آمادگی استان یزد برای پیوستن به پروژه سلامت الکترونیکی کشور

با حضور عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران از اجرایی شدن سامانه‌های سلامت الکترونیک در استان یزد بازدید و میزان پیشرفت و موفقیت طرح ارزیابی شد.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، در راستای ارزیابی اجرای پروژه‌های سلامت الکترونیک در کشور، رضا باقری اصل، عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، با همراهی اکرم فداکار، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، روز چهارشنبه، ۲۴ بهمن ماه، با حضور در یکی از مراکز ملکی سازمان تامین اجتماعی در یزد، از اجرایی شدن سامانه‌های داخلی این سازمان برای پذیرش، ویزیت و تشکیل پرونده، تجویز و تحویل دارو بازدید کردند.

در این بازدید، باقری‌اصل برای ارزیابی دقیق سامانه‌ها و بررسی قابلیت های موجود و کاستی های احتمالی، به عنوان یک بیمار، نوبت پذیرش گرفت و توسط یکی از پزشکان متخصص مرکز، ویزیت شد و مراحل تحویل دارو از داروخانه مرکز را دنبال کرد.

عدم اتصال سامانه مرکز به برخی سامانه های کشوری در وزارت بهداشت، سایر بیمه ها و بیمه های تکمیلی، و نداشتن دسترسی به سوابق بیماری افراد، از چالش هایی بودند که در طول بازدید به آنها اشاره شد.
در ادامه این بازدید، در نشستی با حضور مدیر و همکاران مدیریت درمان تامین اجتماعی استان، سامانه ثبت الکترونیکی نسخ، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و پیشنهادهای مدیریتی و فنی برای بهبود سامانه و پیشرفت پروژه ارایه شد.

محمدحسین توحیدی‌فر، مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد، در گزارشی از میزان پیشرفت پروژه در استان یزد، گفت: استان یزد اولین استانی بود که نسخه الکترونیکی را از سال ۹۵ آغاز کرد و هم اکنون، روزانه بطور میانگین ۱۰۰۰ نسخه الکترونیک و ماهانه بیش از ۲۴۰۰۰ نسخه الکترونیکی ثبت می‌شود.

توحیدی‌فر با بیان تجربیات موفق استان برای شتاب دادن به اجرای پروژه، پرداخت ۶۰ درصد از حق ویزیت پزشک حداکثر تا روز بعد از صدور نسخه را یکی از راهکارهای تشویقی برای افزایش استفاده از سامانه توسط بیان کرد و گفت: تاکنون حدود ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان بابت این نسخه‌های الکترونیکی پرداخت شده است.

وی افزود: تا کنون ۳۷۲ هزار نسخه الکترونیک صادر شده و از ۵۱۰ پزشک طرف قرارداد، حدود ۳۴۵ نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و امکان ثبت نسخه های الکترونیک دارند.

توحیدی‌فر جایگاه سلامت در سند آمایش استان را یادآور شد و از پوشش ۷۸ درصدی بیمه تامین اجتماعی و اتصال همه داروخانه‌ها به سامانه‌های این سازمان خبر داد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان یزد، رابطه خوب بین مدیران بخش سلامت استان در تامین اجتماعی، بیمه سلامت، دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی، همچنین انگیزه و آمادگی آنها را فرصت مناسبی برای توسعه سامانه‌های سلامت الکترونیک در استان، درصورت دریافت حمایت‌های لازم از سطح ملی دانست.

اکرم فداکار، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد نیز با اشاره به زیرساخت‌های مناسب ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان، حضور شرکت‌های فعال در حوزه سلامت و وجود تعامل و همکاری‌های لازم بین مدیران استانی، آمادگی استان را برای پیوستن به سامانه الکترونیکی سلامت و توسعه خدمات الکترونیکی این بخش اعلام کرد.

فداکار ابراز امیدواری کرد با افزایش همکاری‌ها در سطح ملی، رفع اشکالات نرم‌افزاری، ایجاد یکپارچگی در تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های متولی و گسترش امکان مشارکت بخش خصوصی در توسعه سامانه‌های سلامت، پیشرفت بیشتر پروژه را در سطح کشور شاهد باشیم و همراه با افزایش رفاه و آسایش مردم، به ویژه بیماران، در بهره‌مندی از خدمات سلامت؛ راه‌های بروز فساد در حوزه درمان و دارو و پیامدهای منفی بر سلامت مردم کاهش یابد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا