مهم ترین افراد چند زبانه ی دنیا در تاریخ! (+عکس)

به نظر شما مغز انسان قابلیت فراگیری چند زبان مختلف را دارد؟ آیا ذهن می تواند به اندازه ای هوشمند باشد که چندین زبان را به صورت کامل فرا گرفته و اطلاعات کسب شده را در حافظه ی طولانی مدت خود ذخیره کند؟

موبنا، رکسانا دانیالی – اگرچه ممکن است فرا گیری یک زبان جدید حتی زبان بین المللی مانند انگلیسی برای بسیاری از افراد دشوار باشد، با این حال نمونه هایی در سراسر تاریخ وجود دارند که تضمینی بر توانایی خارق العاده ی مغز هستند. البته این موضوع از فردی به فرد دیگر نیز تفاوت می کند و سطح هوش افراد در میزان سرعت آن ها برای یادگیری زبان های بیگانه تاثیر مستقیم خواهد داشت. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند تن از افراد چند زبانه ی دنیا که هر کدام از آن ها در طول تاریخ، یادآور ظرفیت مغز انسان در راستای انجام کار های شگفت انگیز از جمله صحبت به زبان های مختلف هستند.


لودویک لازاروس زامنهوف

دکتر لودویک لازاروس زامنهوف، در سال ۱۸۵۹ در لهستان به دنیا آمد. وی به زبان های عبری با گویش ییدیش، روسی، لهستانی، آلمانی و فرانسه تسلط داشت. علاوه بر این ها مطالعات زیادی نیز در زمینه ی زبان های لاتین، یونانی و عبری در دوران مدرسه ی خود انجام داد. زامنهوف حتی زبانی بین المللی تحت عنوان “اسپرانتو” در سال ۱۸۸۷ ابداع کرد که جز معدود افرادی است که زبان ابداع شده توسط وی پس از گذشت بیش از یک قرن، هنوز هم پویا و زنده است. دکتر لودویک در سال ۱۹۱۷ درگذشت.

مهم ترین افراد چند زبانه ی دنیا در تاریخ! (+عکس)


ملکه الیزابت یکم

ملکه الیزابت یکم نه تنها به خاطر علاقه اش به مد معروف بود، (وی بیش از ۲۰۰۰ جفت دستکش داشته است!) بلکه به زبان های مختلفی از جمله فرانسوی، فلامان (هلندی بلژیکی)، ایتالیایی، اسپانیایی، لاتین، یونانی و زبان کورنی (زبان جنوب غربی بریتانیا در شهرستان کورن وال) تسلط کامل داشت.
اما آنچه که این ملکه را از دیگر پادشاهان و زبان شناسان متمایز می سازد، تبحر وی به عنوان یک مترجم است. از جمله کار های او در این زمینه می توان به ترجمه ی سیسرو، سنکا و کالوین به انگلیسی و همچنین کتاب Prayers or Meditations (تالیف کاترین پار به زبان انگلیسی) به لاتین، فرانسوی و ایتالیایی در دوران نوجوانی اش اشاره کرد.

مهم ترین افراد چند زبانه ی دنیا در تاریخ! (+عکس)


فریدریش انگلس

فریدریش انگلس فیلسوف و تاجر مشهور آلمانی، صمیمی ترین همکار کارل مارکس شناخته می شود. وی در زمینه ی زبان شناسی نیز جز صاحب نظران به شمار می رود و بر زبان های مختلفی مانند روسی، ایتالیایی، اسپانیایی، فرانسوی، انگلیسی، لهستانی، ایرلندی، گوتیک، زبان نورس باستان تسلط کامل داشت. انگلس همچنین به مطالعه ی زبان عربی پرداخت و فارسی را در سه هفته فرا گرفت. با بیش از ۱۲ زبان مختلف در کارنامه ی خود، وی را می توان یکی از نوابغ تاریخ به شمار آورد.

مهم ترین افراد چند زبانه ی دنیا در تاریخ! (+عکس)


الکساندر آرگیولس

اگر احساس می کنید زندگی برایتان خیلی الهام بخش نیست، بهتر است با الکساندر آرگیولس آشنا شوید. وی یک زبان شناس حرفه ای است که به چندین زبان مختلف همچون فرانسوی، آلمانی، لاتین، یونانی و سانسکریت تسلط داشته و می تواند آن ها را کاملا روان صحبت کند. البته این لیست زبان های بیگانه همچنان ادامه داشته و روز به روز نیز بر تعداد آن ها افزوده می شود.
انگیزه اصلی الکساندر برای یادگیری زبان آلمانی، ادبیات بود. وی به بسیاری از نویسندگان آلمانی علاقه مند بوده و برای مطالعه ی آثار آن ها به زبان اصلی مشتاق فرا گیری آلمانی شد. شاید عجیب باشد اما برای تحقق این هدف روزی ۱۶ ساعت مطالعه می کرد! به عقیده ی این زبان شناس مصمم، هر فرد تحصیل کرده در طول عمر خود حداقل باید ۶ زبان مختلف را فرا بگیرد از جمله: زبان های کلاسیک منحصر به تمدن باستانی که در آن به دنیا آمده اید، زبان های زنده و پویای فرهنگ های گسترده تر، انگلیسی که زبانی بین المللی است و یک زبان عجیب و غریب به انتخاب خود شما! وی همچنین اشاره می کند که فرانسوی و اسپانیایی نه تنها زبان هایی بسیار جالب هستند بلکه می توانند شما را با فرهنگ ها و تاریخ های هیجان انگیزی آشنا کنند.

مهم ترین افراد چند زبانه ی دنیا در تاریخ! (+عکس)


کتو لومب

زمانی که وی در سال ۲۰۰۳ درگذشت، تقریبا ۱۰۰ سال داشت و تمام زندگی خود را صرف فرا گیری بیش از ۱۶ زبان مختلف کرد. او یکی از اولین مترجم های همزمان دنیا به شمار می رود و بسیاری رمز موفقیتش را شهامت و بی باکی بی نظیر وی در زمینه یادگیری زبان می دانند. مجارستانی، بلغاری، رومانیایی، لهستانی، اسلواکی، اوکراینی، دانمارکی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، عبری، لاتین، ژاپنی و چینی زبان هایی هستند که این بانوی خردمند به آن ها مسلط بوده است. البته لازم به ذکر است که تسلط وی بر زبان های انگلیسی، روسی، آلمانی و فرانسوی درست مانند زبان مادری اش گزارش شده است.

مهم ترین افراد چند زبانه ی دنیا در تاریخ! (+عکس)


جی رونالد روئل تالکین

جی. آر. آر. تالکین متولد سال ۱۸۹۲، زبان شناس بریتانیایی و خالق آثار هابیت و ارباب حلقه ها است. وی از جمله افرادی است که به زبان های علمی یا فراساخته علاقه زیادی داشته و ۱۵ زبان این چنینی نیز ساخته است. توصیه مشهورش وی این است: “از اسپرانتو پشتیبانی کنید”. تالکین اشاره کرده است که هدفش از نوشتن کتاب ارباب حلقه ها، ایجاد بستری بوده است که بتواند زبان های فراساخته اش را در آن به مرحله ی صحبت درآورد. حتی در سال ۱۹۵۷ برنده ی جایزه بین المللی داستان خیال پردازی به عنوان بهترین نویسنده ی سبک خیال پردازی برای ارباب حلقه ها شد.
تبدیل شدن تالکین به یک نابغه در زمینه ی زبان شناسی از مادر وی منشا می گیرد که زبان های لاتین، فرانسوی و آلمانی را از سنین پایین به او آموزش داد. زبان محبوب جی. آر. آر. تالکین، فنلاندی بوده است.

مهم ترین افراد چند زبانه ی دنیا در تاریخ! (+عکس)


 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا