مسیریابی با کمک واقعیت افزوده

مسیریابی اگرچه با کمک نقشه های دیجیتال امروزی بسیار ساده شده است، اما هنوز هم گهگاه می تواند گمراه کننده یا دردسرآفرین باشد. مشکلی که حالا گوگل می گوید واقعیت افزوده می تواند حلال آن باشد.

موبنا – گوگل ماه مه گذشته گفت که قصد دارد امکان مسیریابی با کمک تکنولوژی واقعیت افزوده (augmented reality) را به صورت محدود برای برخی از کاربران خود اضافه کند. این وعده گوگل سرانجام روز دوشنبه تحقق یافت و تعداد محدودی از کاربران داوطلب و فعال این شرکت فرصت پیدا کردند تا سرویس مسیریابی جدید گوگل را در عمل آزمایش کنند.
این سرویس جدید برخلاف سرویس معمولی گوگل مپ به کاربران کمک می کند تا مسیر حرکت خود به سوی هدف را به جای نقشه مسطح، در محیط واقعی ببینند. به این صورت که فلش های راهنمای مسیر حرکت به صورت همزمان (در قالب واقعیت افزوده) روی تصویر ارسالی از دوربین گوشی نمایش داده می شوند.
این امکان قرار است مشکل مسیریابی در مناطق شلوغ را برای کاربران کاهش دهد. مثل وقتی که پس از رسیدن به یک پل نمی دانید قرار است از رو و یا زیر آن عبور کنید.
گوگل این امکان جدید را فعلا برای استفاده مداوم طراحی نکرده و از کاربران نیز خواسته که به هنگام رانندگی از آن استفاده نکنند یا فقط در جایی که با تردید روبرو می شوند از این امکان کمک بگیرند تا حواسشان از اتفاقات اطراف منجرف نشود.
گوگل در حال حاضر این سرویس را محلی سازی جهانی (global localization) می خواند. شیوه کارکرد تکنیکی آن هم این است که محل حدودی ابتدا توسط GPS گوشی مشخص شده و سپس اطلاعات تصویری دوربین با تصاویر ذخیره شده روی استریت ویو مقایسه می شوند. به این ترتیب مکان دقیق شما روی نقشه مشخص شده و به گوگل این امکان را می دهد تا شما را در طول ادامه مسیر راهنمایی کند.

 منبع: ایرنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا