نگرانی‌های امنیت ملی، موجب اخراج مدیرعامل MTN در اوگاندا شد

پلیس کشور آفریقایی اوگاندا روز گذشته اعلام کرد؛ به‌دلیل “نگرانی‌های امنیت ملی” مدیرعامل شرکت ام.تی.ان در این کشور را اخراج کرده است.

موبنا – به گزارش موبنا به نقل از رویترز این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که ماه گذشته نیز سه نفر از مدیران ارشد گروه ام.تی.ان در اوگاندا به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی از این کشور اخراج شدند. براساس اعلام پلیس اوگاندا یکی از این افراد با ملیت بلژیکی بوده که شبانه به کشورش دیپورت شده است.
ام.تی.ان که با ۱۰ میلیون مشترک، بزرگترین اپراتور مخابراتی اوگاندا می‌باشد، در این زمینه تاکنون اظهار نظر رسمی نداشته و یک مقام این شرکت بصورت غیررسمی اعلام کرده که به‌دنبال دلایل بروز این مسایل است.
حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیون نفری اوگاندا مسلمان هستند و متوسط سنی شهروندان این کشور آفریقایی ۱۷ سال است.
اوگاندا از غرب با کنگو، از شمال با سودان، از جنوب شرق با رواندا و از جنوب با تانزانیا همسایه است. همچنین دریاچه ویکتوریا بخشی از مرز این کشور با کنیا را تشکیل می‌دهد. اوگاندا بیش از یک قرن مستعمره انگلستان بود.
براساس گزارش‌های دریافت شده، ارزش سهام شرکت چندملیتی ام.تی.ان در ماه‌های اخیر به‌ویژه پس از سپتامبر سال گذشته میلادی(شهریورماه امسال)، به‌دلیل حواشی و مسایل پیش آمده درباره این شرکت در سطح بین‌المللی، در بازارهای جهانی با کاهش مواجه شده است.
یک مقام آگاه در همین رابطه به موبنا گفت: ام.تی.ان در ماه‌های اخیر با بانک مرکزی نیجریه هم در خصوص پرداخت اقساط جریمه پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری‌اش درگیر شده است.
گروه چندملیتی ام.تی.ان که دفتر مرکزی‌اش در آفریقای جنوبی است، در ۲۱ کشور آفریقایی و کشورهایی از آسیا مانند ایران، افغانستان، سوریه و یمن حضوری معنادار دارد.
پلیس آفریقای جنوبی نیز روز گذشته اعلام کرد؛ یوسف سلوجی، سفیر پیشین آفریقای جنوبی در ایران، به خاطر زد و بند با شرکت مخابراتی “ام‌تی‌ان” در مناقصه موسوم به ایرانسل دستگیر شد وی متهم است برای کارچاق‌کنی و کنار زدن “ترک سل”، در یک فقره ۱۰۰ هزار دلار پول گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا