا خود را آماده تجربه نوشته ها در دنیای واقعی کنیم.

کوچک اما بزرگ

نسبت به نتیجه تلاش های خود در راستای ارائه طرح های موفق و البته نوآورانه زیاد منتقد نباشید البته نباید واقع بینی را فراموش کرد. منظورمان این ست گرفتار افراط و تفریط نشوید و از موفقیت های کوچک به عنوان اسبابی برای پیشرفت های آینده استفاده کنید.

نظم

آی خود را یک مدیر منظم می دانید! اگر در صادقانه ترین حالت پاسخ شما منفی است هر چه سریعتر فکری به حال افزودن این قابلیت مهم به سبک مدیریتی خود داشته باشید. چنانچه عامل نظم در زنجیر تلاش های شما معیوب باشد به نتیجه نخواهید رسید به عبارت دیگر نظم یکی از پایه های تشکیل یک سازمان موفق و نوآور خواهد بود.

جوانگرایی و تنوع

از دیرباز واژه هایی جوانی، خلاقت و نوآوری همواره کنار هم آمده اند. شما هم به عنوان مدیر این توالی را مورد نظر قرار داده و به جوانان در سازمان خود آزادی عمل بدهید. مدیران باهوش از قدرت نوآوری جوانان و حضور باتجربه ها در کنار هم استفاده می کنند تا بهترین نتیجه را برداشت کنند.

صرفه جویی

اسراف و زیاده روی در هزینه ها لزوما نتایج بهتری را به دنبال نخواهد داشت. برای خلق و توسعه نوآوری ها به مقدار کافی هزینه کنید اما از گرفتاری در چرخه معیوب خودداری کنید. به عبارت دیگر شما نمی توانید با هزینه بیشتر خلا موجود در اندیشه های خلاقانه و نوآورانه را جبران کنید.

صبر

همواره چشم اندازهای خود را بر اساس برنامه های بلندمدت تنظیم کنید تا طول زمان موجب ناامیدی شما نشود. به هر ترتیب صبر و بردباری یک مدیر آثار مستقیمی بر آرامش مجموعه تحت مدیریت وی خواهد داشت. در مسیر تحقق رویای یک کسب و کار و سازمان نوآور صبور باشید.

شکست

از شکست ها برای خود کابوس نسازید. شکست ها تنها موانع موقت هستند. شک نداشته باشید نوآورترین سازمان های دنیا یک شبه و بدون هیچ چالشی به موفقیت نزدیک نشده اند. از همان ابتدای مسیر شکست را نیز به عنوان یک اصل مهم در برنامه ریزی خود وارد کنید تا از مواجهه با آن شوکه و ناامید نشوید.

 منبع: پول نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا