برترین جاذبه‌های گردشگری استانبول

استانبول تنها شهری است که در میان دو قاره قراردارد. این شهر اروپایی آسیایی قلب اقتصادی، فرهنگی و تاریخی ترکیه است. دیدنی های استانبول زیاد هستند و دلیل آن، پیشینه‌ی غنی تاریخی این شهر است.

موبنا – هر ساله تعداد زیادی گردشگر از کشورهای مختلف و همچنین ایران به مقصد استانبول سفر می‌کنند. استانبول که زمانی پایتخت ۳ امپراطوری بزرگ روم، عثمانی و بیزانس بوده است اکنون به یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان تبدیل شده که به‌سرعت در حال رشد کردن است. جذابیت‌های زیاد و بی‌نظیر استانبول نیاز امروزی اغلب گردشگرانی که این مقصد را انتخاب می‌کنند، برطرف می‌سازد. دیدنی های استانبول از مساجد و کاخ‌ها گرفته تا موزه‌ها و بازارهای تاریخی، همه نماد فرهنگ غنی این شهر دوست‌داشتنی هستند.

معمولا بخش مهمی از برنامه سفر به استانبول، در قالب گشت شهری، به بازدید از دیدنی‌های این شهر اختصاص می‌یابد. عموما در تور استانبول، یک روز از برنامه سفر، صرف بازدید از مراکز دیدنی مهم این شهر می‌شود.

برای انتخاب تور استانبول می‌توانید از کجارو کمک بگیرید. با چند کلیک، فهرستی از بهترین تورهای ده‌ها آژانس گردشگری مختلف را ببینید، قیمت‌ها را مقایسه کنید و در نهایت ارزان‌ترین تور استانبول را انتخاب کنید.

در ادامه‌ی این مطلب به معرفی تعدادی از دیدنی های استانبول می‌پردازیم؛ مکان‌هایی که جزو مهم‌ترین‌ها محسوب می‌شوند و در سفرتان نباید آن‌ها را از دست بدهید. البته به این فهرست می‌توانید مکان‌های دیدنی دیگری را هم اضافه کنید و طبق زمانی که در اختیار دارید، از سایر جاهای دیدنی استانبول نیز بازدید کنید.

ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophia Museum) بنایی بی‌نظیر است که به مدت ۱۰۰۰ سال کلیسای مسیحیت بوده به‌خاطر معماری بی‌همتا و باشکوه‌ خود شهرت جهانی یافته است. ایاصوفیه یا هاگیا صوفیا بعد از تصرف استانبول توسط ترک‌های عثمانی به مسجد ایاصوفیه تبدیل وبه دستور سلیمان اول با پوشاندن نقاشی‌ها و نگارگری‌های معرف دین مسیحی اولین نماز جمعه بعد از ۳ روز در آن اقامه شد. این مسجد در قرن ۶ میلادی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. بعد از جمهوری‌شدن کشور ترکیه رئیس جمهور وقت مصطفی آتاتورک این مسجد را به موزه‌ای تاریخی تبدیل کرد. این بنا یکی از با‌ارزش‌ترین نمونه‌های به‌جامانده از معماری دوره‌ی بیزانس است.

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی استانبول

یکی دیگر از محبوب‌ترین جاذبه‌های استانبول، کاخ توپکاپی (Topkapi Palace Museum) است. اگر فیلم‌های تاریخی ترکیه‌ای را دنبال کرده باشید حتما نام این قصر باشکوه را شنیده‌اید. قصر توپکاپی که در زمان امپراطوری عثمانی مرکز اداری بوده است، به دستور سلطان محمد فاتح ساخته شد. این قصر در زمان عثمانی علاوه‌بر مرکز اداری، محل حرم سلطنتی نیز بوده است.

این بنای با عظمت روی تپه‌ای مشرف بر دریای مرمره، تنگه‌ی بسفر و شاخ طلایی (مدخلی که بخش اروپایی استانبول را به دو بخش تقسیم می‌کند) واقع شده است. قدمت این سرا به ۱۵ قرن می‌رسد و دارای بخش‌هایی چون کتابخانه، اتاق‌های کارمندان، آشپزخانه، حرمسرا و… است. این مکان که اندکی بعد از دولت عثمانی به موزه تبدیل شد، امروزه میزبان آثار گرانقدری چون الماس معروف ۸۶ قیراطی کاسیکچی (spoon maker) است. از آنجایی‌که در موزه‌ی توپقاپی آثار ادبی و فرهنگی بسیاری مربوط‌به ایرانیان نگه‌داری می‌شود، ممکن است بازدید از این موزه برای ایرانیان جذابیت خاص خود را داشته باشد.

کلیسای چورا

کلیسای چورا استانبول

یکی دیگر از زیباترین معماری‌های باقی‌مانده از دوره‌ی بیزانس کلیسای چورا (‌Chora Museum) در استانبول است که همانند کلیسای ایاصوفیه در دوره‌ی عثمانی به مسجد و امروزه به موزه تبدیل شده است. کلیسای چورا نسبت به سایر کلیساهای دوره‌ی بیزانس چندان بزرگ نیست؛ اما به‌دلیل بکر ماندن دکوربندی داخلی بسیار منحصربه‌فرد است. درهای ورودی اصلی، بدنه‌ی اصلی کلیسا و عبادگاه از قسمت‌های اصلی این معماری دیدنی است.

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا استانبول

شهر استانبول در دوره‌های مختلف غالبا در محاصره بوده است؛ بنابراین نیاز به یک منبع آب شیرین برای شهر ضرروی و قابل تامل بود. ازاین‌رو چندین مخزن روباز و زیرزمینی در دوره بیزانس در استانبول ساخته شد و آب ازطریق آبراه‌هایی از مسافت‌های زیاد به این منابع سرریز می‌شده است. آب انبار باسیلیکا استانبول (Basilica Cistern) در سال ۵۳۲ میلادی به دستور امپراتور یوستینیانوس اول برای کاخ بیزانس و زمین‌های اطراف آن حفر و ساخته شد. این آب انبارِ تقریبا دو‌ هزار مخزنی، بزرگ‌ترین آب انبار موجود در دوره بیزانس است و در زیر شهر استانبول یا همان قسطنطنیه، قرار دارد. دلیل این نام‌گذاری، ستون‌های ردیفی آن است. به این آب انبار همچنین «سارای»، که به زبان ترکی به معنای «مکان» است، گفته می‌شود. امروزه در این آب انبارعلاوه بر دیدن ستون‌ها، سقف‌های طاقی شکل و سازه‌های هنری بسیار زیبا، اغلب صدای اجراهای موسیقی و رقص را می‌توانید بشنوید که بر جذابیت این مکان خاص می‌افزاید.

کاخ و پارک ییلدیز

پارک ییلدیز استانبول

یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های استانبول، پارک ییلدیز (Yıldız Park) است. این پارک که در منطقه‌ی بشیکتاش شهر استانبول واقع شده، زمانی اصلی‌ترین شکارگاه سلطان سلیمان بوده است. پس از گذشت مدتی از مهجوری این پارک، کاخ ییلدیز به دستور سلطان عبدالحمید دوم در اواخر قرن ۱۹ میلادی در این مکان بنا می‌شود. این کاخ درواقع بنایی کوچک درون پارک بود که سلطان عبدالحمید آن را بازسازی و مورد استفاده‌ی خود و اطرافیانش قرار داد.

برج گالاتا

برج گالاتا استانبول

در قسمت شمالی شاخ طلایی به بنای زیبایی برمی‌خوریم که جلوه‌ای بی‌نظیر از معماری قرون وسطا را به تصویر می‌کشد. از بلندای برج گالاتا (Galata Tower) بهترین نمای شهر بیدار استانبول را خواهید دید. از این برج زیبا در قرن ۱۵ به‌عنوان دانجن (زندان زیرزمینی داخل قلعه) استفاده می‌شد. اندکی بعد این برج به منظور نقاط استراتژیک دیده‌بانی آتش سوزی‌ها به کار گرفته شد و مدتی بعد به‌عنوان رصد خانه در اختیار تقی الدین نجوم شناس بود. امروزه این برج ۷۰ متری به زیبایی تمام آنچه که بر اثر گذر زمان بر خود دیده است را به نمایش می‌گذارد. برج گالاتا اکنون دارای یک کافه، یک رستوران سنتی و ۲ آسانسور است.

قلعه روملی حصار

قلعه روملی حصار استانبول

در تنگه‌ی بسفر در ساحل روملی یکی از زیباترین ومشهورترین قلعه‌های کشور ترکیه واقع شده است. قلعه‌ی روملی حصار (Rumelihisari) توسط سلطان محمد فاتح ساخته شد. دیوار این قلعه‌ی مستطیلی شکل حدود ۸۲ متر ارتفاع دارد. کنترل تنگه‌ی بسفر برای جلوگیری از هرگونه حمله‌ی احتمالی از جانب دریای سیاه دلیل اصلی ساخت قلعه‌ی روملی بوده است. این قلعه دارای سه برج اصلی، سه در ورودی اصلی، سیزده برج مراقبت کوچک، مسجد، مخزن صلاح، اتاق استقبال، زندان و… است.

کاخ دلمه باغچه

کاخ دلمه باغچه استانبول

در قرن ۱۹ میلادی کاخی ساخته شد که آخرین سلاطین عثمانی از آن به‌عنوان کرسی حکومتی خود استفاده می‌کردند. در کاخ دلمه باغچه (Dolmabahçe Palace) به وضوح شاهد تلفیق معماری عربی اروپایی خواهیم بود که این خود گواه قرار گرفتن این شهر در بین دو قاره است. این کاخ به دستور عبدالمجید یکم بنا شد. از آنجایی‌که مصطفی آتاتورک در دوره‌ی نخست‌وزیری خود در ترکیه، سه ماه پایانی عمرش را در این کاخ گذراند، از این کاخ به‌عنوان کاخ آتاتورک نیز یاد می‌شود. کاخ دلمه باغچه درواقع لوکس‌ترین و جدید‌ترین کاخ عثمانی است که در ساخت آن از ۱۴ تن ورق طلا بهره گرفته‌اند.

مسجد رستم پاشا

در دوران عثمانی، رستم پاشا، صدراعظم وقت، که فردی ثروتمند و باهوش بود، دستور داد مسجدی با نام خودش در شهر استانبول بنا کنند. کاشی کاری‌های منحصربه‌فرد مسجد رستم پاشا (Rüstem Pasha Mosque) نمونه‌ای دیگر از هنر معماری استاد سینان است. از قدمت این مسجد حدود ۵۰۰ سال می‌گذرد و واقع شدن آن در یک منطقه‌ی مرکزی تجاری دلیل خوبی برای به سرقت نرفتن کاشی‌کاری‌های گران‌قدر این بنا محسوب می‌شود. معروف‌ترین کاشی این مسجد در سمت راست در ورودی اصلی واقع شده است. روی این کاشی، مینیاتوری از کعبه مربوط‌ به سال ۱۰۵۰ است که زیبایی محصورکننده‌ای دارد. همچنین دیواری بین دیوار محراب و منبر این مسجد، با طرحی از شاخه‌های پرشکوفه درختان تزئین شده که به‌گفته‌ی برخی، «سینان» برای طراحی گل‌‌های این کاشی‌ها از نقش پارچه‌های پرطرفدار ترک در قرن ۱۶ الهام گرفته است.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه (Süleymaniye Mosque) ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است که بالای تپه‌ای در بخش قدیمی شهر قرار دارد. به دستور پادشاه با اقتدار عثمانی، سلطان سلیمان اول، بزرگ‌ترین مسجد استانبول ساخته شد. مقبره‌ی سلطان سلیمان و همسرش خرم سلطان با چینی‌های بسیار زیبا و رنگ‌های مجذوب کننده در محوطه‌ی این مسجد قرار دارد.

 

 منبع: کجارو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا